خبرهای داغ:

ورود زنان به سطوح مختلف قدرت در نگاه فعالان سیاسی

برخی از افراد که بر لزوم ورود زنان به عرصه قدرت تأکید می‌کنند، معتقدند از آن‌جایی که مردان به مسایل زنان نمی‌پردازند، زنان باید به جایگاه‌های بالا در قدرت سیاسی دست یابند تا بتوانند مشکلات زنان جامعه را حل کنند. گروه دیگر لزوم ورود زنان را براساس نظریات امام خمینی (ره) تبیین می‌کنند که معتقد بودند زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند. دسته دیگری از افراد نیز موضوع برابری و شایسته‌سالاری را مطرح می‌کنند. با وجود این‌که ادله مختلف است اما نتیجه تمام آن‌ها بر ورود زنان به مناصب قدرت تأکید دارد.
کد خبر: ۸۹۰۲۰۷۷
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مطرح‌شدن موضوعاتی مانند انتخابات و تغییر کابینه عموماً با بحث ورود زنان به این حوزه‌ها همراه است. به دنبال آن گروه‌های مختلف در دو جناح اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی با بیان نظرات خود وارد عرصه می‌شوند تا نتیجه را به نفع خود تغییر دهند. برخی با تأکید بر شایسته‌سالاری معتقدند زنان نیز می‌توانند مناصب بالایی در سیاست به خود اختصاص دهند و در مقابل، برخی دیگر نظر خود را به این صورت مطرح می‌کنند که زنان تجربه کافی برای حضور در این مناصب را ندارند اما می‌توان از آن‌ها در مناصب پایین‌تر بهره برد. در مجموع هر دو گروه نسبت به ورود زنان به عرصه قدرت توافق دارند اما میزان ورود و ادله ورود برای هر یک به‌طور متفاوتی تعریف می‌شود.

برخی از افراد که بر لزوم ورود زنان به عرصه قدرت تأکید می‌کنند، معتقدند از آن‌جایی که مردان به مسایل زنان نمی‌پردازند، زنان باید به جایگاه‌های بالا در قدرت سیاسی دست یابند تا بتوانند مشکلات زنان جامعه را حل کنند. گروه دیگر لزوم ورود زنان را براساس نظریات امام خمینی (ره) تبیین می‌کنند که معتقد بودند زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند. دسته دیگری از افراد نیز موضوع برابری و شایسته‌سالاری را مطرح می‌کنند. با وجود این‌که ادله مختلف است اما نتیجه تمام آن‌ها بر ورود زنان به مناصب قدرت تأکید دارد.

در جدول زیر نظرات برخی از سیاسیون و فعالان حوزه زنان آورده شده است.

نام

سمت

اظهارات

آذر منصوری

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی حوزه زنان

-در جواب اين سؤال که آيا زنان براي وزارت تربيت شده‌اند، بايد پاسخ بدهيم که آيا مردان براي اين مسأله تربيت شده‌اند؟ اين همان حکايت آسانسور و نردبان است. مردم به دولتی رأی داده‌اند که توسعه‌محور است و اعتقاد داریم باید فرصت‌های برابر برای ۵۰ درصد از جامعه از ذیل تا صدر ایجاد شود. از طرفی هم تابوی حضور زنان در دولت قبل شکسته شده است.

- دولت دوازدهم باید 30 درصد وزیران،‌ معاونان، استانداران، فرمانداران و بخشداران را به زنان اختصاص دهد.

دولت بعدی باید مکانیزم اجرایی‌شدن عدالت جنسیتی را دنبال کند. باید این فرصت در اختیار زنان قرار گیرد تا مسؤولیت‌های مهم را برعهده بگیرند. مگر کسانی که اکنون وزیر، نماینده یا رییس مجلس هستند از همان ابتدا در این مسؤولیت‌ها حضور داشته‌اند؟ این افراد مرحله به مرحله فرصت داشته‌اند تا رشد کنند. این فرصت هم باید برای زنان فراهم شود.

-اکنون اشتباهات مدیران یا نمایندگان زن بیشتر از مردان دیده می‌شود... بنابراین این اشکالات در مدیران مرد هم وجود دارد و نباید انتظار داشت که مدیران زن هم بدون هیچ اشکالی باشند.

- زنان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش گسترده و امام خمینی(ره) نگاهی مترقی به حضور زنان داشتند. خانم دباغ در هیأتی که از سوی امام(ره) به شوروی رفت حضور داشت. اما متأسفانه با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت بالای زنان ایرانی،‌ شاهد شکاف جنسیتی در کشور هستیم. البته دغدغه ما این نیست که یک زن نماینده یا رییس‌جمهور شود، دغدغه ما این است که اگر ما دنبال توسعه پایدار و همه جانبه هستیم باید دنبال مشارکت همه آحاد جامعه باشیم که زنان نیز نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. اما متأسفانه نگاه امام خمینی(ره) به زن در جمهوری اسلامی جریان‌سازی نشد.

توران ولی‌مراد

فعال حوزه زنان

-یکی از اهدافی که تاکنون دنبال شده، دسترسی زنان به مناصب تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و پست‌های بالای مدیریتی بوده است. این مسیر از دو مجرای انتخابات و انتصابات طی شده است اما زنان به‌عنوان یک زن به خوبی وظایف خود را در این زمینه چه در شوراهای اسلامی شهر و روستا، چه در مجلس، چه در دولت و چه در سایر نهادها و دستگاه‌ها انجام نداده‌اند.

زهرا اشراقی

فعال حوزه زنان

-شخصاً هیچ‌گاه موافق سهمیه‌بندی نیستم. اینکه ما سهمیه‌بندی را انجام می‌دهیم خودش راه تبعیض را باز می‌کند. صرف زن بودن یا مرد بودن نمی‌توان گفت کسی متخصص است یا نیست. براساس شایستگی افراد باید آن‌ها را انتخاب کنیم. در بخشی از دنیای مردانه شاید نتوان زنان را وارد کرد اما در قسمت‌های بسیاری از تشکل‌ها و نهادها، زنان حتی می‌توانند بیشتر از مردان مثمرثمر باشند.

-مهم این است که برخی مردان چه اصلاح‌طلب و چه غیر اصلاح‌طلب متأسفانه باور ندارند که زنان می‌توانند امور را به خوبی انجام دهند که همین امر باعث ناامیدی بانوان کشورمان می شود.

شهیندخت مولاوردی

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور

-رجل سیاسی هنوز در قانون ما تفسیر نشده است و شورای نگهبان نفیاً یا اثباتاً در مورد آن اظهار نظر نکرده است.

-برخی‌ها زنان را برای وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ مناسب می‌دانند اما این مهم به رزومه، فعالیت، تجربه و عملکرد آن‌ها بستگی دارد بنابراین نمی‌شود خط‌کشی و مرزبندی ایجاد کرد.

-رویکرد ما عدالت جنسیتی است که از جمله آن ایجاد تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها است و در عین حال تلاش‌مان بر آن است که در همه زمینه‌ها از جمله بازار کار، نقش‌های خانوادگی و همچنین میان کار و زندگی زنان این تعادل جنسیتی و عدالت جنسیتی را محقق کنیم و در این بین پیش‌بینی ما کسب سهم 30 درصدی زنان در سه سطح عالی، میانی و پایینی مدیریت‌ها در دولت و کشور در پایان برنامه ششم توسعه است.

-در حال حاضر حدود 10 درصد کابینه دولت یازدهم را زنان تشکیل می‌دهند و امیدواریم این سهم افزایش پیدا کند.تحقق سهمیه درصدی در مدیریت‌ها هم نه یک شبه، بلکه در طول 5 سال اجرای برنامه ششم توسعه در نظرگرفته شده است.

زهرا صدراعظم نوری

فعال حوزه زنان و اولین شهردار زن و قائم‌مقام کمیته امور زنان ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96

-صرف این‌که ما حتماً یک وزیر زن در کابینه داشته باشیم آیا می‌تواند جایگاه زنان را ارتقا دهد و مسائل آنان را پررنگ‌تر کند یا این‌که اگر فراوانی حضور زنان را در لایه‌ها و بخش‌های مختلف به صورت جدی‌تر داشته باشیم، می‌توانیم به مسائل زنان بیشتر بپردازیم و مسائل را حل و فصل کنیم؟...درحقیقت خیلی مهم نیست که مثلا ما چند معاون رییس‌جمهور و وزیر زن در دولت داشته باشیم. باید فراوانی حضور زنان را در پست‌های مختلف مدیریتی مورد توجه قرار دهیم.

- طبیعتاً هرچه تعداد زنان در دولت بیشتر باشد، هم از پتانسیل 50 درصدی استفاده شده است و هم به مسائل زنان پرداخته شده است. من اعتقاد ندارم زنان فقط باید در امور زنان فعالیت کنند و اگر زنانی متخصص و توانمند در حوزه‌هایی مانند نفت، صنعت و... وجود دارند، باید از پتانسیل آن‌ها استفاده شود و بنابراین اگر در دولت آینده تعداد زنان در کابینه بیشتر باشد و همین‌طور زنان زیادی در رده‌های مدیریتی در لایه‌های دیگر دولت و رده‌های میانی مشغول به فعالیت شوند، ما استقبال خواهیم کرد و آن را به‌عنوان مطالبه نیز مطرح می‌کنیم و این کار هم باید به صورت منطقی و تدریجی به اجرا درآید؛ به این معنا که اگر مثلاً تعداد زنان ما در پست‌های مدیریتی درصد کمی است، نمی‌توانیم به یکباره آن را به 20 یا 30 درصد برسانیم؛ چون اصلاً عملی نیست. باید یک هدف‌گذاری منطقی انجام دهیم و هرساله با شرایطی که فراهم می‌شود در سطوح مختلف، رشد تدریجی و منطقی داشته باشیم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس‌جمهور در دولت یازدهم

