مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام؛

آزاد اندیشی به معنی جنجال آفرینی سیاسی نیست

مردانی گفت: آزاد اندیشی از مفاهیمی است که از آن ها برداشت های متفاوتی میشودبه همین علت مسئولان گاهی در دانشگاه ها با تعبیر نادرست در ذهن خود از آزاد اندیشی از برگزاری این کرسی ها و همایش ها جلوگیری میکنند.
کد خبر: ۸۹۳۶۸۴۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج،  مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام پیرامون موضوع آزاد اندیشی در دانشگاه گفت: مقوله ی آزادی یکی از موارد مورد بحث و جدل اقشار مختلف جامعه بوده است. در این زمینه نظرات متفاوتی گفته می شود.

وی افزود: در معاونت فرهنگی بسیج دانشجویی بر آن شدیم تا به صورت علمی و مستند به بیان اندیشه انقلاب اسلامی در این زمینه بپردازیم.

مردانی گفت: صفت آزادی در دین اسلام بیان شده است ولی درکنار آن توجه به امر قدسی و فرا انسانی (عقل)ذکر شده است، به این بیان که اسلام انسان را از آزادی های غیر معقول که کاری جز سردرگمی او نمیکنند نهی کرده است و همچنین قدرت اختیار و انتخاب که بیانگر آزادی اوست در آیاتی مانند زیر ذکر شده است.

وی به استناد آیه «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمّا شاکِرًا وَ إِمّا کَفُورًا»، اذعان داشت: اندیشمندان غربی چندان با تعریف اسلام موافق نیستند و افرادی چون *ژان پل ساتر* و *نیچه* انسان را تنها با آزادی بیان میکنند و معتقد اند انسان برای رفتن به سمت فرا انسان شدن باید خدا،ارزش ها و اخلاق را کنار بگذارد.

وی در ادامه گفت: آزادی را در دو مفهوم فردی و اجتماعی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مورد بررسی قرار می دهیم.

فرمایش رهبر انقلاب در رابطه با آزادی فردی این است که :((دشمن اول درون خود ماست و دشمن دوم دشمن بیرونی است،مواجه با دشمن درون سخت تر از مواجه با دشمن بیرون است.نمونه ای از دشمن های درونی مانند:حرص به دنیا و منافع فردی مایوس شدن از وعده ی الهی و تحقق آرمان های الهی،آزادی واقعی آلوده نشدن به دشمن های درونیست.))

مقام معظم رهبری در رابطه با آزادی اجتماعی میفرمایند:(( اینکه ببینیم کسانی با استفاده‌ی از هنر، با استفاده‌ی از بیان، با استفاده‌ی از ابزارهای گوناگون، با استفاده‌ی از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است، این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست! در هیچ جای دنیا))

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام تصریح کرد:آزاد اندیشی یعنی آزادانه فکر کردن،آزادانه تصمیم گرفتن و این بدان معناست که انسان نباید به شور تبلیغاتی به خصوص تبلیغات گسترده غرب توجه کند.

مردانی افزود: کرسی های آزاد اندیشی یکی از راه های بیان آزادانه تفکرات مختلف و بالا رفتن آگاهی و فعالیت یک جامعه است و علاوه بر آن نقطه ضعف ها و کم کاری های یک دستگاه را شناسایی میکند.

 

شاهین مردانی، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام

 

ارسال نظرات