خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند:

صرف 91درصد آبها در کشاورزی/ بر کشت گیاهان دارویی توجه شود

عضو هیئت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی تشنه کمک به آب در بخش کشاورزی است،گفت: اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی یعنی از آبی که در اختیار داریم بهترین استفاده را انجام دهیم.
کد خبر: ۸۹۳۷۸۹۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

دکتر عباس خاشعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با اشاره به خشکسالی های دو دهه استان اظهارداشت: مهمترین چالش آب خراسان جنوبی افت تراز سطح آب زیر زمینی و شور شدن این منابع آب مهم و حیاتی است.

عوامل طبیعی و ساختار زمین شناسی علت شور بودن بیشتر آب های استان

رئیس خانه نخبگان بسیج خراسان جنوبی با بیان اینکه  یکی از مهمترین چالش های ما در بخش کشاورزی استان آب است، گفت: آب های زیادی در سطح استان وجود دارند که بعلت عوامل طبیعی و ساختار زمین شناسی شور هستند.

 

وی بیان داشت: ما می توانیم آب ها را شیرین سازی و به عنوان آب شرب استفاده کنیم که به این مهم در استان کمتر توجه شده و بهتر است این منابع  شناسایی و برای جلوگیری از هدر رفت آن مطالعه کارشناسی انجام داد.

 

91درصد آب های استان در بخش کشاورزی استفاده می شود

وی با اشاره به اینکه 91درصد آب های استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: 7درصد دیگر آن در بخش شرب و 2درصد آن در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به این ارقام توجه به بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند افزود: مشکل آب استان در بخش کشاورزی 91 درصد است که با  مدیریت قوی و حساب شده وترویج نوع کشت محصولات خاص می توان این مشکل را حل کرد.

 

خاشعی با بیان اینکه عمده بارش های استان و ایران در فصلهای پاییز، زمستان و بهار است افزود: باید محصولات کشاورزی را به گونه ای کشت کرد که عمده کشت ها در این فصول اتفاق بیفتد تا بتوان از حداقل بارشها نیز در استان در راستای کشاورزی بهره برد.

باید برای کشت گیاهان دارویی در استان توجه ویژه ای شود

وی ادامه داد: در این میان به گیاهان دارویی مخصوصا گیاهانی که در انتهای زمستان تا اواسط بهار طول دوره رشد دارند باید توجه ویژه شود.

 

این استاد بسیجی با بیان اینکه باید در کشت محصولات کشاورزی به آب آن توجه شود، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر در منطقه ای مانند خراسان جنوبی که با خشکسالی های زیادی روبرو است چغندر قند کشت شود به صرفه نخواهد بود زیرا این محصول نیاز به آب فراوانی دارد و نیاز هر هکتار چغندر قند بیش از ۱۵ هزار مترمکعب آب در هکتار است که این عدد قابل توجهی است.

 

این استاد دانشگاه بیرجند باتاکید براینکه اشتباهی که در گذشته دانشگاهای ما انجام می دادند این بود که به دانش های بومی، محلی و منطقه ای توجه نمی کردند گفت: باید براساس شرایط هر منطقه نسخه آن منطقه را در همه عرصه ها پیچید و باید با نخبگان علمی و اجرایی ارتباط برقرار کرد و از دانش های محلی برای رفع مشکلات استفاده نمود.

 

خاشعی یادآورشد: عمده کشاورزی در خراسان جنوبی خرده مالکی است ونمی شود آبیاری تحت فشار برای آن استفاده کرد چرا که از نظر اقتصادی قابل توجیه نیست و باید با استفاده از دانش بومی آبیاری سطحی سنتی را  در راستای  افزایش راندمان بومی نمود.

 

استفاده از آبهای غنی شده پساب برای کشت محصولات غیر خوراکی در بخش کشاورزی

وی گفت: اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی یعنی بهره برداری را بالا برده و از هر مترمکعب آب بیشترین تولید را موجب نمود  به گونه ای که  از آبی که در اختیار داریم بهترین استفاده را انجام دهیم.

 

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه در شهر بیرجند 200لیتر پساب در ثانیه داریم ، افزود: آب های فاضلاب؛ آبهای غنی شده ای هستند که می توان در کشت گیاهان خاص مانند پنبه استفاده کرد.

 

وی متذکرشد: مدیریت کردن آب کار سختی نیست و می توانیم به جای اینکه به فکر این باشیم که آب استان را از دریای عمان تامین کنیم از منابع آبی که در دسترس داریم به نحو احسن استفاده صحیح کنیم.

 

رئیس خانه نخبگان بسیج خراسان جنوبی با بیان اینکه  می توانیم بامدیریت مناسب از این آب در بخش های مختلف استفاده کنیم، گفت: اگر از آب شور استفاده نرسانیم و تصفیه نکنیم  از دست خارج می شود.

 

وی با بیان اینکه در خانه نخبگان بسیج شش کارگروه فعال است، افزود: این کارگروه ها شامل کارگروه آب، دام، صنعت و معدنُ، اشتغال، تولید و انرژی های نو و فن آوری می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها