خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: به هیئت‌های مذهبی تأکید می‌شود که از ذبح دام زنده بدون رعایت معاینات و نظارت‌های بهداشتی در مقابل دسته‌های مذهبی خودداری کنند.
کد خبر: ۸۹۱۹۴۹۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: به هیئت‌های مذهبی تأکید می‌شود که از ذبح دام زنده بدون رعایت معاینات و نظارت‌های بهداشتی در مقابل دسته‌های مذهبی خودداری کنند.


علی‌اصغر برائی نژاد اظهار کرد: مردم وضعیت هشدار مربوط به بیماری تب کریمه و کنگو را جدی بگیرند و دام مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت‌های بهداشتی تهیه کنند.

وی افزود: درصورتی‌که مردم دام مورد نیاز خود را از دوره‌گردها خریداری نکنند، دیگر آنها نیز بازار نخواهند داشت هرچند که در کنار این امر دستگاه‌های مسئول برخورد لازم را انجام خواهند داد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه مردم  نکات بهداشتی را برای حفظ سلامت خود جدی بگیرند ادامه داد: در ایام ماه محرم با توجه به افزایش تقاضا برای ذبح دام، نظارت‌ها تشدید و توصیه‌های ما تأکید می‌شود.

وی با اشاره به‌رسم ذبح دام زنده در مقابل هیئت‌های مذهبی تصریح کرد: ذبح دام در ملأ عام با توجه به بیماری‌های موجود و قابل‌انتقال به انسان خطر آفرین است.

برائی‌نژاد گفت: به هیئت‌های مذهبی این تأکید می‌شود که از ذبح دام زنده بدون رعایت معاینات و نظارت‌های بهداشتی در مقابل دسته‌های مذهبی خودداری کنند.

برائی نژاد با بیان اینکه برای حفظ سلامتی مردم و امنیت غذایی آنها برخورد قانونی با ناقضان ذبح غیربهداشتی صورت می‌گیرد گفت: عرضه و فروش دام، خارج از چهارچوب بهداشتی تعیین‌شده غیرمجاز است و به مردم توصیه می‌شود گوشت خود را از واحدهای مجاز و کشتارگاه‌ها تهیه کنند. با توجه به مخاطرات بهداشتی موجود آیا این الزام وجود دارد دام در خیابان و جلوی صف عزاداری ذبح شود؟

وی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت مردم در اولویت قرار دارد عنوان کرد که کشتار دام خارج از ضوابط بهداشتی دامپزشکی، ممنوع است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چیست؟

به گزارش تسنیم، سازمان دامپزکشی در تعریف این بیماری مشترک با انسان آورده است: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یکی از بیماری­های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است  که در کشور ما نیز دیده می­شود. آلودگی با این ویروس در دام­ها بیماری بالینی ایجاد نمی­کند با اینهمه ممکن است در انسان باعث مرگ شود.

این بیماری به صورت معمول از طریق گزش کنه ­هایی که از دام آلوده خونخواری کرده­اند و یا از طریق تماس مجروح با بافت­های دام­های آلوده در زمان کشتار دام، به انسان منتقل می­‌شود. 

بنابراین کشتار دام­ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد. انتقال بیماری از فرد بیمار به فرد دیگر نیز از راه­های مهم انتقال بیماری است.

ارسال نظرات