خبرهای داغ:
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) گفت: بانوان دارای ظرفیت تمدن سازی، فرهنگ سازی و تحول آفرینی هستند و اگر بتوان فضای حسی بانوان را در زمینه اربعین با فضای علمی گره زد، می توان شاهد موجی از غیرت و نور که در جریان اربعین وجود دارد را در جامعه مشاهده کرد.
کد خبر: ۸۹۰۲۶۹۱
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ حجت الاسلام سعید اصفهانیان، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع)، هدف اصلی  فعالیت های تخصصی این موسسه در طول 4 سال گذشته را پر کردن خلاء کارهای هنری و فرهنگی در مورد اربعین دانسته و افزود: دشمن امروز برنامه خود را بر تشتت جبهه حق گذاشته و تلاش می کند تا با جامعه اسلامی درگیر شود و جوامع توحیدی نیز با هم درگیر شوند و در این زمان وجود پدیده اربعین بسیارغنیمت است.

وی افزود: جریان اربعین اگرچه از یک روز آغاز شد و تا مدت یک ماه ادامه پیدا کرد، اما امروز جریان اربعین در طول سال در ماه‌های مختلف وجود دارد و با زندگی ما درگیر است و حداقل 2 سال است که جریان غربی امروز این فضای اربعین را مورد مطالعه قرار داده است در حالی که خلأ فضای علمی در میان کسانی که در جریان اربعینی کارگزارند و به خدمت گرفته شده اند، خلاء علمی به شکل جدی مشهود بود.

اصفهانیان ادامه داد: تلاش موسسه در این چند سال بر این است که این خلاء را با هم افزایی اساتید و نخبگان کشور، با تنوع نگاه های مختلف مورد بررسی قرار دهد و برطرف کند و در سال های گذشته کمیسیون های علمی ده گانه ای را داشتیم که نتایج سالانه زحمات خود را در محضر امیرالمومنین(ع) در کوفه و در کربلای معلا در ایام اربعین به سید الشهداء(ع) تقدیم کردند.

وی با ابراز امیدواری از حضور و مشارکت  متنوع دانشجویان، اساتید و بانوان در فضای داخلی و بیرونی نیز گفت: در صدد هستیم تا تلاشی برای کشف و مطالعه این ظرفیت عظیم انجام شود و آنچه به دست می آید را در اختیار سیاست گذاران و فرهنگسازان جبهه حق قرار دهیم.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع)، در این نشست خبری که عصر روز گذشته، 23 مردادماه، در مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) برگزار شد، در خصوص فعالیت های موسسه نیز گفت: کنگره‌های بین‌المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع) که امسال برای چهارمین دوره متوالی در عراق شکل می گیرد، مقدماتی دارد، از ابعاد علمی و هنری ظرفیت اربعینی را مطالعه می کند و از 6 ماه قبل ظرفیت های نشست های اندیشه ورزی را به عنوان برنامه‌های مقدماتی و تمهیداتی برگزار کرد که در فاصله ماه رجب تا ماه مبارک رمضان اولین برنامه مقدماتی و تمهیدی بود و همایش «بر بال اربعین» ویژه خواهران دومین برنامه مقدماتی این مجموعه در زنجیره همایش‌های فرهنگی اربعین است که در مردادماه انجام می شود.

وی ادامه داد: سومین برنامه در راستای کنگره بین المللی همایش ملی اساتید است که با مشارکت آستان قدس رضوی در شهریور ماه در مشهد مقدس برگزار می شود و چهارمین برنامه یعنی در ماه محرم، با ظرفیت دانشجویان کشورهای اسلامی در تهران برگزار می شود.

اصفهانیان تصریح کرد: مجموعه این ظرفیت های علمی در کنار هم، در ایام اربعین در مسجد کوفه و در دانشگاه نجف به محضر حضرت امیرالمؤمنین(ع) و سیدالشهدا(ع) تقدیم می‌شود.

وی در خصوص انگیزه این همایش «بربال اربعین» گفت: بانوان در بحث اربعین در فضایی قرار گرفته اند که از فضای ناامن و محیط غیربهداشتی ترسانده می شوند و گاهی در فضای اثرگذاری فراتر از کشور تشویق می شوند و در این حالت نمی دانند که در این فضا وارد بشوند یا خیر و لازم است که نقش بانوان با جریان اربعینی روشن شود و اگر بانوان ما از این جبهه عقب نگه داشته شوند فضای آرمانی در کشور تسری پیدا نمی کند.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع)، تاکید کرد: ظرفیت قدرتمندی در این حوزه وجود دارد که جریان اربعین را بیش از فضای عقلی به فضای حسی نزدیک می کند و شاکله زنان بیش از مردان حسی است و از این ویژگی در بحث اربعین باید بهره برد.

وی ادامه داد: بانوان دارای ظرفیت تمدن سازی، فرهنگ سازی و تحول آفرینی هستند و اگر بتوان فضای حسی بانوان را در زمینه اربعین با فضای علمی گره زد، می توان موجی از غیرت و نور را که در جریان اربعین وجود دارد در فضا شاهد بود و این باعث اتحاد خواهد شد.

وی در خصوص پنل های همایش «بر بال اربعین» نیز گفت: در همایش دو پنل علمی فرهنگ و آینده با مدیریت دکتر باقری از اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی و با ارائه گزارش یک پایان نامه خانم میرزایی در زمینه فرهنگی و ارائه یک مقاله علمی از ناظم زاده که در کنگره های بین المللی پیشین ارائه شده است.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) ادامه داد: پنل علمی دوم در حوزه فرهنگ و اجتماع است که جناب آقای ابن الدین مدیریت آن را بر عهده خواهند داشت که از مدیران گروه دانشگاه امام حسین(ع) و اعضای این پنل دکتر اسماعیلی از اعضای دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی است و در کنار پنل های علمی پنل های هنری هم خواهیم داشت، پنل هنری شعر و ادب و خاطره با مدیریت خانم ابن الدین پیش می رود وسخنرانی هنرمندانه استاد بورچیان نقاش ارزشمند کشور که نقاشی های زیبایی را بر بام مسجد مقدس کوفه خلق کردند و به مسجد مقدس کوفه تقدیم کردند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه عنوان کرد: این مراسم با عنوان «عهدی با امام عصر(عج)» همراه با خانواده‌های شهدای مدافع حرم و تجلیل آنها در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود.

ارسال نظرات