خبرهای داغ:
نبرد با شیطان:

جنگ نفت کش ها، برخورد ابرقدرت ها در خلیج فارس

جنگ نفت كش ها در دوران دفاع مقدس از رشادت ها و دلاوري هاي مردان اين سرزمين بوده كه دست پليد آمريكاي جنايتكار آن را رقم زد و با حمله به سكو هاي نفتي ايران و كشتي هاي تجاري برگي از جنايت تاريخ را ایجاد کرد
کد خبر: ۸۹۱۷۳۸۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، جنگ نفت كش ها در دوران دفاع مقدس از رشادت ها و دلاوري هاي مردان اين سرزمين بوده كه دست پليد آمريكاي جنايتكار آن را رقم زد و با حمله به سكو هاي نفتي ايران و كشتي هاي تجاري برگي از جنايت تاريخ را ایجاد کرد.
كويت پس از اينكه در تمام زمينه ها سنگ تمام گذاشت يكي از عوامل اصلي گسترش دامنه جنگ و طولاني شدن آن بود.
ازجمله جنگ نفت كش ها كه يكي از مواردغريب در تاريخ دفاع مقدس بوده كه از سوي مسئولان مغفول مانده است در اوريل 1987 كويت با اجاره سه نفت كش از شوروي سابق اجازه داد براي جلوگيري از ورود ايران به بازرسي اين كشتي ها با پرچم شوروي تردد كنند لذا در 10 دسامبر 1986 از آمريكا در خواست كرد براي حمايت از كويت و امنيت دريايي اش نفت كش هاي كويتي را تحت پرچم آمريكا قرار دهد.
دولت ريگان براي اسكورت 11 كشتي و نفت كش اعلام آمادگي كرد اما به دلايل مختلف مدتي تصميم خود را عملياتي نكرد.پس از اينكه آمريكا متوجه شد شوروي 3 نفت كش كويتي را تحت پرچم خود در آورده است براي رقابت وارد عرصه شد و در سال 1987پرچم ايران بر روي تمام كشتي هاي كويتي بر افراشته شد.
تعداد ناوهاي آمريكايي به 40 فروند و تعداد تفنگداران ايالت متحده به 15000نفردرخليج فارس رسيد بيش از 40 فروند ناو جنگي از روسيه،فرانسه،انگلستان وارد خليج فارس شدند و بزرگترين تجمع نيروي دريايي جهان را در يك قرن اخير رقم زدند.
ناوهاي جنگي غربي به سردمداراري آمريكا كه با پول كويت و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس وارد شده بودند هدف نهايي آنان برخورد نظامي با ايران بود و يك سره كردن كار انقلاب اسلامي در منطقه خاورميانه بود. بسياري از فرماندهان و سياسيون ايران نگران گسترش جنگ و برخورد نظامي مستثيم با آمريكا بودند.
امام مستضعفان كه به راستي فرماندهي پيامبير گونه داشتند در پيامي اعلام كردند: از هياهوي ابرقدرتها در خليج فارس نترسيد كه آنها هيچ غلطي نمي توانند بكنند پيام راستين امام مستضعفان ايران و نيروهاي مسلح را براي برخورد احتمالي آماده كرد.
سه روز پس از حركت كشتي هاي كويتي با پرچم آمريكا تفاقي رخ داد كه دامنه جنگ را گسترش مي داد، كشتي بريجتون نخستين نفتكش كويتي با پرچم آمريكا با مين برخورد كرد به دنبال آن هواپيماي تامكت اف-14 نيرو هوايي آمريكا دو موشك به سوي يك جت ايراني برخورد كرد اما به هدف اصابت پيدا نكرد.
اقدام كويت در كشاندن غربي ها به خليج فارس براي برخورد با ايران اوج خباثت اين كشور ميكروسكوپي در مواجهه با انقلاب ايران بودمتعاقب آن در شامگاه 21سپتامبر1987 هلي كوپتر هاي جنگي آمريكا كشتي ايران –اجر را مورد حمله قرار دادند و آن را در آبهاي بين المللي توقيف و 26 تن از ملوانان را به گروگان گرفتند.
