رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: جمع آوری خون بند ناف نوزاد در تمام بیمارستان های استان در قالب بانک خصوصی شرکت بن یاخته های رویان قابل انجام است.
کد خبر: ۸۹۴۸۲۵۳
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴

قابلیت جمع آوری خون بند ناف در تمام بیمارستان های استان اردبیل / بیش از 97 درصد خون بندناف دور ریخته می شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل اردبیل، مهران اوچی اردبیلی با بیان این خبر و گرامیداشت 15نوامبر، روز جهانی خون بندناف افزود: امسال برای این روز شعار «دانایی، توانایی است و می تواند یک زندگی را نجات دهد» برای این روز انتخاب شده است.

وی ضمن تشکر از همکاری خوب مراکز درمانی استان با دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در اردبیل خاطرنشان کرد: این روز بهترین فرصت برای آشنایی خانواده ها و مسئولین بهداشت با مزایای خون بند ناف و تحقیقات گسترده در حال انجام در این زمینه می باشد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل از ذخیره 85 هزار نمونه در بانک خصوصی و 5 هزار نمونه در بانک عمومی شرکت فناوری بن یاخته های رویان خبر داد و اضافه کرد: سهم استان اردبیل 610 نمونه در بانک خصوصی می باشد که افزایش این ذخیره سازی نیاز به فرهنگ سازی دارد.

اوچی اردبیلی اظهار داشت: سلول‌های بنیادی بندناف، پتانسیل درمان ده‌ها بیماری را دارند اما در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌های خونی با منشا خونی نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی به کار گرفته می‌شوند.

وی به آغاز درمان 120 بیمار فلج مغزی در سطح کشور با استفاده از سلول های بنیادی ذخیره شده بند ناف اشاره و خاطرنشان کرد: 3 مورد از این سلول ها از نمونه های ذخیره شده استان اردبیل است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان از سال 1387 در استان اردبیل راه اندازی شده است اظهار داشت: ارائه مشاوره های لازم به مادر باردار، تشکیل پرونده، خونگیری از بند ناف رویان و ارسال به شرکت فناوری بن یاخته های رویان در تهران جهت ذخیره سازی سلول های بنیادی توسط این دفتر در سطح استان انجام می گیرد.

اوچی اردبیلی آگاهی بخشی به خانواده ها را از ضروریات توسعه فعالیت بانک‌های خون بندناف عنوان و تصیح کرد: مهمترین علت عدم ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، عدم آگاهی پدران و مادرانی است که در آستانه تولد فرزند هستند و همین امر باعث شده بیش از 97 درصد خون بندناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته شود.

ارسال نظرات