گفت‌وگوی «بسیج» با پرستار نمونه:

پرستاران در طرح تحول سلامت سهمی ندارند

علی اکبر عباسیان پرستار نمونه کشوری از بیمارستان نهم دی تربت حیدریه بعنوان نخستین فردی که توانست با بیماران خاص و تالاسمی در این شهرستان ارتباط برقرار کند پس از ۲۹ سال خدمت تنها آرزوی حوزه کاری خود را استفاده از پرستاران در تصمیم گیری‌های حوزه درمان عنوان کرد.
کد خبر: ۸۹۷۹۵۷۶
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ روز پنجم ماه جمادی الاول هر سال ولادت حضرت زینب کبری (س) بانوی بزرگ اسلام و اسوه صبر و استقامت است و به دلیل این استقامت‌ها این روز را بعنوان روز پرستار نامگذاری کردند.

به همین مناسبت گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج  را با ایشان در ذیل خبر می‌خوانیم:

بسیج: لطفا خودتان را معرفی کنید

عباسیان: بنده علی اکبر عباسیان از شهرستان تربت حیدریه هستم و اکنون افتخار دارم ۲۹ سال بعنوان پرستار در مراکز درمانی در خدمت همشهریان عزیز بودم.

بسیج: آقای عباسیان چرا  شغل پرستاری را انتخاب کردید؟

عباسیان: پس از پایان تحصیلات دوران متوسطه در شهرستان به دلیل علاقه‌ای که به حوزه درمان داشتم توکل بر خدا اراده کردم تا در حوزه بهداشت و درمان فعالیت شغلی خودم را دنبال کنم.

بسیج: در چه دانشگاهی مشغول به تحصیل شدید؟

عباسیان: آن زمان هنوز دانشگاه‌ها توسعه یافته نبود و فقط بجز تهران در برخی از شهر‌ها دانشکده وجود داشت لذا در کنکور سراسری شرکت کردم و در دانشکده پرستاری و مامائی رشت قبول شدم و تحصیلات دانشگاهی را آنجا سپری کردم.

بسیج: اگر برای پرستاری قبول نمی‌شدید دوست داشتید چکاره می‌شدید؟

عباسیان: بنده آن زمان در دو مقطع پرستاری و تربیت معلم آزمون دادم و خدا خواست در هر دو رشته قبول شدم، اما به دلیل علاقه وافری که به مسائل علمی و حوزه درمان داشتم راه خود را به سمت پرستاری ترسبم کردم.

بسیج: در چه بخش‌های تاکنون خدمت کردید؟

عباسیان: از بدو ورودم به مراکز درمانی و بیمارستان نهم دی در بخش‌های اطفال، سی سی یو،‌ای سی یو، بخش اورژانس و مسئول بخش جراحی فعالیت داشتم و نخستین فردی بودم که در شهرستان با بیماران خاص و تالاسمی ارتباط گرفتم.

بسیج: اگر یکی از بستگان شما در بیمارستان بستری شود آیا رفتار متمایزی قائل می‌شوید؟

عباسیان: تنها موضوعی که برای پرستاران تمایز و تفاوتی ایجاب نمی‌کند همین مسئله است، بعنوان مثال یکی از نزدیکانم در اتاق ایزوله بستری بود و بعد مدت کوتاهی و بنا به ضرورت برای یک بیمار اورژانسی باید اتاق ایزوله را تخلیه می‌کردم و به راحتی و بدون وسواس و تمایزی این کار را کردم و اتاق ایزوله را در اختیاز بیمار اورژانسی قرار دادم.

بسیج: از سختی‌های پرستاری برایمان بگویید

عباسیان: اصولا پرستاری سختی‌ها و شرایط خاص خود را دارد و عمدتا نمی‌توان بر زبان جاری کرد از مراقبت‌های شبانه روزی با بیمار گرفته تا اجرای دستورات پزشک و همراهی کردن با بیمار و حتی همراهان بیمار، همه سختی‌های خود را دارد، اما شیرین است.

بسیج: آیا از شغل خود راضی هستید؟

عباسیان: به دلیل اینکه بسیاری از بیماران پس از مراقبت جامعه پرستاری به جامعه و آغوش گرم خانواده برمی گردند خیلی برایم خوشحال کننده و حس عجیبی دارد و بدون شک از این کار خود ابراز رضایت دارم.

بسیج: چه شد که بعنوان پرستارنمونه کشوری انتخاب شدید؟

عباسیان: به اعتقاد من همه پرستاران در کشور نمونه و بی نظیر هستند و اقداماتی را که در طول شبانه روز در مراقبت از بیمار انجام می‌دهند ارزشمند و ستودنی است این لطف همکاران بوده که بنده را انتخاب کردتد.

من نخستین فردی بودم که سال‌ها قبل توانستم با بیماران تالاسمی و خاص ارتباط برقرار کنم و پرستاری از آنان را بعهده بگیرم.

بسیج: از طرح تحول سلامت برایمان بگویید.

عباسیان: طرح تحول نطام سلامت به دلیل سیاست‌های ابلاغی و اجرا شده برکات عظیمی برای جامعه داشته که عمده آن سهم بیماران و پزشکان جامعه بوده و متاسفانه آنطور که باید به پرستاران در این طرح توجه می‌شد اقدامی صورت نگرفته است.

عمده فشار کار حوزه درمان روی دوش پرستاران است و با توجه به حجم مراجعه کنندگان کار هر پرستار بیش از دوبرابر شده، اما سهمی در طرح تحول سلامت نداشتند، بطوریکه ممکن است همه پرستاران در یک بیمارستان به اندازه یک پزشک کارانه دریافت کنند.

بسیج: شیرین‌ترین خاطره دوران پرستاری شما چه بوده است؟

عباسیان: یک روز که در بخش سی سی یو مشعول به فعالیت بودم متوجه شدم همسایه روبروی منزلمان را در مراقبت‌های ویژه بستری کردند، بعد مدتی ناخداگاه دیدم اطرافیان همسایه شروع به داد و بیداد کردند که فلانی از دست رفت، بلافاصله با سایر همکاران برای احیای بیمار وارد اتاق شدیم و بعد از ساعتی تلاش پزشکان و پرستاران بلاخره بیمار به حالت عادی برگشت و بعد مدتی نیز از بیمارستان ترخیص شد و این برای من که هر روز چشم در چشم همسایه و اطرافیان وی بودم بسیار خوشحال کننده بود هر چند که اصولا پرستاران هر بیماری به این شرایط برگردد خرسند می‌شوند.

بسیج: درپایان چه آرزویی در حوزه کاری خود دارید؟

عباسیان: با توجه به اینکه ۸۰ درصد پرسنل درمان را پرستاران تشکیل می‌دهند اصولا در تصمیم گیری‌های حوزه درمان و رفاه بیمار و پرستار نقشی ندارند و بعد از ۲۹ سال خدمت تنها آرزویم استفاده از نظرات و راهکار‌های پرستاران برای حوزه درمان و سلامت است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها