خبرهای داغ:

ظرفیت اشتغالزایی که نیازمند توجه بین از پیش است

شهرستان هرسین از جمله مناطقی است که به دلیل دارا بودن ویژگی تولید هنر صنعت های مختلف و به ویژه در زمینه گلیم با کیفیت و مرغوب می تواند با تبیین سیاست های حمایتی از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان به یک مبع خوب اشتغالزایی تبدیل شود.
کد خبر: ۸۹۷۶۹۵۶
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از هرسین، امروزه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزاء آن چندان امکان پذیر نیست و توزیع اشتغال بین بخش های اصلی فعالیت های اقتصادی تابع دو ویژگی نیروی کار و سرمایه می باشد.

 

 در این بین صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه اندوز بودن، کاربر بودن، مشارکت دادن زنان در تولید، متنوع کردن منابع در آمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر از ویژگی های اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی، پیوند نسل ها و سایر مؤلفه ها می تواند یکی از مهم ترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری در مناطق مختلف کشور باشد و تأثیرات بلند مدّت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بگذارد.

 

شهرستان هرسین از جمله مناطقی است که به دلیل دارا بودن ویژگی تولید هنر صنعت های مختلف و به ویژه در زمینه گلیم با کیفیت و مرغوب می تواند با تبیین سیاست های حمایتی از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان به یک منبع خوب اشتغالزایی تبدیل شود.

 

فیروز ناصری هرسینی مسئول تعاونی گلیم هرسین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از هرسین در خصوص ویژگی های این صنعت در هرسین اظهار داشت: گلیم هرسین هنر، صنعتی بومیست که مواد اولیه آن بیشتر در روستاها تهیه می شود که این امر جلوی خام فروشی الیاف حیوانی را می گیرد و با مختصر فرآوری الیاف پشمی ارزش افزوده بالایی پیدا می کند که هم اشتغال روستایی ایجاد می شود و هم زمان را مدیریت می کند.

 

وی افزود: در خصوص این موضوع نه تنها ارزی از کشور خارج نمی شود بلکه با اجرای روند کاربردی و تلاش در صادرات آن ارز آوری هم دارد، امّا کار بردی کردن این مواد اولیه دربافت های داری بخصوص بافت گلیم هرسین ارزش مضاعفی را به دنبال دارد و تولید ثروت و اشتغال می کند.

 

مسئول تعاونی هرسین گلیم ناصری تصریح کرد: باتوجه به اصلاح زیرساختها و رفع موانع تولید در این هنر صنعت می تواند بستر مناسبی را برای ایجاد اشتغال و تزریق اقتصاد به خانواده فراهم کند.

 

ناصری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروزه در هرسین جمعیتی بین چهار تا پنج هزار نفر وجود دارد که می توانند گلیم را ببافند که از این تعداد شاید آماری بین سیصد و اندی نفر مشغول کار هستند که درصد زیادی ازاین افراد بالای پنجاه سال هستند که با پیشرفت این روند و عدم آموزش استاندارد و ترغیب قشر جوان به این هنر صنعت بیمه ناکارآمدی این هنر صنعت در آینده می رود.

 

وی افزود: ارایه طریق آموزش اصولی و استاندارد جهت تولید متناسب با نیاز بازار در سطوح مختلف مبتدی متوسط، پبشرفته و استادکار و تربیت درست مربیان آموزشی، تشکیل کمیته فنی جهت نظارت برتولیدات، تهیه مواد اولیه ارزان و با کیفیت، حمایت منابع مالی بانک ها به این افراد به شر ط تزریق درست این منابع در تولید هر چه بهتر این هنر صنعت، حمایت ادارات و ارگانهای حمایتی و ذی ربط جهت تقویت بنیه مالی و فکری و یجاد کارگاه های متمرکز در اماکن متروکه و غیر قابل استفاده بعضی از ادارات و اماکن دولتی و با احتساب منابع روستایی می توان در کوتاه مدت برای جمعیتی بین هزار تا هزار و پانصد نفر  بصورت مستقیم و تا دو هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال مولد و پایدار ایجاد کرد.

 

این هنرمند هرسینی خاطر نشان کرد: البته قدم های مثبتی جهت جذب مخاطبین، بازار هدف، تقویت زیر ساختها، تبلیغات وسیع برداشته شده مثل ثبت جغرافیایی، تدوین و ثبت اصول استاندارد، عقد تفاهم نامه ساخت مستند و پخش با شبکه دو سیما و شبکه مستند،شرکت فعال در نمایشگاه های ملّی و بین المللی برداشته شده است.

 

ناصری در پایان اظهار داشت: رمز موفیقت اشتغال دراین هنر صنعت چه از نگاه تولید کننده و چه مسؤلین تاکید بر سه محور آموزش، تولید و فروش است.

 

بدون تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی می باشد  از این رو کنکاش ومطالعه پیرامون برنامه ریزی، نقش و اهمیت توسعه صنایع دستی، شناسایی و ایجاد ظرفیت های جدید، ایجاد اشتغال مولد و ارتقاء و بهبود شاخص های کلان اقتصادی و نیز ارتقاء سطح درآمد و معیشت و رفاه هزاران خانه دار روستایی و شهری فعال دراین صنعت ضرورت پیدا می کند.

 

امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین اظهار داشت: در بحث گلیم هرسین دو مبحث وجود دارد یک موضوع ثبت ملّی آن و ثبت موتیف و نگاره های آن که لازم است ثبت جهانی بشود ، موضوع دیگر ثبت شهر جهانی گلیم است که این مقوله سخت تر است و باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم.

 

وی افزود: در بحث ثبت جغرافیایی باید بخش خصوص درخواست می داد که به حمدالله آقای فیروز ناصری هرسینی پیش قدم شد تا بتوانیم به سمت ثبت ملّی گلیم هرسین حرکت کنیم.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد: در این خصوص پرونده تشکیل شده و جلساتی در این راستا در هرسین و مرکز استان با مسئولین مربوطه برگزار شد و قرار شد مبلغ 105 هزار یورو (مبلغی معادل 5 میلیون تومان) از طرف شورای شهر هرسین تأمین اعتبار شود.

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت: ثبت جهانی گلیم هرسین به اسم جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و خصوصی نیست و در جلساتی که در این راستا برگزار شده است اعتبارات خوبی برای این کار در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: در قدم بعدی لازم است که سفارشات زیادی برای صادرات داشته باشیم بنابر این با یک تاجر صحبت های مطرح شده که تا 6 هزار متر گلیم را بتوانیم در قدم اول صادرات داشته باشیم.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد: نیاز هست که یک ساماندهی در خصوص بافندگان گلیم در هرسین صورت گیرد تا بتوانیم آنها را در یک نقطه متمرکز کنیم و در نهایت بتوانیم مواد خام مورد نیاز را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که در این راستا هم امیدواریم در قدم نخست بین 350 تا 400 نفر اشتغالزایی داشته باشیم.

 

شاه آبادی اظهار داشت: هر چند که اقدامات زیادی در خصوص ساماندهی وضعیت گلیم هرسین انجام داده ایم امّا قالب آن را مدیون زحمات آقای فیروز ناصری، آقای شعبانی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان و پیگیری های نماینده محترم شهرستان هستیم.

 

در پایان شایان ذکر است موضوع صنایع دستی و به ویژه ظرفیت اصلی شهرستان یعنی هنر صنعت گلیم از دیرباز جزء منابع اقل درآمدی خانواده های هرسین بوده است و امروزه توجه بیش از پیش به این ظرفیت اشتغالزیی در شهرستان می تواند تا اندازه ای گره ای از مشکلات اشتغالزایی و معیشتی مردم هرسین را باز کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار