فصل پاییز با سرما و بارش باران مداوم از راه رسید طوری که این بارش باران در مناطق کوهستانی به شکل برف نمایان شده است و باغداران به علت بر درخت ماندن محصولات نگرانی و استرس غیر قابل پیش بینی را تحمل می کنند.
کد خبر: ۸۹۲۹۰۲۷
|
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

نگرانی باغداران مشکین شهر از زمستان زودرسبه گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فصل پاییز 10 روز است از راه رسیده و بارش باران در مناطق کوهستانی به شکل برف نمایان شده، در حالی که محصولات باغداران مشگین شهری هنوز بر روی درخت مانده است.

کشاورزان و باغداران نگرانند؛ نگران به فروش نرفتن محصول سیب‌شان که هنوز بر روی درخت است؛ ناپایداری هوا مجال جمع آوری محصول را به باغداران نمی‌دهد.

 پیش بینی‌های هواشناسی احتمال تبدیل شدن این سامانه بارشی به برف و وزش باد را می‌دهند که این امر نا امیدی و ترس به دل کشاورزان انداخته است؛ ترسی که نکند حاصل تلاش های چندین ماهه‌ی آن ها در طی این هفته بر باد فنا رود چرا که تنها راه امرار معاش آنها از همین باغات می گذرد.

 به اعتقاد کارشناسان می شد با برنامه ریزی از نگرانی و نا امیدی این روزهای کشاورزان کاست؛ این عده معتقدند این که تا به امروز محصولات باغی سیب بر روی درختان مانده است، بخاطر ناتوانی کشاورزان در نگهداری و بسته بندی آنهاست،چرا که طبق برآوردها هزینه جعبه های بسته بندی برابر با  هزینه یک سوم محصولات داخل جعبه است و  نگهداری در مراکز سردخانه نیز هزینه قابل توجهی را روی دست باغدار می گذارد.

آیا این کشاورزان جزء مردم مناطق به شمار نمی روند چرا باید در زیر کوهی از بی توجهی مسئولان، روزگار بگذرانند؛ آیا این است نتیجه پایلوت کشاورزی در مشگین شهر!؟

طبق تحلیل های نقشه های هواشناسی، روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به سبب عبور متوالی امواج تراز میانی جو از روی دریای خزر به نوار شمالی کشور و نفوذ جریان های خنک شمالی، شاهد کاهش دما و بارش باران در برخی نقاط و رعد و برق و وزش باد شدید در استان اردبیل خواهیم بود؛ پیش بینی احتمالی سازمان هواشناسی در دو روز آینده حاکی بر احتمال رگبار باران و در بعضی ساعات رعد و برق و وزش باد است.

عدم برنامه ریزی مسئولین در حمایت از ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی موجب شده تا سود دسترنج باغداران همه ساله به جیب دلالان برود، هر چند که با زمستان زودرس امسال که از پاییزش پیداست، بیم آن می رود که محصول باغات مشگین شهر هم سرنوشت محصول سیب زمینی در برخی نقاط کشور و از جمله اردبیل را در سال گذشته پیدا کند که دفن شد!

منبع: سفیر مشکین

ارسال نظرات