امريكا با انهدام كشتي ايران اجر ايران را متهم به كارتروريستي و مين گذاري دردريا كرد و ريگان رييس جمهور وقت آمريكا اعلام كرد: سياست آمريكا دفاع از كشور هاي عرب منطقه در برابر تهديدات ايران است در همان زمان هواپيماهاي عراقي با حمله به ناو جنگي استارك آن را منهدم و طي آن 37 ملوان آمريكايي كشته شدند كه آن را اشتباه غير عمد نيروهاي عراقي عنوان كردند.
هلي كوپتر هاي جنگي ايالت متحده در اكتبر 1987 سه قايق كشتي ايران را غرق كردند كه رشادت شهيد نادر مهدوي در انهدام يكي از هلي كوپترهاي آمريكايي از خاطر ملت بزرگ ايران پاك نخواهد شد. ايران كه در روز هاي پاياني جنگ به موشك هاي كرم ابريشم چين و حرارتي سهند دست يافته بود قدرت مانور چنداني در برابر سلاح هاي پيشرفته نداشت.
يك موشك سرگردان شليك شده از سوي ايران در 16 اكتبر 1987 به يك نفتكش كوويتي با پرچم آمريكا برخورد كرد و طي آن 17 ناخداي آمريكايي مجروح و يك ناو ايالت متحده هم از كار افتاد كه با يدك كش از صحنه خارج شد.
آمريكا پس از متحمل شدن تلفات سنگين در جنگ نفتكش ها دستور شليك به هواپيماي مسافربري ايرباس ايران با 295 سرنشين را صادر كرد. ويليام راجرز سرناو وينسس با شليك اولين موشك به بهانه جنگي بودن هواپيما فاجعه آفريد و انتقام خود را از غير نظاميان گرفت.
دولت آمريكا نه تنها عذرخواهي تا كنون انجام نداده است بلكه به ويليام راجرز مدال افتخار و شجاعت نيز اهدا كرد.آمريكا با حمله به سكو هاي نفتي نصر و سلمان منطقه را با چالش بزرگي از نا امني مواجهه كرد لذا ورود مستقيم آمريكا به جنگ ايران و عراق رسما شروع شد و براي باز پس گيري فاو حمله به ناو هاي سهند و سبلان را دردستور كار قرار داد و بسيباري از رزمندگان ايران در اين حمله به شهادت رسيدند.
قبل از ورود آمريكا به صحنه تا اوريل 1987 16 نفت كش مورد حمله قرار گرفت و با ورود ايالت متحده براي برقراري امنيت به 48 فروند رسيد با ورود آمريكا به جنگ تحميلي در نبرد نفت كش ها طول مرزهاي ايران براي مواجهه با دشمن و دفاع از 400 كيلومتر به 1500 كيلومتر افزايش يافت واين امر باعث شكست هاي مختلفي در جبهه براي ايرانيان ازجمله سقوط فاو شد.
ايران بخشي از نيروها را در سواحل جنوبي براي نبرد احتمالي با آمريكا مستقر كرد و بخش هايي از جبهه غرب خالي از نيرو شد كه منافقين با سو استفاده از اين موئقعيت بدون كمترين مقاومتي تا 35 كيلومتري كرمانشاه پيش رفتند و با پاتك شديد صياد شيرازي قلع و قمع شدند.
سال 1366 يك كشتي كويتي هدف موشك قرار گرفت و ساقط شدبندر الاحمدي كويت با اصابت دوموشك با انفجار مهيب دچار آتش سوزي گسترده شد و بخش عظيمي از پايانه نفت سي ايلند(جزيره دريا) به آتش كشيده شد و بندر الاحمدي كه ظرفيت پهلو گيري دو نفتاكش 500 هزارتني را هم زمان داشت به طوذر كلي نابود شد.
در فوريه 1988 كويت با اعلام خويشتنداري طرفين جنگ مجبور به ساختن پناهگاه براي مردم شد. نيروها ي شوراي همكاري خليج فارس وارد معركه شدند و براي دفاع از كويت در كنار 80 ناو جنگي مستقر شدند.
ناو جنگي روس در كمين نيروهاي گشتي و قايق هاي سپاه پاسداران گرفتار شد و با حملات شديد غرق گرديد جنگ به نقطه حساس و بحراني رسيده بود تمام دنيا با همه ابزار براي نابودي انقلاب آمده بودند. ايران هزينه زيادي براي ماندگاري انقلاب پرداخته است.
نويسنده : صادق چگيني با برداشت از اسناد جنگ
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها