خبرهای داغ:

بی بند و باری و ولنگاری جنسی از مهم ترین دلایل تأخیر در ازدواج

استاد جامعه شناس با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: دوستی ها با روابط جنسی که با قول ازدواج از جانب پسر صورت می گیرد، قطعا فریب کاری است که فقط باعث از بین رفتن پاکدامنی دختران خواهد شد چرا که بیش از 94 درصد پسرانی که در این تحقیق مورد سوال قرار گرفتند بر این عقیده بودند« با دخترانی که با آنها روابط جنسی دارند، ازدواج نخواهند کرد.» و 6 درصد آنها گفته بودند باید فکر کنیم!
کد خبر: ۸۹۱۶۶۵۵
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، ازدواج ها که به تأخیر می افتد، پیامدهای زیادی برجامعه تحمیل می کند. از روبز ناهنجاری های رفتاری تا تحمیل بیماری های روحی و روانی بر افراد جامعه و کم شدن میزان زاد و ولد که به پیری جمعیت منتهی می شود.
 
در یک دهه گذشته بر روی این پدیده اجتماعی که امروزه می توان از آن به عنوان یک چالش فرهنگی – اجتماعی یاد کرد تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته شده است و مطبوعات نیز در بیشتر روزها بخشی از تولیدات خود را به این موضوع اختصاص داده اند.
 
هر کجای ایران که باشی در هر منطقه شهری در هر خانه ای که وارد می شوی تعدادی دخترو پسر که سن متعارف ازدواج را رد کرده اند می بینی و این نشان از فراگیر بودن و مردود بدون برخی از دلایلی مثل ضعف اقتصادی خانواده ها برای ازدواج دادن فرزندان شان یا پرتوقع بودن تمامی این دخترها یا بلاتکلیفی پسرها .. است به نظر می رسد این اتفاق ماجرایی نیست که امروز و دیروز رقم خورده باشد و قطعا به دهه های گذشته بر می گردد.
 
اشتغال و عوامل ضدفرهنگی، عامل اصلی تأخیر در ازدواج
 
امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه زنگ خطر بالارفتن سن ازدواج در ایران از سال های 54-53به صدا در آمده بود، گفت: تحصیل در دانشگاه، دوره سربازی، اشتغال و تفریحات ناسالم از مهم ترین دلایل بالارفتن سن ازدواج یا عدم انگیزه برای تشکیل خانواده است.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: در کنار این مقوله های اصلی چند مقوله فرعی مانند عدم مسئولیت پذیری جوان ها که بر گرفته از نوع تربیت آنها در خانواده است و بی پناه بودن شان که نشأت گرفته از هسته ای شدن خانواده هاست از دیگر مسائلی است که مزید بر علت شده است.
 
وی در ادامه عدم امنیت شغلی، تورم ، گرانی و تأمین هزینه های سنگین مسکن، تشریفات عروسی... را  از دیگر مسائل مهم و تأثیرگذار بر روند کاهش ازدواج در جامعه برشمرد و گفت: این موارد نشأت گرفته از ذهنیت فرهنگی و خودنمایی و فخر فروشی افراد جامعه است که می خواهند از جهاز سنگین، عروسی تشریفاتی دلیلی برای فخر فروشی و .. در بیاورند و این عوامل تأثیر بسیار زیادی بر تأخیر در ازدواج  جوانان دارد.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: خانواده ها باید به سمت سهل گیری ازدواج پیش بروند و از سخت گیری پرهیز کنند و بدانند که اگر دختر یا پسرشان ازدواج نکند آسیب های زیادی می بینند، باید این نگاه در جامعه نهادینه شود که ما اگر قصد تشکیل زندگی داریم مقداری وسایل رفع حاجات زندگی کفایت می کند.
 
این جامعه شناس تأکید کرد: متأسفانه ذهنیت حاکم بر اذهان مردم ایران و جهان مادیات است و در امر ازدواج نیز مؤلفه های اصلی از شخصیت ، پاک دامنی، عفت، خانواده دار بودن ، سلامت روح و جسم به سمت درآمد و خانه و ماشین و ویلا و جهازهای سنگین کشیده شده است.
 
وی بیان کرد: در این صورت ازدواج و عشق  پولی شده و همین مسئله باعث ازدواج های پسران با دختران پولدار و شاغل  بزرگتر از خود و ازدواج دختران جوان با مردان مسن پولدار شده است.
 
