خبرهای داغ:
مدیر حوزه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین:

آسیب های اجتماعی عامل اصلی تکدی گری

مدیر حوزه توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین بیان کرد: عوامل مختلفی همچون اعتیاد٬ فقر٬ بیکاری٬ ناراحتی روانی٬ طلاق و تزلزل خانواده و ازهمه مهمتر مهاجرین خارجی و اتباع بیگانه به خصوص افاغنه در این امر دخیل هستند
کد خبر: ۸۹۵۰۴۸۳
|
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی مدیریت توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین مرتضی رحمانی مدیرحوزه توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین در خصوص آسیب شناسی ناهنجاری های اجتماعی قزوین بیان کرد: علیرغم این که در موضوع تکدی گری قانون گذار قوانینی راوضع نموده٬ اما امروزه شیوه و نوع تکدی گری تغییر کرده و تمامی جوامع و کلان شهرها را تحت الشعاع قرارداده است.
وی در زمینه علل ایجاد تکدی گری گفت: عوامل مختلفی همچون اعتیاد٬ فقر٬ بیکاری٬ ناراحتی روانی٬ طلاق و تزلزل خانواده و ازهمه مهمتر مهاجرین خارجی و اتباع بیگانه؛ به خصوص افاغنه در این امر دخیل هستند.
رحمانی اظهار کرد: تمامی کلان شهرها برای حفظ مبلمان شهری و سیمای شهری مناسب به فکر کاهش این پدیده هستند و تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده اند و تنها شهرهایی موفق بوده اند که افراد آسیب دیده آن شهرها٬ از بین افراد بومی این شهرها بوده و اتباع کمتری در آنها حضور دارند و در همین راستا دغدغه کاهش آن را دارند.
وی افزود: در شهرها و استان هایی که به عنوان پایلوت حضور اتباع هستند این موضوع مزید برعلت شده و کار را دشوار می کند چرا که دستگاه های ذیربط٬ دستور العمل لازم را برای اتباع ندارند.
مدیر حوزه توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین عنوان کرد: مطمئناً سردرگمی در پردازش به آسیب ها و کاهش آنها، خلأ قانونی موجود، جوامع را بیشتر درگیر نموده و گاها دچار تسلسل باطل نموده است.
رحمانی یادآور شد: در واقع صرف نظر از اینکه شیوه تکدی گری بصورت نمایشی و یا عرضه کالا و خدمات شده٬ کجروان سعی دارند کجروی خود را از دید ناظران قانون با تغییر نوع تکدی گری پنهان نمایند.
وی اشاره کرد: توجه به این نکته که فعالیت انتظام بخش به مقوله تکدی گری علیرغم زحمات اجرایی دستگاه ها٬ تا کنون خروجی مناسبی در بر نداشته و شاهد حضور متکدیان در شهر هستیم نیاز به آسیب شناسی کارشناسانه دارد.
رحمانی افزود : همان طور که می دانید هر علتی، معلومی دارد و علت گسترش آسیب های اجتماعی در حوزه متکدیان می تواند اعتیاد٬ فقر٬ بیکاری٬ ناراحتی روانی٬ طلاق٬ کودکان طلاق٬ تزلزل خانواده و مهاجرت از روستا به شهر است که تمامی این مسائل باعلل ایجاد تکدی گری رابطه مستقیم دارند.
وی افزود: به عنوان مثال فرد معتاد٬ اسپند دودکن بعد از جمع آوری و طی دوره، مجددا به کار خود ادامه می دهد وعدم برنامه برای برگشت مجدد به تکدی گری عامل این چرخه معیوب است و همچنین خلل قانونی برای اتباع بیگانه افاغنه که عمده کودکان کار در شهر را کودکان افاغنه تشکیل می دهند که به دلیل شرایط اقلیمی شباهت زیادی به ایرانی ها دارند و مکفی نبودن مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) انواع ناراحتی روانی و دیگر مسائل اجتماعی به آن دامن می زند.
مدیر حوزه توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین با اشاره به راهکارهای رفع این معضل اظهار کرد: دیگر جمع آوری و دستگیری این افراد و اقدام قهرآمیز پاسخگو نبوده و تمهیدات ضمن ایجاد بستر مناسب برای فرهنگ سازی واقعی جهت عدم کمک شهروندان به گسترش آسیب های اجتماعی٬ راهکارهای لازم بعد از جمع آوری است و موجب به سرانجام رساندن وضعیت و حفظ و نگهداری و رسیدگی مستمر به وضعیت آسیب دیدگان می شود.
رحمانی درپایان گفت: به نوعی وقتی آسیب دیده ای را کمک می کنیم باید تا بهبودی کامل و نجات تمام عناصر و علل وجودی آسیب در فرد٬ نگهداری و توانمند سازی صورت گیرد و در آن صورت می توانیم کاهش آسیب های اجتماعی راشاهد باشیم.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها