روایت دانشجویان جهادگر یزدی از وضعیت بحرانی کوهبنان:

کسی آه مردم کوهبنان را نمی‌شنود

باگذشت یک ماه از زلزله کوهبنان، بسیاری از مردم زلزله‌زده این منطقه هنوز سرمای استخوان سوز شب را در چادرها و با کمترین امکانات سپری می‌کنند و از بی‌تفاوتی مسئولین و رسانه‌ها گله‌مندند.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۹۲
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

به گزارش بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج،  باگذشت یک ماه از زلزله 5.2 ریشتری کوهبنان، همچنان بسیاری از مشکلات مردم زلزله‌زده این منطقه باقی است و کم‌توجهی رسانه‌ها، بی‌تفاوتی برخی مسئولین و اطلاع‌رسانی‌های غلط باعث شده تا بسیاری از نیازهای اولیه این مردم هنوز تأمین نشده باشد و زلزله‌زدگان با مشکلات زیادی مواجه باشند.

همین اطلاع‌رسانی‌های غلط و کم‌توجهی مسئولین باعث شد تا گروه‌های جهادی و مردمی نیز از شرایط بحرانی منطقه بی‌اطلاع بمانند و جز تعدادی معدودی از دانشجویان بسیجی جهادگر کرمانی و جهادگران قرارگاه امام رضایی‌ها و آستان قدس رضوی، آن‌هم با تأخیر در منطقه حاضر نباشند.

جهادگران بسیج دانشجویی یزد نیز از اولین گروه‌هایی بودند که بعد از فراخوان حاج حسین یکتا در منطقه حاضر شدند. گزارش زیر حاصل بررسی‌ها این جهادگران و مشاهدات خبرنگار بسیج دانشجویی یزد از این منطقه است.
 
نوزادانی که شب را در سرمای استخوان سوز چادرها سپری می‌کنند
 
محمدمهدی کریمی عضو گروه بهداشت و درمان قرارگاه شهید محمدخانی یزد بابیان اینکه در حوادث این‌گونه پیرمردان و نوزادان از افرادی هستند که بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند، اظهار داشت: طبق آمار حدود 380 کودک زیر 1 سال در این شهرستان هستند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها شب‌ها را در سرمای استخوان سوز چادرها سپری می‌کنند.

resized_362953_505.jpg

این دانشجوی جهادگر ادامه داد: بسیاری از این کودکان در طول این مدت دچار سوءتغذیه شدند و با توجه شرایط نامناسب معیشتی خانواده‌ها، تهیه اقلامی نظیر شیر خشک و پوشک مناسب برای آن‌ها سخت است.

نیاز به متخصصین قلب و ریه

محمد زارع زاده از دیگر دانشجویان جهادگر یزدی با اشاره به اینکه اغلب مردم این منطقه کارگران معدن زغال‌سنگ هستند، اظهار داشت: بیماری‌های تنفسی و قلبی بین بسیاری از اهالی این منطقه رایج است و سپری کردن شب‌های سرد در چادرهایی با امکانات حداقلی بر مشکلات و رنج‌های بیماری آن‌ها افزوده است.
 
IMG_7793.jpg

این جهادگر بسیجی با اشاره به اینکه حضور متخصصین ریه و قلب در این منطقه ضروری است و امکانات کافی برای این بیماران باید فراهم شود افزود: استفاده از بخاری‌های دودزای نفتی در چادرها و کانکس‌ها نیز مشکل‌ساز شده است و برای تأمین وسایل گرمایشی برقی و مناسب نیز باید به‌سرعت اقدام شود.
 
کانکس و سرویس بهداشتی اصلی‌ترین نیاز زلزله‌زدگان

باوجود گذشت یک ماه از زلزله هنوز بسیاری از زلزله‌زدگان منطقه، شب‌های سرد زمستانی را در چادرها سپری می‌کنند، آن‌هم چادرهایی که بارش برف و باران به‌راحتی می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند؛ طبق گفته‌های مردم همین چادرها نیز با تأخیر چندروزه توزیع شد.

2018-01-21_131127.jpg


مسعود بابایی مسئول گروه جهادی شهید الله دادی بسیج دانشجویی یزد با تأکید بر اینکه تهیه کانکس و سرویس بهداشتی و حمام مناسب از اصلی‌ترین نیازهای زلزله‌زدگان به‌خصوص در روستای جور است، اظهار داشت: با توجه به سردی هوا ساخت‌وساز در منطقه تا پایان زمستان ممکن نیست.

بابایی با اشاره به اینکه مردم کوهبنان این روزها نیاز شدید و فوری به کانکس دارند، ادامه داد با عنایت بنیاد مسکن، خیرین و همت خود افراد تعداد معدودي از مردم زلزله‌زده کوهبنان از وجود کانکس بهره‌مند هستند درحالی‌که اکثر مردم از این مهم بی‌بهره ماندند.
این دانشجوی جهادگر ادامه داد: در کنار این نیازها زیرسازی کانکس‌های نصب‌شده نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.
 
2018-01-21_130623-(3).jpg
 
عضو قرارگاه جهادی شهید محمدخانی یزد با اشاره به آوارگی و مشکلات مستأجران منطقه ادامه داد: کانکس و وام‌های وعده داده‌شده تنها به افراد خانه داد تعلق می‌گیرد و مستأجرانی که با زلزله از خانه و سقفی که بالای سر داشتند آواره شدند که تعدادشان کم نیست؛ دارای معضلات فراوانی هستند که باید به‌سرعت به آن‌ها رسیدگی کرد.

IMG_7670.jpg


وی با انتقاد از ضعف بالای امدادرسانی دستگاه‌های ذی‌ربط به زلزله‌زدگان با اشاره به اینکه تأمین برق چادرها با شیوه‌های غیراصولی و خطرناک صورت گرفته و علاوه بر اینکه به تجهیزات برقی داخل کانکس‌ها آسیب میزند، خطرآفرین است، خاطرنشان کرد: تأمین آب نیز از اقداماتی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

بی‌تدبیری‌هایی که جان مردم را گرفت

با بررسی وضعیت زلزله‌زدگان و نشستن پای حرف‌های آن‌ها آنچه به‌وضوح مشهود است، ضعف دستگاه‌های ذی‌ربط در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده است.

عدم حضور نیروهای امدادی و انتظامی مسئول در منطقه نکته قابل‌تأمل دیگری است که نمی‌شود به‌سادگی از کنار آن گذشت.

باوجود تعداد بالای بیماران تنفسی بین زلزله‌زدگان، وسایل گرمایشی نفتی و دودزا بین مردم توزیع‌شده و این مهم علاوه برشدت بخشیدن به بیماری‌ها باعث شده تا چند چادر در این روزها آتش بگیرد و حتی در هفته گذشته یک جوان کوهبنانی براثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داد.

هرچند زلزله تلفات جانی نداشت اما تاکنون طبق آنچه مطرح‌شده براثر شدت سرما و نبود امکانات 7 نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند و با ورود سامنه های بارشی مشکلات مردم افزایش خواهد یافت.

معضلی اساسی به نام مدیران غیربومی!

اولین اخباری که از زلزله کوهبنان توسط مسئولین محلی در رسانه‌ها مطرح شد؛ این بود که زلزله خسارت جدی نداشته، درحالی‌که شرایط کاملاً متفاوت بوده.

اهالی منطقه علت چنین گزارش‌های غلطی را این  مهم می‌دانند که مهم‌ترین مسئولین محلی و البته غیربومی که به اظهارنظر درباره این زلزله پرداختند؛ در شب زلزله در شهرستان کوهبنان حاضر نبود و اطلاعی از اوضاع نداشتند.

مردم کوهبنان به‌شدت از ناکارآمدی مدیران غیربومی گلایه دارند و می‌گویند تا چند روز بعد از زلزله حتی بسیاری از آن‌ها در این شهرستان زلزله‌زده حضور نداشتند.

محمد مرادی از فعالان اجتماعی شهرستان دراین‌باره می‌گوید: باوجوداینکه بسیاری از افراد توانمند و کارآمد که پیش‌ازاین‌، توان مدیریتی خود را به اثبات رسانده‌اند به دلیل هم‌طیف نبودن با جریان سیاسی مسئولین ارشد، کنار گذاشته شدند؛ و مسئولینی پست‌ها مدیریت را به دست گرفتند که اطلاع درست و کافی از شرایط منطقه و مردم ندارد.

علی روح‌الامینی از شهروندان کوهبنانی با تأکید بر این مهم که مسئول باید در بین مردم باشد تا رنج و دردهای آن‌ها را بفهمد افزود: خانه وزندگی مسئولین جدید منصوب‌شده در بخش‌های مختلف و مهم مدیریتی شهرستان، اکثراً در سایر شهرستان‌های دوردست قرار دارد و  حالا، هنگام چنین بحرانی معضلات مدیران غیربومی برای همه مشهود شد.

مدیریت بحرانی که تعطیل است

سالن مدیریت بحران شهرستان که با هزینه چندمیلیاردی و برای مدیریت چنین مواقع بحرانی ساخته‌شده و در آن امکانات لازم و مکان و تجهیزات برای حضور و هماهنگی همه مسئولین شهرستان تهیه‌شده کاملاً تعطیل و بدون استفاده است!
 
IMG_7836-(1).jpg
 

مردم بسیاری از غیرقابل‌دسترس بودن مسئولین و پاسخگو نبودن مدیران گلایه دارند و نسبت به توزیع ناعادلانه اقلام نیز گله‌مندند.

عدم توزیع دفترچه اقلام بین زلزله‌زدگان و نبود نیروهای امدادی و مدیریتی در این شهرستان بحران‌زده نیز از دیگر نکاتی که است مردم به آن اشاره دارند.

مردم کوهبنان خواستار الحاق به یزد هستند!

بی‌تفاوتی مسئولین و عدم رسیدگی مناسب به وضعیت زلزله‌زدگان کوهبنانی باعث شده تا مردم این شهر بار دیگر خواسته‌ی قدیمی ملحق شدن به استان یزد را مطرح کنند.

علی ایزدی از مسئولین سابق فرمانداری شهرستان دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرستان کوهبنان در مرز استان کرمان و یزد و در نزدیکی شهرستان‌های بهاباد و بافق و فاصله 240 کیلومتری از مرکز استان یزد قرارداد و بحث الحاق شدن به این استان از خواسته‌های قدیمی ساکنین این منطقه است.

وی ادامه داد: در اوایل دهه هفتاد نیز این موضوع در سطح کشوری مطرح و پیگیری شد و تعدادی از دهستان‌های این شهرستان و مناطقی نظیر آسفیج به استان یزد ملحق شدند اما کارشکنی برخی مسئولین مانع شد تا کل شهرستان کوهبنان به یزد اضافه شود.

photo_2018-01-20_18-55-03.jpg

گفتنی است جمعی از مسئولین کوهبنان با نماینده ولی‌فقیه در استان یزد نیز دیدار داشته و به بیان نیازها و شرح وضعیت زلزله‌زدگان پرداختند.

سونامی بیکاری و سرطان در سکوت رسانه‌ها و بی‌تفاوتی مسئولین

باوجود مشکلات متعددی که زلزله برای مردم کوهبنان درست کرده اما اگر بگوییم این معضل در برابر مشکلاتی فراوانی نظیر فقر، بیکاری و بیماری‌ها خطرناک و پرهزینه مردم منطقه چیزی شبیه شوخی است؛ گزافه نیست!

بی‌آبی و خشک‌سالی کشاورزی منطقه را با مشکل جدی روبرو کرده، بیکاری و مشکلات معیشتی در این شهرستان بیداد می‌کند و حقوق کارگران معدن زغال سنگ که شغل اغلب کوهبنانی هاست با تأخیر پرداخت می‌شود.

علی پور میرزایی مسئول سازندگی بسیج دانشجویی یزد بابیان اینکه تولیدی بزرگ و یا کارخانه و صنعتی در این شهرستان برای اشتغال کوهبنانی ها وجود ندارد، یادآور شد: مشکلات اقتصادی خود علت به وجود آمدن بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی هستند و این مهم باید موردتوجه مسئولین قرار بگیرد.

وی با اشاره به پایش و بررسی کلی انجام‌شده توسط جهادگران بسیجی یزد از منطقه، ادامه داد: بالا بودن بیماری‌های قلبی و ریوی و مبتلا بودن تعداد قابل‌توجهی از مردم به بیماری‌های صعب‌العلاج مثل سرطان نیز برای مردم این منطقه مشکل‌ساز شده است.

صدای مردم کوهبنان باشیم

پور میرزایی با تأکید بر اینکه مشکلات و معضلات این مردم زلزله‌زده آن‌طور که باید موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفته و بسیاری از مردم و خیرین و جهادگران از معضلات این مردم بی‌اطلاع هستند، اظهار داشت: تمام افراد دغدغه مند و رسانه‌ها باید صدای مردم کوهبنان باشند و این مشکلات را به گوش مسئولین برسانند و توجه خیرین را به این منطقه جلب کنند.
 
IMG_7911.jpg

این فعال دانشجویی همچنین از برنامه‌ها و فعالیت‌های جهادگران یزدی برای یاری‌رساندن به مردم زلزله‌زده کوهبنان اشاره کرد و افزود: تهیه اقلام موردنیاز، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و حضور در فواصل زمانی معین برای یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان در بخش‌های مختلف از برنامه‌هایی است که توسط دانشجویان بسیجی در حال اجرا است و تداوم خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندان برای کمک‌رسانی و همکاری با قرارگاه جهادی شهید محمدخانی در این راستا جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی این مجموعه به نشانی q-hajammar.ir و یا کانال تلگرامی با آدرس @Q_Hajammar مراجعه کنند.
ارسال نظرات