جایزه جهانی گوهرشاد به دنبال همگرایی جهان اسلام است

کد خبر: ۸۸۹۳۵۶۳
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، بانو گوهرشاد یکی از مصادیق همگرایی در جهان اسلام و گنبد فیروزه ای رنگ مسجد جامع گوهرشاد، نمادی از وحدت آفرینی است و آستان قدس رضوی قصد دارد از وجود این خادم 600 ساله حضرت رضا(ع) که معتقد بود می تواند خدمتی ماندگار و ارزشمند را در پایگاه جهان تشیع ارائه دهد بهره گیرد و نمونه وحدت آفرینی و وحدت گرایی را به جهان اسلام نشان دهد.

عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت و تلاش در راستای بسط و نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) سه ویژگی بارز شخصیت گوهرشاد است.

بانو گوهرشاد را می‌توان نمونه بارز زنی واقف و نیکوکار دانست که با ساخت مسجد گوهرشاد در مجاورت مضجع نورانی حضرت رضا(ع)، علاوه بر ایجاد بستری برای عبادت و تقرب به خدا، مکانی را برای علم اندوزی و پرورش عالمان دینی فراهم کرده است؛ این نیکوکاری با گذر زمان بر ارزشش افزوده شده است.

مقابله با تفکرات تکفیری و انحرافی در جهان اسلام؛ هدف جایزه جهانی گوهرشاد

با توجه به تلاش‌های دشمنان برای واگرایی در جهان اسلام، جایزه جهانی گوهرشاد، به دنبال ترویج همگرایی و مقابله با تفکرات تکفیری و انحرافی در جهان اسلام است.

یکی از نکات برجسته ای که در شخصیت گوهرشاد و بنای مسجد جامع گوهرشاد به وضوح خودنمایی می کندمساله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است.

مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی بر گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) در سطح جهانی تاکید کردند و این جایزه جهانی یکی از اقداماتی است که تحقق این امر را دنبال می کند.

بر این اساس جایزه جهانی  که به نام گوهرشاد خانم بانوی خدمتگذار حضرت رضا(ع) نامگذاری شده است؛ از بانوان فرهیخته و نیکوکار که در تحقق عملی سیره حضرت رضا(ع) و با حرکت در مسیر رفع محرومیت‌ها و برابری‌های اجتماعی، اقدامات شایسته و عام المنفعه‌ای در حوزه‌های ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، آموزشی، علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، مدیریت، کارآفرینی، مدرسه سازی، ساخت بیمارستان و تالیف کتاب داشته‌اند تجلیل به عمل خواهد آورد.
 
نام بانوان خیّر و نیکوکار بی‌شماری در صفحات تاریخ جای گرفته که گمنام هستند، از این‌رو ضرورت توجه به این امر در دوران معاصر بیش از پیش احساس می‌شود؛ از همین رو آستان قدس رضوی در راستای تحقق این مهم عهده‌دار رسالتی مهم شد تا بانوان نیکوکار همچون گوهرشاد را به دنیا معرفی نماید.
 
از آنجا که گوهرشاد بیگم یکی از بانوان واقف و نیکوکار است و بزرگترین وقف این بانو مسجد گوهر شاد مشهد می‌باشد لذا یکی دیگر از اهداف  برپایی این جشنواره  معرفی بانوان  دور اندیش و نیکوکار و وقف است که بتوان فرهنگ وقف و نیکوکاری را توسعه داده، جهانیان را با شخصیت بانو گوهرشاد آشنا  و این فرد را به عنوان الگو و اسوه معرفی نماییم تا سرلوحه اقدامات سایر بانوان جهان شود.
 
حضور گوهرشاد آغا در فعالیت‌ها، اقدامات خیر خواهانه و عام المنفعه همراه با حفظ کرامت یک زن بود، این مهم سبب می‌شود تا سایر بانوان امروزی نمونه‌ای از حضور فعال و اثر گذار در جامعه همراه با شان خود را مشاهده و از آن الگو بگیرند؛ این جشنواره تلنگری را به تمامی بانوان سطح جهان وارد می‌سازد که بدون بازیچه شدن در مباحث تبلیغاتی، می‌توان در جامعه حضوری سرنوشت ساز و اثر گذار داشت.
 
در راستای اجرای بند چهار حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی و به منظور جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری، طرح برگزاری جشنواره و اعطای جایزه جهانی گوهرشاد تدوین شد.
 
اهداء جایزه جهانی گوهرشاد در سال گذشته  به هشت نفر از بانوان فرهیخته موجب همبستگی میان زنان مسلمان شده و در ارتقاء سطح شناخت و معرفی بارگاه منور رضوی را به عنوان مرکز این همبستگی، کمک می‌کند.
 
بانوانی که سال گذشته به عنوان بانوی خیر و نیکوکار شناخته شده بودند، در عرصه‌های درمانی، شعر، جهادی و فرهنگی اقدامات شایسته‌ای انجام داده‌اند، در دومین جشنوراه «جایزه جهانی گوهرشاد» نیز یکی از برگزیدگان توانسته با تحت حمایت قرار دادن خانواده‌های بی سرپرست آفریقایی، قدمی خیر و خدا پسند بردارد.
 
برگزاری دومین جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد در 10 مرداد
 
دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» در 10 مرداد سال جاری، هم زمان با دهه پر سر سعادت کرامت و قیام تاریخی مردم مشهد در مسجد گوهرشاد برپا می‌شود و از هشت بانوی نیکوکار، محقق و دور اندیش به عنوان دریافت کنندگان جایزه، تجلیل به عمل می‌آید.
منتخبان این جشنواره که چهار نفر آن‌ها داخلی بوده، از شهر‌های مشهد و تهران برگزیده شده‌اند و چهار فرهیخته که در عرصه بین المللی انتخاب شده‌اند، ﺍﺯ ﻛﺸــﻮﺭﻫﺎﻯ ﻧﻴﺠﺮﻳﻪ، ﻛﻮﻳﺖ، ﻋﺮﺍﻕ ﻭ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
 
اگرچه از موراد فوق به عنوان مهم‌ترین محور‌های دریافت «جایزه جهانی گوهرشاد» توسط آستان قدس رضوی یاد می‌شود ولی ذکر این نکته لازم است که شان و منزلت انسانی و حرکت در مسیر تحقق سیره اهل بیت(ع) بالاتر از وقف و نیکوکاری در حوزه مادی و معنوی جای می‌گیرد.
 
گزارش از اسماعیلی
 



ارسال نظرات
پر بیننده ها