مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با توجه به اینکه مهمترین مشکل روشن دلان و معلولان که بحث اشتغال است گفت: متاسفانه اکثر روشندلان دچار مشکل در امر اشغال می‌شوند و این مشکل از طرف دستگاه های اجرایی است.
کد خبر: ۸۹۳۳۹۵۲
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

مهمترین مشکل روشن دلان و معلولان که بحث اشتغال است

بهزاد ستاری مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در همایش روز جهانی عصای سفید که در هتل دریای اردبیل برگزار شد تصریح کرد: در استان اردبیل حدود ۱۲۷۰ هزار نفر و نابینای مطلق هستند که ۱۹۰۰ نفر ار چشم راست و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از چشم چپ نابینای مطلق هستند.

وی افزود: حدود ۱۸۰۰ نفر از عزیزان تحت پوشش بهزیستی هستند که ۶۵۰ نفر با بعد خانواده تحت پوشش و مستمری‌بگیر این سازمان هستند.

محمدپور اظهار داشت: در سنین ۵۰ سال بیشتر رشد جمعیت معلول نابینا در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهند یافت.

وی با اشاره به محدود بودن خدمات سازمان بهزیستی به معلولان افزود: خدماتی که سازمان بهزیستی به روشندلان و معلولان ارائه می دهد با منابع محدودی مواجه است و ما همکاری سایر دستگاه ها را خواستار هستیم.

وی بیان کرد: دانشجویان معلول به صورت کامل که در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل می کنند تحت پوشش این سازمان در امور شهریه و در مقطع دکتری درصد عمده‌ای از شهریه این عزیزان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: خدمات ارائه تحصیلات توسط این سازمان به خانواده هایی که بیش از دو معلول داشته باشند در مناطق شهری و روستایی ۳۰ الی ۱۸ میلیون و در روستاهایی که یک معلول در خانواده ها زندگی می کنند وامهای ۱۴ درصدی به آنها تعلق خواهد گرفت.

با توجه به درخواست معلولان برای تحویل مسکن محله میراشرف بیان کرد: مسکن محله میراشرف که ۸۰۰ واحد مسکن مهر در نقاط مختلف استان ساخته شده است تحویل داده شده و یا در حال تحویل است و مشکلی که در این مسکن داریم عمل نکردن پیمانکار به تعهد کاری خود در تکمیل این مسکن برای معلولان بود.

این مسئول گفت: در سال ۹۵ نیم میلیارد اعتبار داشتیم که در بحث ورزشی این معلولان خدماتی ارائه دادیم و ورزشکاران معلوم ما در استان اردبیل افتخارات جهانی و ملی دارند نیاز حمایت ویژه مسئولان دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل روشن دلان و معلولان که بحث اشتغال است گفت: متاسفانه اکثر روشندلان دچار مشکل در امر می‌شوند و این مشکل از طرف دستگاه های اجرایی است. قانون جامع حمایت از حقوق معلولین ۳ درصد استخدام در اختیار معلولان قرار داده و برخی دستگاهها این اینها را رعایت نمی کنند و ۲۵ درصد از اپراتورها در دستگاه ها سهمیه استخدام که اجرایی نمی‌شود.

محمد پور گفت اگر در جامعه شرایطی و امکاناتی در اختیار معلولان و روشندلان بگذاریم توانمندی های خود را در بحث کار نشان خواهند داد و مطمئن باشیم که توان کاری این عزیزان کمتر از توان کاری مردم عادی نیست.

وی خاطرنشان کرد هر کارفرمایی که از روشندلان استخدام نمایند ۵۰ درصد حقوق را سازمان بهزیستی و ۲۳ درصد سهم کارفرما را پرداخت خواهد کرد و همچنین ۲۰ میلیون در اختیار کارفرمایان قرار خواهیم داد.

ارسال نظرات