-زنان از مظلوم‌ترین اقشار هستند. زن‌ها نيمي از جمعيت هستند و بايد در نيمي از اقتصاد و مديريت كشور فعال باشند. در کابینه آینده زن‌ها باید سهم مناسبی از کابینه داشته باشند. ضمن این‌که در سطوح مدیریتی دولت دوازدهم باید حضور پررنگی داشته باشند.

-تلاش دولت دوازدهم بر این مبناست که سن مدیران کشور کاهش یافته و تعداد بیشتری از زنان در جایگاه‌های مدیریتی دستگاه‌های اجرایی حضور یابند. زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. زنان ایرانی شایستگی و ظرفیت‌های بالایی دارند و با توجه به حضور تعداد زیادی از آن‌ها در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی طی سال‌های اخیر، اکنون می‌توان فضایی فراهم کرد که جامعه از توانمندی این قشر بزرگ بیشتر بهره‌مند شود.

محمدرضا خاتمی

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی

-به شایسته‌سالاری معتقدم و اعتقاد دارم بسیاری از زنان ما می‌توانند در اداره امور کشور سهیم باشند اما متأسفانه ناشناخته هستند. زنانی که در حال حاضر در سطح مدیریتی ما شناخته‌شده هستند حلقه بسیار محدودی را تشکیل می‌دهند. در حالی‌که ما صدها زن شایسته در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی، صنعتی و اجرایی داریم که می‌توانند برای پست‌هایی که وجود دارد بسیار شایسته باشند. فکر می‌کنم روحانی یکی از کارهایی که باید انجام دهد این است که حلقه نسبتاً بسته زنان سیاست‌ورز را بشکند و این امکان را فراهم کند تا زنان در تمامی سطوح به خصوص در لایه‌های میانی حضور داشته باشند. درست است که زنان باید در کابینه حضور داشته باشند اما بیشترین تأکید ما حضور زنان در سطوح میانی است. ما می‌توانیم فرماندار، استاندار، مشاوران وزرای زن داشته باشیم.

طیبه سیاوشی

عضو مجلس شورای اسلامی

-توجه به مشارکت سیاسی زنان به هیچ ‌عنوان سهم‌گیری نیست، بلکه مطالبات زنان باعث احقاق بخشی از عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود. در دولت دوازهم می‌توان با توجه به مطالبات زنان در افزایش مشارکت سیاسی آن‌ها در جامعه تأثیرگذار بود.

-امروزه مقوله سقف شیشه‌ای به یک مبحث کلیشه‌ای تبدیل شده است، اما این امر در بی‌توجهی یا کم‌توجهی به قابلیت‌های زنان در عرصه‌ها و سمت‌های کلان جامعه کاملاً صحیح است. باید دانست که سقف شیشه‌ای و موانع پیشرفت کاری زنان فقط در ایران متداول نیست، بلکه در اغلب کشورهای دنیا این مقوله مشاهده می‌شود. در کشور ما بنا به دلایل سنتی و مذهبی با حضور زنان در جامعه بیش از یک حد تعیین شده از سوی خانواده‌ها یا عرف جلوگیری می‌شود... در بررسی شرایط موجود باید گفت که اگر ملاک شایسته‌سالاری باشد باید در این مدت امکان ارتقای سمت زنان نیز وجود داشت.

فاطمه ذوالقدر

عضو مجلس شورای اسلامی

-زنان انتظار دارند در کابینه دوازدهم شاهد حضور چند زن توانمند در سمت وزیر باشند. در حال‌حاضر خانم‌ها بروجردی، علیزاده، ابتکار، پیروزبخت و... در حوزه مدیریتی فعالیت می‌کنند، اما امیدواریم که شاهد حضور حداکثری زنان در مدیریت کشور باشیم. زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و توانمندی‌های لازم را نیز دارند.

-هدف ما این است از ظرفیت زنان توانمند در دولت دوازدهم استفاده شود و باتوجه به این‌که در دولت دهم نیز شاهد حضور یک زن در پست وزارت بودیم، فارغ از بحث سهم‌خواهی این انتظار از روحانی می‌رود که فرصت حضور زنان در کابینه دوازدهم را فراهم کند.

-حضور زنان در راستای منافع دولت خواهد بود. حضور زنان در کابینه به‌عنوان وزیر یا معاون رییس‌جمهوری می‌تواند خواسته نیمی از جامعه را منتقل و پیگیری کند و این مسأله علاوه بر اهمیت فراوانی که در سطح داخلی دارد، بازتاب بسیار خوبی نیز در سطح بین‌المللی خواهد داشت.

-حضور زنان در فهرست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در اعطای رأی اعتماد مجلس به این فهرست مؤثر است. به هر حال وقتی ببینیم در کابینه پیشنهادی زنان نیز حضور دارند، قطعاً با اشتیاق بیشتری برای گرفتن رای اعتماد برای کل فهرست تلاش خواهیم کرد.

-اینکه فکر می‌کنند وزارتخانه جای آزمون و خطا نیست، کمی اجحاف است. آقایان می‌توانند ریسک کنند، ولی زنان نه؟! آقایانی هم بوده‌اند که وزیر شدند و موفق نبودند. روی این حساب نمی‌شود شانس وزیرشدن را از زنان گرفت به این بهانه که آن‌ها خوب عمل نمی‌کنند. ما هم نمی‌خواهیم ریسک کنیم و برای نمونه آموزش‌وپرورش را به یک زن ضعیف بسپاریم، اما وقتی تحقیق ما نشان داده زنان توانمند در سطح برعهده‌گرفتن پست وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌اند، دیگر بهانه‌ای نمی‌ماند. زنان توانمند می‌توانند در کنار معاونان خوب و مشاوران خوب، عملکرد خوب و چشمگیری داشته باشند.

پروانه مافی

نماینده مجلس شورای اسلامی

-هدف زنان ایرانی از رأی به دکتر روحانی چیست... اگر قرار است مشکلات زنان به‌صورت جدی برطرف شود، یقیناً هیچ گروهی برای رفع این مشکلات مناسب‌تر از خود زنان نیستند، لذا انتظار می‌رود آقای رییس‌جمهور جهت رفع مشکلات زنان با توانمندسازی زنان این سرزمین به‌صورت اساسی و کارشناسانه به حل این معضل بپردازند.

-این جای بسی تأسف است که امروزه در دهه چهارم انقلاب اسلامی در برخی سمت‌ها حتی یک مسؤول از میان زنان کشورمان نداریم، حال آن‌که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی بازگرداندن کرامت انسانی و جایگاه حقیقی زنان است.

منیره نوبخت

فعال حوزه زنان

- نباید برخورد سهمیه‌ای با حضور زنان در کابینه دوازدهم صورت گیرد. این‌که سهمیه‌گذاری و تأکید کنیم حتماً در وزارتخانه‌های مشخص، زنان تصدی امور را برعهده گیرند، صحیح نیست زیرا ممکن است برای آن وزارتخانه‌ها زن مناسبی در کشور وجود نداشته باشد هر چند زنان بسیاری در کشور تخصص و توانمندی لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت وزارت را دارند.

-همواره برای انتخاب مدیران زن عوامل دیگری جز شایستگی‌ها همچون آن‌که شرایط ایجاب می‌کند یک زن در کابینه حضور داشته باشد، لحاظ می‌شود اما باید گفت دقتی که برای انتخاب مدیران مرد در کشور داریم برای زنان وجود ندارد؛ این درحالیست که این نوع نگاه مختص دولت یازدهم نیست، هر چند امیدوارم این رویکرد در دولت دوازدهم وجود نداشته باشد. رییس‌جمهور باید به زنان توانمند بدون نگاه سهمیه‌ای و بر اساس شایستگی‌های آنان، برای تصدی مقام وزارت همان طور که از میان آقایان وزرا را انتخاب می‌کنند، توجه کنند.

غلامرضا ظریفیان

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات

-با توجه به رشدی که زننا در عرصه‌ تحصیلی و مدیریتی داشته‌اند باید به شکل معقولی از آن‌ها هم در عرصه مدیریت کلان و هم در عرصه مدیریت میانی استفاده شود و آن‌ها را وارد عرصه مدیریت کشور کرد.

سهیلا جلودارزاده

نماینده مجلس شورای اسلامی

-من به‌عنوان یک نماینده مجلس و فعال حوزه زنان و باتوجه به مطالبات مردم، حضور زنان در کابینه آقای روحانی را لازم می‌دانم. امیدواریم که حداقل یک زن به‌عنوان وزیر در کنار معاونان آقای روحانی حضور داشته باشد تا آینده برای زنان و دختران جامعه ما ترسیم شود و آن‌ها نیز متوجه شوند که راه برایشان باز است و می‌توانند مسؤولیت‌های این‌چنینی را نیز برعهده بگیرند. همین موضوع باعث امید و بالارفتن روحیه زنان خواهد شد که کمک به‌سزایی به رشد کشور خواهد کرد. در بعد بین‌المللی آن نیز می‌توانیم به دشمنان خود نشان دهیم که در ایران شایستگی، تعهد و کارآمدی زنان عامل ارتقای آن‌هاست که این موضوع به‌صورت نمایشی هم نیست. از نظر حقوقی و عدالت نیز زنان این حق را دارند که در عرصه‌های مدیریتی حضور داشته باشند و در ساختن آینده کشور نقش ایفا کنند.

-اصل انتخاب مسؤولان و مسؤولیت‌ها باید بر اساس شایستگی باشد. مسأله جنسیت شاخص خوبی برای گزینش افراد نیست. ما پیرو امام خمینی(ره) هستیم که معتقد بود زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. باید اختلاف فاحش حضور زنان با مردان در مدیریت‌ها به اختلافی با شیب ملایم برسد و اگر زنانی توانایی ارتقا و خدمت بیشتر را در جامعه دارد به صرف زن بودن نباید در حاشیه قرار بگیرد.

شهربانو امانی

فعال سیاسی

-معتقدم بخش مهمی از دولتمردان حضور زنان و جوانان را در کابینه باور ندارند. اخیراً در ضیافتی بودم که این موضوع مطرح شد و متوجه شدم که برخی نمی‌خواهند زنان حتی در حد معاون وزیر هم انتخاب شوند. به‌رغم این‌که ما در بخش بهداشت و درمان، زنان باتجربه، توانمند، مدیر و مدبری داریم که دانش کافی دارند اما اعتقادی به استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اگر آقای روحانی در دولت یازدهم اعتقاد به حضور زنان در کابینه داشت، طبیعتاً کادرسازی می‌کرد. آقای روحانی باید در شرایط یکسان بین مردان و زنان اولویت را برای زنان قائل شود. در دولت یازدهم وجود ژنرال‌ها در دولت توجیه داشت اما در دولت دوازدهم هیچ ‌توجیهی وجود ندارد و این ژنرال‌ها می‌توانند‌ به اتاق فکر مجموعه خود تبدیل شوند و مانند همه کشورهای جهان به مشاوره بپردازند.

-از سویی مطالبه حضور زنان درسطوح عالی مدیریت روزبه‌روز افزایش می‌یابد و‌ این مهم تنها مطالبه زنان از رییس‌جمهور نیست بلکه، مردانی که خواهان توسعه ایران هستند نیز حضور وزرای زن در کابینه آتی را از رییس دولت دوازدهم طلب می‌کنند.... دولت نباید عدم تجربه کافی زنان در سطوح عالی مدیریت را بهانه‌ای جهت عدم حضور بانوان درکابینه قرار دهد.

محمد نیشابوری

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار

-حضور زنان و جوانان در منصب‌های بالای مدیریتی امری خوب و مناسب است، اما شروطی دارد که باید آن را رعایت کرد. پیش از آن‌که به جنسیت یا سن افراد توجه کنیم باید به کارایی و تخصص آن‌ها فکر کنیم.

-متأسفانه هنوز شرایط کشور برای تصدی امور توسط زنان آنقدر که فکر می‌کنیم، مهیا نشده است. در انتخاب هیأت رئیسه مجلس دیدیم که هنوز ملاحظاتی برای حضور یک زن در هیأت رئیسه مجلس وجود داشته که ممکن است همین ملاحظات در کابینه نیز تأثیر بگذارد. البته این موضوع توانایی مدیریتی زنان را نفی نمی‌کند و ما زنان توانمند زیادی داریم.

اشرف بروجردی

رییس کتابخانه ملی

-زنان در همه عرصه‌های کاری توانایی اجرا دارند. کمی ناشناخته هستند که بازشناسی این گنجینه‌ها به هنر آقای روحانی بستگی دارد تا آن‌ها را به جامعه معرفی کند و به این ترتیب کشور از حضور آن‌ها بهره‌مند شود. بنابراین من وزارتخانه خاصی را پیشنهاد نمی‌کنم. حتی در وزارتخانه‌هایی مثل صنعت و معدن نیز زن‌هایی هستند که می‌توانند عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذارند. انتظار داریم که در دولت‌ دوازدهم تعداد سفیر‌های زن افزایش پیدا کند و رایزنی‌های فرهنگی و حوزه فرهنگ به آن‌ها سپرده شود. حوزه فرهنگ پتانسیل بیشتری برای حضور و اثرگذاری زنان دارد.

-اگر موضوع حضور زنان در کابینه را مطرح می‌کنیم، به‌واسطه پاسخ‌گویی به نیازهای بخش عظیمی از جامعه است که نیاز به دیده‌شدن دارند.

معصومه آقاپور

نماینده مجلس شورای اسلامی

-باید به موضوع چیدمان زنان در هیأت دولت و لایه‌های دولتی توجه کنیم و این سقف شیشه‌ای را بشکنیم تا شاهد انتصاب زنان به عنوان استاندار و فرماندار باشیم. همچنین حداقل مطالبه ما از دولت این است که دو زن در کابینه آینده حضور داشته باشند. تلاش ما باید این باشد که زنان جامعه به لایه‌های اول و دوم مدیریتی دست پیدا کنند.

اکرم مصوری‌منش

عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب

-دولت قول داده که نقش زنان را در بدنه دولت پررنگ‌تر کند. خوشبختانه فرهنگ مردم هم در حال تغییر است و مردم اقبال بیشتری به زنان نشان می‌دهند که این اقبال جامعه یک سرمایه اجتماعی برای ما محسوب می‌شود و اگر به این سرمایه اجتماعی بی‌توجهی شود و زنان وارد مراکز تصمیم‌سازی نشوند ظلم به جامعه انجام شده است.

زهرا شجاعی

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

-وزیرشدن زنان در شاخص‌های بین‌المللی تأثیرگذار است. به لحاظ فرهنگی اعتمادبه‌نفس را در نسل جوان زنان ما بالا می‌برد. همچنین به تغییر باور و نگرش در کل جامعه می‌انجامد. اما با وجود این اهمیت، نگاه من این است که ما زیاده از حد بر مطالبه وزیر زن متمرکز شده‌ایم و از دیگر مطالبات و گفتمان‌سازی پیرامون آن باز مانده‌ایم. نباید گفتمان خودمان را براي یک موضوع هزينه کنیم.... باید همه‌جانبه و سیستماتیک به مسایل زنان نگاه کرد. مسایل همه زنان را ببینیم و نه‌فقط قشر نخبه را. به فرض اینکه سه وزیر هم به زنان اختصاص داده شود. وزیر صنعت اگر زن باشد، باید کار صنعت را پیش ببرد. خانم ابتکار رییس سازمان محیط زيست هستند. چه درصدی از مشکلات زنان را حل می‌کنند؟ من مخالفتی با حضور زنان در پست‌های کلیدی ندارم اما نکته این است که در کنار این تأکید، از اصل ماجرا باز نمانیم. چقدر مدیران میانی تربیت کرده‌ایم؟ چقدر به زنان در لایه‌های مختلف سازمانی امکان رشد و ترقی داده‌ایم؟ ما هنوز بانک جامع اطلاعاتی زنان نداریم.

-انتظار ما بیش از این‌هاست. به ویژه اینکه شعار آقای روحانی مبنی بر افزایش حضور زنان در لایه‌های میانی قدرت آن‌طور که باید و شاید اجرایی نشد. اگر بخواهیم منطقی‌تر و با نگاه بلندمدت مسایل را ببینيم و نیم‌نگاهی به دوره‌های آتی داشته باشیم، باید از همین حالا تلاش کنیم تا حضور زنان در سطوح میانی توسعه یابد.

محمدجواد حق‌شناس

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

-حضور زنان در کابینه یکی از نیازهایی است که باید به آن توجه شود. در دو دهه اخیر شاهد شکل‌گیری نسل جدیدی از زنان بودیم که این قشر امروز می‌توانند در فضای مدیریتی کشور تأثیرگذار باشند. رویکرد وزرای کابینه دوازدهم باید این باشد که بخش قابل توجهی از مدیران میانه خود را از میان زنان انتخاب کنند.

پروانه سلحشوری

رییس فراکسیون زنان مجلس

-با توجه به این‌که یکی از راه‌های دستیابی به توسعه سیاسی استفاده از ظرفیت زنان در سطوح کلان مدیریتی است، خواستار حضور زنان در کابینه دوازدهم هستیم. این مطالبه صرفاً خواسته فراکسیون زنان نبوده و علاوه بر این فراکسیون، جامعه زنان کشور خواستار استفاده از این ظرفیت در کابینه است. در کشورمان زنان توانمند بسیاری داریم که می‌توانند در سطح وزارت فعالیت کنند... دولت از حمایت ۵۱ درصد از زنان جامعه برخوردار بوده و باید مطالبات آ‌ن‌ها را در نظر بگیرد. ما خواهان حضور حداقل یک زن در دولت هستیم.

-می‌گویند زنان اشتباه می‌کنند یا در مناصب تجربه ندارند. شما به ما بگویید از چند درصد از وزرای کنونی راضی هستید؟ و چرا با وجود این نارضایتی نمی‌پذیرید که جایگاه و پست این مردان را زنان برعهده گیرند؟ شاید در حد همان مردان عمل کنند ولی چرا تا نوبت زنان می‌رسد بحث شایستگی را مطرح می‌کنید؟ مردان 40 سال بعد از انقلاب مشغول کسب تجربه هستند. چرا به این نتیجه نرسیده‌اند که بگذارند زنان هم تجربه کنند و در این آزمون و خطایی که وجود دارد، زنان هم خطا کنند؟

محمدصادق جوادی‌حصار

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

-درفضاهای انتخاباتی یکی از شعارهای که مورد توجه ‌کمپین حمایت از دکتر روحانی قرارگرفت، به‌کارگیری زنان شایسته در سطوح عالی مدیریتی بود. به‌ نحوی که این موضوع جزو مطالبات جریان ‌اصلاحات در زمان انتخابات مطرح شد. بی‌تردید اصلاح‌طلبان نباید به بهانه فشارهایی که از سوی مخالفان بر دولت تحمیل می‌شود، از پیگیری مطالباتشان بپرهیزند.

-حضور زنان در مناصب عالی مطالبه ملی است؛ چراکه این طیف 50 درصد جمعیت کشور را شکل داده، بیش از 50 درصد از دانشجویان ایران زن هستند و در عرصه اساتید نیز جمعیت زنان دانشگاهی از مردان سبقت گرفته است. بنابراین زیبنده نیست که به‌ آن‌ها با نگاه مردانه نگریست و احساس کرد که همواره باید در رده‌های دوم مدیریتی قرار داشته باشند.

جلال میرزایی

عضو مجلس شورای اسلامی

-به نظر می‌رسد اگر حضور زنان در جایگاه مناسب استفاده شود که به کارآمدی بیشتر مدیریت در کشور منجر شده و شایستگی و مدیریت زنان را به اثبات برساند، در بلندمدت کمک می‌کند که در آینده حضور زنان بیشتر باشد اما اگر نگاه‌مان این باشد که هرطور شده از یک مدیر زن استفاده کنیم و از این فرد در جایی استفاده کنیم که نتواند عملکرد خود را نشان دهد، در نگرش جامعه نسبت به مدیریت زنان آسیب وارد کند. قطعاً زنان توانمند بسیاری که بتوانند در سطوح مختلف مدیریت کلان کشور را برعهده بگیرند، وجود دارند.

معصومه ابتکار

رییس سازمان محیط زیست در دولت یازدهم

-صرفاً اینکه ما یک خانم در کابینه دوازدهم داشته باشیم و پشت او موفقیت لازم نباشد، مطلوب نیست.

ایراندخت فیاض

استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی

-اگر ظرفیت زنان در حال حاضر کمتر است به دلیل این بوده که شرایط برای آن‌ها فراهم نشده. وقتی زن در موقعیت‌های مدیریتی از سطح پایین تا میانی و ارشد نبوده اگر به یک‌باره او را در مدیریت عالی بگذاریم چگونه می‌تواند سیستم را مدیریت کند؟ باید فضا برای ورود انسان به‌ما هو انسان به عرصه‌های مدیریتی باز شود. هر زمان این فرهنگ جا بیفتد که انسان به‌ما هو انسان می‌تواند عاقل و مدبر باشد، فضا باز می‌شود و انسان‌های توانمند خود به خود بالا می‌آیند.

فاطمه گوارایی

فعال حوزه زنان

-از منظر فعالان حقوق زن، انتخاب یک وزیر زن یک مطالبه تاریخی است و ما قطعاً از دولت دوازدهم خواهان وزیر زن هستیم. در تاریخ نیز می‌توان نمونه‌هایی از مشارکت اقتصادی و سیاسی زنان مشاهده کرد.

الهه کولایی

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

-زنان همیشه در شکل دادن به قدرت حضور داشتند و حتی دعوت و تکلیف شدند؛ به‌طوری که امام(ره) گفتند زنان باید در مقدرات اساسی کشور حضور یابند. اما آیا مقدرات اساسی فقط رأی دادن است؟ غالباً این‌گونه است که هر جا زنان در مدیریت‌های کلان حضور دارند صلح و آرامش وجود دارد زیرا قاعده این است که زنان طالب آرامش و امنیت و رفاه برای عموم هستند.

-تا زمانی که زنان در قدرت نباشند، سهمی از قدرت به آن‌ها داده نخواهد شد. قاعده عرصه سیاست بده‌بستان است اما وقتی زنان حضور داشته باشند، این بده‌بستان بر پایه قانون و منافع عمومی است. در سیاست و اقتصاد معمولاً زمانی که زنان حضور داشته باشند سلامت بیشتر است. نمی‌گوییم زنان فاسد در عرصه قدرت اصلاً وجود ندارند اما میزان آن‌ها کمتر است. وقتی زنان در این حوزه‌ها وارد می‌شوند به دلیل قانون‌گرایی و حق‌طلبی خود بسیاری از مناسبات قدرت و بده‌بستان‌ها را بر هم می‌زنند.

محمد فاضلی

جامعه شناس

-به‌طور کلی در فقدان یک نظام ارزیابی عملکرد دقیق، مرد یا زن بودن، متغیر تعیین‌کننده‌ای نیست. وقتی چنین نظام ارزیابی وجود ندارد، قادر نیستید شاخص‌های یک فرد باصلاحیت و شایسته را ارایه دهید چون این سیستم حکمرانی فاقد یک نظام عملکرد عینی است و بنابراین مرد و زن بودن در این زمینه نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد. اگر به ضرورت ایجاد دانش توجه ویژه‌ای از جانب جامعه زنان نشود، حضور زنان در کابینه بیش از آنکه کمکی به زنان کند، فقط یک جریان را خاموش می‌کند و به بهانه برآورده‌کردن مطالبه وزیر زن، بر روی مطالبات دیگر زنان سرپوش گذاشته می‌شود.

-ساختار فاقد دانش برای زنان، زنان مدیر یا وزیر را وادار خواهد کرد که در نهایت مردانه عمل کنند که اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است این مدیریت زنانه بر ساختار سازمان تأثیر گذارد اما در درازمدت منجر به فرسوده‌ساختن مدیریت زنان و در نتیجه مردانه عمل کردن آنان خواهد شد.

حسین مرعشی

سخنگوی حزب کارگزاران

-در جامعه یک خواست عمومی وجود دارد که مطالبه برحق و صحیحی است و آن هم این است که زنان پنجاه درصد جامعه هستند، اما سهم‌شان در مدیریت جامعه کم است و باید افزایش پیدا کند... فکر می‌کنم این حق مسلم زنان و جامعه است. در واقع هم زنان نیاز به بروز استعدادهای‌شان دارند و هم جامعه و ملت ایران حق بهره‌وری از مدیریت شایسته زنان در مدیریت دولتی دارند.

فخرالسادات محتشمي‌پور

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کنشگر مسائل زنان

-زنان در طول همه سال‌های گذشته به‌قدر کفایت تجربه کسب کرده‌اند و همواره در مراحل دشوار برای اهداف و آرمان‌های انقلاب و توسعه کشور دوشادوش مردان و در مواردی حتی پیشگام‌تر از مردان قدم برداشته و تلاش کرده‌اند. از سویی، حضور زنان در امور تصمیم‌گیری یکی از شاخص‌های توسعه کشورها به شمار می‌رود. از این منظر حضور زنان در کابینه دارای اهمیت بوده و امروز تقاضا برای حضور زنان در کابینه افزایش یافته است..

-مساله این نیست که زنان تنها بدین‌علت که زن هستند به عنوان وزیر انتخاب شوند، بلکه در میان زنان، زنان موفق، باتجربه و متخصصی هستند که تجربه‌های بسیاری در مدیریت دارند، اما طی سال‌های گذشته از تجربه آن‌ها در سطوح عالی مدیریت استفاده نشده است. ما انتظارمان از رییس‌جمهور این است که دولت از تجربه زنانی که در سطح معاونت وزرا فعالیت کرده‌اند، در سطوح بالاتری بهره ببرد. تجربه نشان داده که زنان در مدیریت، اهل مدارا، انعطاف، نظم و قانونمداری هستند و همواره در سطوح مختلف موفق عمل کرده‌اند.

-رییس‌جمهور باید در کابینه آتی خود وزیر زن داشته باشد. ممکن بودن یا عدم امکان آن، امروز با توجه به وجود زنان باتجربه و کارآمد در کنار وعده‌هایی که آقای روحانی در انتخابات اخیر مطرح کرد و نیز تقاضای جامعه، هیچ مفهومی ندارد. در واقع حضور زنان در کابینه دوازدهم برای دولت امری قابل‌تحقق است. زنان باتجربه‌ای حضور دارند که می‌توانند در راس برخی وزارتخانه‌ها، ازجمله آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم مفید واقع شوند. البته نباید محدودیتی برای زنان قائل شد. امروز زنان در همه امور صاحب تجربه و تخصص هستند. به‌طور کلی در هر یک از وزارتخانه‌هایی که روحانی در آن‌ها تصمیم به تغییر دارد، زنان می‌توانند در راس آن وزارتخانه‌ها قرار بگیرند.

-از سویی لزوماً نباید زنان تنها مسائل زنان را حتی در سطوح عالی مدیریت دنبال کنند، بلکه وزرای زن می‌توانند مانند مردان در هر پستی قرار بگیرند و در تحقق برنامه‌های آن دستگاه و سازمان موفق شوند./مهرخانه

ارسال نظرات