عضو کمیسیون آموزش مجلس:

خرید «خدمات آموزشی» و «بسته حمایتی» انحراف و رانت است

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه هرگونه خرید خدماتی که انجام می‌شود، باید از مدارس غیر دولتی انجام شود، گفت: خرید خدمات آموزشی و خرید خدمات تحت عنوان بسته حمایتی، انحرافات و رانت‌هایی است که صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۸۸۹۰۲۰۱
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴


به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر در خصوص «نوع نگاه مجلس به مدارس غیردولتی»، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بر اساس نوع مأموریتی که دارد، یکی از فعالیت‌های آن مربوط به کمک به این مدارس است؛ چه در بخش نظارتی و چه در بخش حمایتی که موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت لایحه‌ای در خصوص قانون مدارس غیردولتی ارائه داد که مجلس آن را بررسی و تصویب کرد و این قانون می‌تواند حمایت خوبی از مؤسسان این مدارس داشته باشد و انتظار داریم آیین‌نامه‌های مربوطه توسط دولت و آموزش و پرورش تصویب شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: معتقد هستیم در برنامه ششم و قانون مدارس غیردولتی، حمایت دولت و بخش خصوصی از این مدارس دیده شده است و امکانات، حمایت بانک‌ها و بیمه نیز در قانون برای این مدارس در نظر گرفته شده است.

کوچکی‌نژاد در خصوص «بسته عملیاتی مجلس از مدارس غیردولتی»، یادآور شد: در بخش حمایت از مدارس غیردولتی معتقد هستیم قانونی که تصویب کردیم، قانون کامل حمایتی است، اما مشکلی که در وزارت آموزش و پرورش داریم نوع سیاست‌هایی است که در این بخش اعمال می‌کنیم؛ برخی از وزرا حمایت‌های خوبی دارند و برخی نیز به عکس عمل می‌کنند.

* بسته حمایتی علی‌رغم لغو شدن، هنوز اجرا می‌شود

وی اضافه کرد: در مقابل مدار س دولتی یا غیردولتی، بعضی سیاست‌ها شکل داده می‌شود که نه دولتی و نه غیردولتی است؛ مانند بسته‌های حمایتی که متأسفانه علی‌رغم لغو، از سوی قانون‌گذار همچنان اجرا می‌شود.

* مدارس هیأت امنایی در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه در هیچ جا، قانون‌گذار مدارس هیأت امنایی را در آموزش و پرورش ندیده است و فقط دو نوع مدرسه دولتی یا غیردولتی وجود دارد، اظهار داشت: در همه شهرها مدارس هیأت امنایی مانند مدارس غیردولتی شهریه می‌گیرند؛ ضمن اینکه این مدارس از دولت نیز شهریه می‌گیرند و این یک نوع رقابت است که دولت با مدارس غیردولتی انجام می‌دهد و اعتقاد داریم روش‌هایی که وزرا در نظر می‌گیرند، در جهت تضعیف مدارس غیردولتی است.

* فقط دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم

کوچکی‌نژاد عنوان کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی، مدارس یا دولتی و یا غیردولتی است و نیازی به مدارس خاص در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی در خصوص «این موضوع که بهترین کار به صورت کوتاه‌مدت برای فعالیت مدارس غیردولتی»، چیست؟، گفت: بنده از زمان فعالیت در مجلس هشتم با وزرا در این خصوص درگیر هستم و وزرا دچار افراط و تفریط هستند؛ضمن اینکه در خود مجلس نیز در خصوص مدارس غیردولتی دو نگاه وجود دارد؛ یکی خرید خدمات است که متأسفانه گاهی اوقات وزرا نیز وارد این بحث می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس متذکر شد: بحث ما این است که هرگونه خرید خدماتی که می‌خواهیم انجام شود، باید از مدارس غیردولتی انجام دهیم و این تشکیلات جدید، تحت عنوان خرید خدمات آموزشی در دولت قبل و خرید خدمات تحت عنوان بسته حمایتی در این دولت، همه اینها انحرافات و رانت‌هایی است که بخش دولتی هم می‌خواهد حمایت کند و هم بخش خصوصی را وارد این موضوع کند و این نوعی دوگانگی است.

* ایجاد صندوق حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر 1.5 میلیون دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند، افزود: اگر بخواهیم تعداد را افزایش دهیم، در برنامه ششم سقفی برای آن گذاشته نشده است و تنها ایجاد صندوق حمایت از مؤسسان را شکل داده‌ایم و دولت باید بودجه آن را در نظر بگیرد؛ ضمن اینکه بخشی از سرمایه مؤسسان در آن نگهداری شود تا بتوانند با استفاده از آن به مؤسسان کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مدارس غیردولتی رها شده‌اند، خاطرنشان کرد: معلمانی با 200 هزار تومان حقوق در این مدارس کار می‌کنند و آنها در این مدارس بیمه هم نمی‌شوند؛ در نتیجه تأکید کرده‌ایم دولت در لایحه بودجه‌ای که می‌آورد، رقمی تحت عنوان یارانه بیمه برای کارکنان مدارس غیردولتی در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه معتقد هستیم دولت در بخش مدارس غیردولتی هیچ حمایتی ندارد، گفت: البته در قانون این موضوع وجود دارد که مدارس غیردولتی می‌توانند تشکیلات استانی داشته باشند.

*تنها راه اجرا شدن اصل 44 در آموزش و پرورش، ایجاد مدارس غیر دولتی است

کوچکی‌نژاد تأکید کرد: اگر قرار است اصل 44 قانون اساسی در آموزش و پرورش اجرا شود، تنها راه مدارس غیردولتی است و قانون اساسی نیز با آن موافق است.

وی یادآور شد: معتقد هستیم سازمان مدارس غیردولتی باید سازمانی پویا و حمایتی باشد؛ ضمن اینکه در گذشته طرحی  داشتیم که در آن دولت به دانش‌آموزان محروم یارانه پرداخت می‌کرد، اما متأسفانه این یارانه نیز حذف شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات