خبرهای داغ:
به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود):

برگزاری نشست بررسی تغییرات اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر در شاهرود

نشست بررسی تغییرات اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۰۰۷۴
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نشست علمی با عنوان" بررسی تغییرات  اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر" به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) با همکاری مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی شاهوار برگزار شد.

دکتر سیدحسن موسوی فضل عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) در جمع کارشناسان، اعضای هیات علمی، نمایندگان خانه کشاورز و کشاورزان پیشرو در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) نتایج پژوهش "تغییرات  اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر" را ارائه نمودند.

در این پژوهش داده های هواشناسی 50 ساله در 5 ایستگاه هواشناسی استان با روش من - کندال تجزیه و تحلیل آماری و ارائه شد. بر اساس نتایج این تحقیق در استان سمنان تغییر اقلیم رخ نداده است اما در برخی سال ها جهش های ناگهانی اتفاق افتاده و متوسط میانگین پارامترهای اقلیمی تغییر کرده است و میانگین بارندگی در کلیه مناطق استان کاهش، متوسط درجه حرارت سالیانه، درجه حرارت حداکثر، درجه حرارت حداقل، متوسط سرعت باد در کلیه مناطق استان افزایش یافته و رطوبت نسبی در استان کاهش یافته است.

برگزاری نشست بررسی تغییرات  اقلیمی استان سمنان در نیم قرن اخیر در شاهرود 

دکتر موسوی فضل راهکارهای مقابله با پدیده تغییر و نوسانات اقلیمی را نیازمند اقدامات بین المللی، کشوری و محلی عنوان کردند و کند شدن روند تغییرات اقلیمی را مشروط به همبستگی جهانی برای پایش وضعیت موجود (شناسایی و کنترل عوامل انتشارگازهای گلخانه ای) و نیز پیش بینی و هشدار به موقع، اطلاع رسانی و آموزش به بخش های کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی برای آمادگی و سازگاری با شرایط سخت آینده دانستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها