مدیر حوزه علمیه خراسان خبر داد:

راه‌اندازی قرارگاه فقاهتی با ۱۰ رشته در حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه فقاهتی با ۱۰ رشته تعریف شده که برخی در حال آغاز است گفت: بر این اساس استادپروری به صورت خوبی انجام می‌شود و فعالیت‌هایی با ۲۰۰ حلقه فقاهتی برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۸۹۷۶۷۸۳
|
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت‌الله سید مصباح عاملی در همایشی که با حضور جمعی از اساتید و استعداد‌های برتر حوزه علمیه خراسان در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان ظرفیت نخبگانی بالایی دارد و با وجود بررسی‌های فراوان برای شناسایی استعداد‌های برتر و نخبگان، این جریان را پایان یافته نمی‌دانیم و فرآیند شناسایی را همچنان در دستور کار داریم.

وی استعداد‌های برتر و نخبگان حوزه علمیه را گنجینه‌های ارزشمندی دانست که باید به شیوه مطلوب از آن‌ها بهره‌برداری شود و ابراز کرد: استعداد‌های برتر و نخبگان، عصاره و بهترین‌های حوزه علمیه و حاصل زحمات اساتید، مسئولان و مدیران مدارس علمیه هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان گلایه‌های نخبگان و استعداد‌های برتر در مورد برخی بی‌توجهی‌ها را به حق دانست و افزود: معتقدیم پاسخگویی به گلایه‌ها و انتقاد‌های این نیرو‌های باارزش و بااستعداد و استفاده از نظرات و پیشنهادات ایشان، حوزه علمیه خراسان را در مسیر پیشرفت علمی قرار می‌دهد.

عاملی با اشاره به ایجاد سامانه ارسال انتقادات و پیشنهادات در حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: مطالبات استعداد‌های برتر و نخبگان، مکمل برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مسئولان است و گاهی این مطالبات به طور مستقل می‌تواند یک حرکت جدید را آغاز کند.

وی ادامه داد: باید از مجموعه طلاب دارای استعداد برتر و افرادی که به مرز نخبگی رسیده اند در جهت پاسخگویی به نیاز‌های حوزه‌های علمیه، جامعه و نظام اسلامی و در عرصه بین‌الملل استفاده شود و این یکی از راه‌های رسیدن به تحول همه جانبه و گسترده است.

عاملی با بیان این که استعداد‌های برتر و نخبگان یکی از اولویت‌های اصلی حوزه علمیه خراسان هستند، گفت: مشکل فراگیری که در مدیریت نخبگان وجود دارد که این افراد را نیز آزار می‌دهد این است که نهاد‌های علمی برنامه مشخصی برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها ندارند، اما حوزه علمیه خراسان در این زمینه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای داشته و در آینده‌ای نزدیک نخبگان خود را در طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده و هدفمند به‌کار خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: مفاخر شیعه و انقلاب اسلامی همچون امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری و افرادی، چون علامه طباطبائی برای خود برنامه ویژه و مشخصی داشتند و از طلاب انتظار می‌رود که در کنار برنامه‌ریزی‌های مسئولان حوزه علمیه، برنامه شخصی هدفمند و متناسبی برای خود داشته باشند.

تحول با همت جمعی ممکن می‌شود

وی با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه خراسان، افزود: ما برای ایجاد تحول در حوزه علمیه خراسان و برآورده شدن انتظارات و خواسته‌های به حق رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف آغاز و تلاش کردیم زیرساخت‌های تحولی را ایجاد کنیم و امیدواریم پس از ایجاد این زیرساخت‌ها به نحو مطلوب به سمت اجرای گسترده و همه جانبه طرح‌ها و برنامه‌ها حرکت کنیم.

عاملی با تأکید بر این که تحول فراگیر با همت جمعی ممکن می‌شود اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که مدیریت یک فرد یا یک مجموعه به تنهایی و بدون همراهی دیگران نمی‌تواند موفق باشد بلکه برای مدیریت اثربخش و کارا و ایجاد تحول در حوزه علمیه به همه طلاب استان‌های خراسان نیاز داریم.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: برای ایجاد تحول باید فضای تحولی در حوزه علمیه خراسان فراگیر شود که نتیجه آن حرکت در جهت پاسخگویی و تحقق رسالت‌های حوزویان است.

وی تصریح کرد: در گذشته فعالیت‌هایی در مورد استعداد‌های برتر حوزه علمیه خراسان انجام شده بود، اما فعالیت‌های اخیر و برنامه‌ریزی گسترده و بلندمدت برای جذب و شناسایی استعداد‌های برتر، ارتقاء و شکوفایی استعداد‌ها و رساندن آن‌ها به مرز نخبگی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ایشان در عرصه‌های مختلف که به صورت زنجیره‌ای از برنامه‌های منسجم است برای نخستین بار در حوزه علمیه خراسان ایجاد شده و جدید است.

عاملی عنوان کرد: شناسایی استعداد‌های برتر را از گزینش و پذیرش آغاز کرده‌ایم و این جزو مطالبات علمای حوزه علمیه خراسان بوده است.

تراز حوزه انقلابی و تشیّع جهانی است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تراز ما در برنامه‌ها و طرح‌ها و سنجش‌ها، انقلاب اسلامی و حوزه انقلابی است، ابراز کرد: مسئولان و طلاب در همه برنامه‌های خود باید شاخص و تراز حوزه انقلابی و تشیّع جهانی را مدنظر داشته باشند.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و حمایت‌ها برای حرکت استعداد‌های برتر به سمت نخبه شدن نیز این تراز نقش ویژه‌ای دارد و تفاوت زیادی میان استعداد برتر در تراز صرفاً علمی با استعداد برتر در تراز انقلاب اسلامی و حوزه انقلابی وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: تراز کار ما در هر عرصه‌ای حوزه انقلابی، اندیشه و عمل و تشیع جهانی است یعنی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها، عرصه‌ها و حتی حمایت‌های نخبگانی نیز در راستای تربیت نیرو‌هایی در این تراز است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های یک نخبه در تراز انقلاب اسلامی با نخبه‌ای با صرف تراز علمی متفاوت است اظهار کرد: الگوی تراز انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، رهبر عزیز و بزرگوار، امام خامنه‌ای و شهیدان مطهری و بهشتی هستند.

عاملی خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی شده و به طور مثال در عرصه پژوهش هیئت‌های اندیشه‌ورز با بهره‌مندی از طلاب نخبه و استعداد برتر در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه فقاهتی با ۱۰ رشته تعریف شده که برخی در حال آغاز است، گفت: بر این اساس، استادپروری به صورت خوبی انجام می‌شود و فعالیت‌هایی با ۲۰۰ حلقه فقاهتی برنامه‌ریزی شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه موسسه‌های فقاهتی تخصصی با عناوین مختلف در حال فعالیت است، از نخبگان و استعداد‌های برتر خواست ارتباط و تعامل مستمر با حوزه علمیه خراسان داشته باشند و در مسیر پیش رو همکاری و همراهی کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها