خبرهای داغ:
معاون سوادآموزی استان قزوین خبر داد:

کسب رتبه دوم کشوری رشد سوادآموزی توسط معاونت سوادآموزی قزوین

معاون سوادآموزی استان قزوین گفت: رتبه دوم کشوری رشد سوادآموزی توسط معاونت سوادآموزی قزوین کسب شد.
کد خبر: ۸۹۳۹۴۸۶
|
۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶

معاونت سوادآموزی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به اهمیت سوادآموزی بیان کرد: سواد آموزی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که بهبود وضعیت اجتماع از لحاظ فرهنگی، سلامت، خانواده، پیگیری بیماری ها و غیره در گرو امر سوادآموزی است.
وی گفت: قسمتی از فلسفه سوادآموزی رشد سوادآموزی و در نتیجه ارتقا سطح زندگی اجتماعی در بین افراد است که یکی از این موارد، انتخابات است که هر چه آمار رای دهندگان بیشتر باشد نشان دهنده سطح سواد افراد و در نتیجه، بالا بودن سطح بینش و آگاهی افراد است.
معاون سوادآموزی استان قزوین با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از امر سواد آموزی اظهار کرد: اگر حمایت های مقام معظم رهبری نبود، قدر مسلم، انقلابی که در امر ریشه کنی بی سوادی به وجود آمده، به این مرحله نمی رسید.
طاهرخانی افزود: در بخشنامه های وزارتخانه ای گفته شده که حتی وجود یک کودک جامانده از تحصیل هم آمار زیادی محسوب می شود و به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی ورود به امر سوادآموزی، با توجه بیشتری انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: برابر آمارهای های سازمانی سال ۹۰، از مجموع آمار جمعیت استان قزوین، حدود ۷۶ هزار نفر باسواد و حدود ۶۶ هزار نفر آمار جمعیت بی سواد استان بوده که در مجموع ۷ ممیز ۸ درصد جمعیت بی سواد و ۹۲ ممیز ۲۰ درصد جنعیت باسواد استان قزوین بوده است.
معاون سوادآموزی استان قزوین یادآور شد: با توجه به حجم ابلاغی بین سال های ۹۰ تا ۹۵ افراد بی سواد شناسایی شده و طبق آخرین آماری سرشماری جمعیت استان قزوین، آخرین نرخ بی سوادی در استان سی هزار و ۸۹۲ نفر برابر با ۳ ممیز ۷صدم درصد از کل جمعیت استان است.
طاهرخانی با اشاره به جمعیت ۹۳ درصدی باسواد استان حاطر نشان کرد: طی پنج سال یاد شده رشد سواد آموزی استان ۴ ممیز یک دهم بوده که بسیار قابل توجه است و بر همین اساس از سوی وزارتخانه استان قزوین رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دا ه است.
وی عنوان‌کرد: به تفکیک جنسیتی حدود ۱۱ هزار و ۶۷۱ نفر مرد و نوزده هزار نفر جزو آمار بی سواد استان هستند و بر این اساس این نرخ بی سوادی به تفکیک ۲ درصد جمعیت زنان بی سواد بیشتر از مردان بی سواد است.
معاون سوادآموزی استان قزوین با اشاره به سیاست های وزارت خانه ای در امر سوادآموزی اضافه کرد: یادگیری مادام العمر در زمینه تثبیت سواد برای سوادآموزان و پوشش افراد آسیب پذیر در مناطق محروم جزو سیاست های وزارتخانه ای است و بر همین مبنا و طی سواد آموزی به افراد بی سواد باید مهارت های سواد اجتماعی، رسانه ای، مهارت آموزی زندگی و غیره آموزش داده شود که یکی از این اقدامات، آموزش کامپیوتر برای بی سوادان است که در این زمینه ۱۷ میلیون تومان اعتبار، هزینه شده است.
طاهرخانی بیان کرد: از دیگر سیاست های وزارتخانه ای، افزایش کیفیت آموزش برای بالابردن توانمندی سواد آموزان است که در این زمینه اگر بخواهیم آگاهی و توانمندی افراد بی سواد را افزایش دهیم باید به آموزشیاران، آموزش های لازم را که معمولا در قالب کارگاه های کوتاه مدت و آموزش های ضمن خدمت است داده شود.
وی در ادامه افزود: از دیگر سیاست های وزارتخانه ای، ایجاد مراکز یادگیری محلی با استفاده از معتمدین محل برای سوادآموزی است که گسترش رفتارهای خیرخواهانه در زمینه سوادآموزی می توامد به رشد سوادآموزی بی سوادان کمک کند.
معاون سوادآموزی استان قزوین در خصوص محورهای سواد آموزی ادامه داد: یکی از محورهای سوادآموزی، تحکیم است که در این معاون در ازای باسواد کردن هر سوادآموز ۷۲۰ هزار تومان به آموزش دهنده و ۱۴۴ هزار تومان به سوادآموز تعلق می گیرد. حتی اگر آموزش دهنده دانش آموزی باشد که اچلیا خود را باسواد کرده باشد.
طاهرخانی افزود: یکی دیگر از محورهای سوادآموزی انتقال است که در این مرحله به آموزشیار ۸۴۰ هزار تومان پرداخت می شود.
وی اذعان داشت: از آنجایی که امر سوادآموزی از جنبه های اجتماعی، ملی و جهانی امری مهم و انکارناپذیر است، به همین دلیل تمام کشورهای دنیا بایکدیگر در این امر رقابت داشته و هرگونه تلاشی برای ریشه کنی بیسوادی انجام می دهند و سازمان یونیسف عملکرد کشورها را در این زمینه نظارت می کند.
معاون سوادآموزی استان قزوین در خصوص آموزش به اتباع افزود: این معاونت به ۶۰۰ نفر از اتباع بی سواد که سن آنها بین ۱۰ تا ۴۹ سال است آموزش های سواد آموزی دارد.
طاهرخانی در ارتباط با فعالیت های در دست اقدام این معاونت گفت: امسال ۴۰۰ نفر از آموزشیاران از طریق جهاد دانشگاهی، دوره های تخصصی در زمینه توانمندسازی در امر آموزش شرکت کرده اند.
وی در زمینه نحوه شناسایی افراد بی سواد یادآور شد: این افراد از طریق مدیران مدارس و از بین اولیا دانش آموزان شناسایی و به این معاونت معرفی کرده و کلاس هایی را برای آنها برگزار می کند.
معاونت سوادآموزی استان قزوین در بحث برون سپاری آموزشیاران اضافه کرد: آموزشیاران پس از معرفی به پیمانکاران و تمام هزینه بیمه و حقوق آنها از سوی سازمان به حساب پیمانکاران واریز می شود و امسال تمام آموزشیاران دارای بیمه می باشند.
طاهرخانی اضافه کرد: سوادآموزی یک رسالت همگانی است که نیاز به تعامل همه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادها دارد و این امر به تنهایی از سوی معاونت سوادآموزی امکان پذیر نمی باشد.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها