باقری در همایش دانشگاه شریف:

مواضع آمریکا نشان داد تصورات برخی مسئولان درباره برجام یک خیال باطل بود

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت:مواضع آمریکانشان داد تصورات برخی مسؤولان درباره برجام یک خیال باطل بودبا چه رویی به آیندگان بگوییم اجدادما برای اینکه سوار هواپیمای نو شوند صنعت هسته‌ای را واگذار کردند.
کد خبر: ۸۹۴۱۸۷۰
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

 به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در همایش بررسی آینده مذاکرات ایران و 5+1 از نگاه اقتصادی و سیاسی که توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند با تامین نظر دشمن می‌شود به منازعات هسته‌ای پایان داد، ولی تحریم‌های بعد برجام نشان داد که برجام نه تنها پایان منازعات نبود بلکه دست برتر ما را گرفت و دست پایین دشمن را به اهرمی برای فشار بیشتر به ما تبدیل کرد.

وی افزود: جان کری برای توجیه توافق ژنو در مجلس سنا گفت که قبل این توافق سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران بیشتر از سرعت تاثیرات تحریم‌ها بود ولی این توافق سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را گرفت و سرعت تحریم‌ها هم هنوز ادامه دارد.

باقری ادامه داد: بعد برجام خیلی از مقامات کشور می‌گفتند ما وارد مناسبات جدید بین المللی شدیم ولی مواضع آمریکا نشان داد این تصورات یک خیال باطل بیشتر نبود، یکی از عوامل موثر در تعامل با بیرون، خود ما هستیم و بعد طرف مقابل و شرایط از عوامل بعدی هستند، انهدام تاسیسات نظامی داعش توسط موشک های سپاه یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ بود، دشمنان ما آن زمان مجبور شدند سکوت کنند و در برابر قدرت ما سر تعظیم فرود آورند، پس خود ما عنصر اصلی هستیم در رابطه با هر اتفاقی که می خواهد با طرف بیرونی رخ دهد.

وی گفت: ضعف یا اقتدار ما باعث می‌شود طرف مقابل برخورد متفاوتی داشته باشد، صدام هم گمان می‌کرد مابعد انقلاب دچار ضعف شده‌ایم که به ما حمله کرد و این تصور ذهنی هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد. پس تصویر سازی ما از خودمان در ذهن دشمن تعیین کننده ترین عنصر برای اقدام آنهاست.

باقری عنوان کرد: نوع رفتار ما طرف آمریکایی و اروپایی را به این نتیجه رساند که ایران ضعیف شده و بر اساس همین درک و فهم هم بحث مذاکرات پیش کشیده شد، ما باید ابتدا تصویری که از خودمان در ذهن دشمنان ترسیم شده را پاک کنیم. وقتی عالی‌ترین مقام کشور می‌گوید مذاکرات حلال مشکلات است و وقتی می‌گویند برجام را در موضوعات دیگر هم تکرار می‌کنیم مشخص است چه اتفاقی رخ می دهد.

وی اظهار داشت: کسانی که برجام را امضا کردند ظاهرا باید اطمینان داشته باشند که در یکی دوسال آینده دنیا تمام می‌شود و اگر اینگونه نباشد ما با چه رویی می‌خواهیم به آیندگان بگوییم اجداد ما برای اینکه سوار هواپیمای نو شوند صنعت هسته‌ای را واگذار کردند. مشکل ما با خرید هواپیمای نو نیست بلکه با این است که قیمت این هواپیماها برابر است با محرومیت ملت ایران از بسیاری از حقوق.

باقری افزود: راه حل عقلانی، مدبرانه و اخلاقی برای جلوگیری از زیاده خواهی‌های دشمنان این است که ما تصویری مقتدرانه از خودمان در ذهن دشمنان ایجاد کنیم و بگوییم مذاکرات برای ما همه چیز نیست.

باقری گفت: صنعت هسته‌ای تمام درک و فهم یک نظام دینی برای پیشرفت نظام و جامعه است. اگر هسته‌ای تعطیل شود دانشگاه هم تعطیل می‌شود، متاسفانه یک عده با لباس روشنفکری می‌خواهند بگویند این صنعت به درد ما نمی‌خورد، ولی صنعت هسته‌ای نقطه قوت ما بود آنچنان که صنعت موشکی و مابقی فنون و علوم هم همینطور است، منطقه هم نقطه‌ قوت ماست.
وی افزود: ریشه همه پیشرفت‌های ما پایبندی به مواضع نظام دینی و انقلاب اسلامی است، ما در برخی جاها هم که پیشرفت نکردیم برای این بوده که در آنجا پایبندی به گفتمان نظام و انقلاب برای نبوده است.
باقری تاکید کرد: دشمنان بدنبال آن هستند که گفتمان انقلاب و اسلام را سست کنند و متاسفانه عده‌ای هم در داخل کشور به دنبال همین هستند و می گویند سی و هشت سال از انقلاب گذشته و دیگر باید شعارهای انقلاب را فراموش کرد.
وی ادامه داد: جوانان کشور هشت سال در مقابل دشمن در جنگ تحمیلی ایستادند، ولی آیا آنها به خاطر هخامنشی و خشایار چنین کاری انجام دادند؟ مسلما خیر، آنها برای انقلاب و اسلام جنگیدند، امروز هم همان ها در برخی از کشورهای همسایه از حریم حرم اهل بیت و مرزهای کشور دفاع می کنند، پس کجا هستند آنهایی که شعار جانم فدایی ایران سر می‌دادند؟
باقری تصریح کرد: عدم اعتماد به دشمنان در عرصه سیاسی و اقتصادی راه حل مشکلات ماست، باید با اقتدار و قدرت با دشمن برخورد کرد ولی اگر روحیه محافظه‌کاری و سازش کاری و ترس از دشمن بر ما غلبه کند باید نگران باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امریکای ترامپ با امریکای اوباما هیچ تفاوتی ندارد، ممکن است در تاکتیک و تکنیک‌ها علیه ایران کمی تفاوت داشته باشند، اما در اصلِ تقابل با ملت ایران هیچ اختلافی با هم ندارند. اوباما می‌گفت اگر می‌توانستیم ایران تک تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای‌اش را برچیند و احتمال داشتن برنامه هسته‌ای را برای همیشه فراموش کند، این کار را می‌کردیم، ترامپ هم می‌گوید کشوری که رئیس جمهورش راه حل همه مشکلات را مذاکره دانسته و اذعان کرده خزانه ملی خالی است و آب خوردن مردم بسته به نظر امریکا است، این کشور در قبال استمرار و تشدید فشار حاضر خواهد شد کل بساط هسته ای اش را هم جمع کند.

وی افزود: لذا این نوع حرف زدن علامت نادرست دادن به دشمن است و دشمن را جری‌تر و جسورتر می‌کند.
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور اعلام می‌کند حاضریم مانند توافق هسته ای در دیگر موضوعات با امریکا به توافق برسیم و اگر اجازه داده شود می‌توان الگوی برجام را در موضوعات دیگر تکرار کرد، چرا امریکا به دنبال امتیازگیری از ایران در حوزه‌های دیگر از جمله موشکی و منطقه‌ای نباشد؟
باقری تاکید کرد: اگر برخی در داخل برجام را بزک کنند، ولی حداقل خود امریکا که واقعیت را می‌داند و تحت تأثیر این جوسازی‌های دروغین قرار نمی‌گیرد! امریکا می‌داند که با هسته‌ای ایران چه کرده و دولت ایران چه امتیازهای راهبردی و ابدی را واگذار کرده، از این رو است که جان کری وزیر خارجه ی سابق امریکا در آخرین سخنرانی اش در مقام وزارت به ترامپ توصیه کرد با توجه به این که برجام که توانست پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کند، رئیس جمهور امریکا از این فرصت استفاده کرده و با خیال راحت به دنبال امتیازگیری در موضوع موشکی ایران باشد.
وی افزود: یعنی اگر هیلاری کلینتون عاقل هم رئیس جمهور امریکا شده بود، همین کاری را می‌کرد که ترامپ دیوانه انجام داد. آن چیزی که دموکرات مؤدب و ترامپ جمهوریخواه دیوانه را در فشار به ایران به یک نقطه ی مشترک می رساند این است که برخی با گفتار و رفتار خود به آنها علامت می‌دهند که فشار بیشتر به ایران موجب امتیازگیری بیشتر از ایران می‌شود و متأسفانه این واقعیتی است رئیس جمهور با اظهارات صریح و مکررش مبنی بر موافقت با تکرار برجام در حوزه های دیگر به آن مهر تأیید زده است.
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هیچ کس منکر ابزار مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی نیست، اما مشکل اینجا است که عده‌ای تنها کلیدشان برای حل همه مشکلات، مذاکره است.
باقری گفت: راه حل رهایی از زیر فشار فزاینده امریکا بازگشت از تفکر «مذاکره حلال مشکلات است» و اتکا به توانمندی‌های داخلی است. تا زمانی که عده ای در عرصه سیاست و رسانه القا کنند که تنها ابزار ملت ایران در برابر بیگانگان مذاکره است، باید انتظار افشار فشار و تشدید تحریم ها را داشته باشیم و در این چارچوب قطعاً اراده و تمایل امریکا برای افزایش فشار به ملت ایران بیشتر خواهد شد.
عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته‌ای تاکید کرد: ما مخالف مذاکره نیستیم ولی هیچ عقل سالمی نمی‌پذیرد که راه حل همه ی مشکلات مذاکره است، وقتی دشمن دریافت که ما سلاحی جز مذاکره نداریم، از همه توان خود نه تنها فقط برای تضعیف ما بلکه برای تسلیم ما استفاده خواهد کرد. از این رو تفکر مذاکره حلال همه مشکلات است، تفکری ضد امنیت و منافع ملی است.
وی افزود: صیانت از منافع ملی و پاسداری از امنیت ملی در گرو آن است که دشمن بداند ما در مورد برخی از امور از جمله توان دفاعی خود هیچگاه مذاکره نمی‌کنیم. توان دفاعی یک ملت ناموس یک ملت است و ملت غیرتمند درباره ناموس خود نه تنها مذاکره، بلکه حتی گفتگو نیز نمی‌کند. هیچ ملت غیوری درباره ناموس خود با بیگانگان گپ هم نمی‌زند.
باقری در پایان خاطرنشان کرد: این روزها برخی مانند سال 92 تهدید دروغین جنگ را مطرح میکنند تا بار دیگر بگویند که راه حل رهایی از این خطر، این است که با دشمن مذاکره کنیم و دادن امتیازهای بیشتر و تضعیف ظرفیت های قدرت ملت ایران بتوانیم امان نامه دریافت کنیم. اینها خواسته یا ناخواسته عملاً در حکم پیاده نظام دشمن در داخل کار می کنند. این افراد اگر درست می ‌گویند ابتدا به این پرسش ساده پاسخ دهند که اگر امریکا عرضه جنگ داشت، چرا جلوی کره شمالی را نمی‌گیرد که دیگر حیثیتی برای قدرت اتمی امریکا باقی نگذاشته و توان بازدارندگی هسته ‌ی امریکا را هم به چالش کشیده است؟

ارسال نظرات