 
این جامعه شناس به مقوله های ضدفرهنگی چون بازار آزاد رابطه جنسی، افزایش طلاق، هم باشی های سیاه، دوستی های دختران و پسران  و .. اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث ایجاد ترس از ازدواج در جوانان شده است و آنها را به سمت و سوی مسائلی چون دوستی ها و روابط نامشروع برای برطرف کردن نیازهای جنسی و عاطفی خود می کشاند.
 
پایین آمدن سن تجربه جنسی تا مرز 15 سالگی
 
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، نوزدهم خرداد سال 93 گزارشی با عنوان «ازدواج موقت و تاثير آن بر تعديل روابط نامشروع جنسی» روی وب‌سايت خود منتشر کرد. در اين گزارش با استناد به نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، نتايج تحقيق بر ۱۴۱ هزار و ۵۵۵ دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصيلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶ منتشر شده بود. بر اساس اين تحقيق، ۱۰۵ هزار و ۴۶ نفر دانش آموز يعنی ۷۴.۳ درصد دارای رابطه «غير مجاز با جنس مخالف» بوده‌اند.
 
همچنین طبق این گزارش، در سال تحصیلی 1386-1387 از 141552 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسط در کل کشور تعداد 24889 نفر (17.5 درصد) دارای روابط همجنسگرایی (لواط و مساحقه) بودند. به نوشته این گزارش، بر اساس اظهارات کارشناسان در سال 1388 در دهه 1960 و 1970 میلادی سن روسپیگری بالای 30 سال بود، اما اکنون سن روسپگیری به 15 سال به بالا رسیده است. 
در سال های 1388 و 1389 آمار کشف باندهای فساد 30 الی 35 درصد افزایش داشته است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنين به يک تحقيق انجام شده توسط محمود گلزاری، عضو هيات دانشگاه علامه طباطبايی اشاره کرده است. بر اساس اين تحقيق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبيرستان دخترانه تهران گفته‌اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.
 
محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزير ورزش و جوانان، ۲۱ ارديبهشت سال 93 نيز گفته بود که بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش، ۴۰ درصد دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند. به گفته وی، ارتباطِ پيش از دانشگاه دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال پيش، سه برابر شده و زمان شروع رابطه جنسی نيز به دوره راهنمايی رسيده است.
 
اگر چه تهيه کنندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکيد کرده‌اند که اين آمار گوشه‌ای از حقيقت را نشان می‌دهد نه همه آن را اما به نظر می رسد در این زمینه زنگ های خطر بیشتری به صدا در آمده است. 
 
 
یک حقیقت درباره رابطه جنسی با پسران
 
قرائی مقدم با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: دوستی ها با روابط جنسی که با قول ازدواج از جانب پسر صورت می گیرد، قطعا فریب کاری است که فقط باعث از بین رفتن پاکدامنی دختران خواهد شد چرا که بیش از 94 درصد پسرانی که در این تحقیق مورد سوال قرار گرفتند بر این عقیده بودند« با دخترانی که با آنها روابط جنسی دارند، ازدواج نخواهند کرد.» و 6 درصد آنها گفته بودند باید فکر کنیم!
 
وی ضمن توصیه به دختران که هرگز تن به روابط جنسی قبل از ازدواج قانونی ندهند و بدانند که پسران صرفاً در صدد فریب و سوء استفاده از آنها هستند، گفت: دخترانی که دوست پسر دارند در زندگی خوشبخت نمی شوند چرا که همواره رابطه شوهرشان را دوست پسرانشان مقایسه می کنند و همینطور پسرها به مقایسه رابطه زناشویی خود با دوست دخترانشان می پردازند در نتیجه همیشه دل چرکین شده و زندگی شان به طلاق عاطفی یا قانونی ختم خواهد شد.
 این استاد دانشگاه ترس از طلاق را یکی دیگر از دلایل عدم رقبت افراد مخصوصا پسرها به ازدواج دانست و گفت: وقتی افراد می شنوند که از هر 5 ازدواج 4 مورد به طلاق ختم می شود، با وجود امکانات مالی و شغل مناسب باز هم از ازدواج دوری می کنند چرا که مجبور به طلاق نباشند!
 
این جامعه شناس در پایان به مسئولیت پذیر و تکلیف مدار، تربیت کردن فرزندان تأکید کرد و گفت: در خانواده های امروزی برخلاف خانواده های ایران باستان دختران و پسران برای پذیرش مسئولیت پرورش و تربیت نمی یابند و همین بی مسئولیتی را با خود به خانه همسر برده و فکر می کنند که درخانه پدرشان هستند در حالی که ازدواج گذراندن یک مرحله است و باید با قرار گرفتن در مرحله جدید مسئولیت نقش های برعهده گرفته شده را انجام داده و زندگی کرد
ارسال نظرات