فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همچنان بر شعار‌های پیشین پافشاری کرده و قدمی برخلاف آرمان‌های اولیه خود برنداشته است و با آسیب‌شناسی مناسب می‌توان به اهداف مدنظر دست یافت.
کد خبر: ۸۹۸۳۱۸۵
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

آسیب‌شناسی لازمه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بدون تردید انقلاب اسلامی یکی از نهضت‌ها و انقلاب‌های بی‌نظیر قرن حاضر است، انقلابی که با تکیه بر نیروی مردمی به رهبری یک مرجع عالیقدر دینی و مذهبی در دوران جنگ سرد شکل گرفت، در این دوران وقوع و پیروزی قیام مردمی بدون حمایت یکی از حاکمان دو قطب جهانی امکانپذیر نبود، زیرا هر حرکت و جنبشی که بدون رضایت کدخدایان جهان شکل می‌گرفت در همان روزهای اول شکل گیری توسط یکی از این‌ دو ابرقدرتها سرکوب می‌شد.

عظمت، شکوه وبزرگی این انقلاب بدین لحاظ است که در یک شرایط حساس و در یک نقطه خاص توانست قدرت مردم و رهبران دینی را به رخ سیاستمداران عالم بکشاند وتمام معادلات سیاسی دنیا را به هم زند و راه وروش جدید و نو را در نظام مملکت‌داری در پیش روی آزادیخواهان وستمدیدگان عالم قرار دهد.

انقلاب اسلامی ثابت کرد که اگر مردم یک کشور همدل ویکپارچه باشند می‌توانند سرنوشت خود را به دست گیرند و حاکمان دیکتاتور و ضد مردم را که حتی اگر مورد حمایت قدرت‌های بزرگ دنیا باشند سرنگون‌کرده و نظام مردمی را جایگزین آن خواهند کرد.

قدر مسلم است چنین مردمی مورد خشم و غضب سلطه جویان عالم قرار خواهد گرفت، هم چنان که‌انقلاب اسلامی در همان روزهای اولیه پیروزی ‌خود مورد بی‌مهری نظام سلطه قرار گرفت و توطئه‌های رنگارنگ را از سوی دشمنان خود تجربه کرد، توطئه‌هایی که هریک به نوبه خود می‌توانست سرنوشت یک ملت را تغییر دهد اما به رهبری هوشمندانه و مدبرانه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و حضور آگانه ملت شریف ایران ، این توطئه‌ها ونقشه‌های شوم استکبارجهانی یکی پس از دیگری خنثی شد و ایران اسلامی به عنوان یک کشور مستقل، ضد استکبار واستبداد، حامی مستضعفان و آزادیخواهان جهان، دشمن در جه یک رژیم‌ اشغال‌گر صهیونیستی در کانون توجه کشورها ی دنیا قرار گرفته است

اما نباید فراموش کرد که هر نهضتی و هر انقلابی ممکن است در ادامه حرکت رو به رشد خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده باشد ، انقلاب اسلامی هم ‌از این امر مستثنی نیست ، لذا باید آسیب‌ها ،تهدیدات و موانع سرراه انقلاب اسلامی را به خوبی شناخت وبرای بر طرف کردن آن کوشید.

ولایت رکن اساسی انقلاب اسلامی است ، تدابیر هوشمندانه و شجاعانه ولی‌فقیه در مراحل پر فراز ونشیب نظام اسلامی سبب نهادینه‌سازی انقلاب اسلامی گشته و وحدت وهمگرایی ملی را به ارمغان آورده، توطئه‌های دشمن را نا کام گذارده است و بی‌توجهی به اوامر و دستورهای ولی فقیه و عدم پیاده سازی ایده‌های وی می‌تواند به یک آسیب جدی و ویران کننده تبدیل بشود.

اگر می‌خواهیم که این انقلاب مصون از هرگونه توطئه بماند باید در رفتار، کردار و اعمالمان پشتیبان ولایت فقیه باشیم، برخورداری از مسئولان و کارگزاران دیندار و دینمدار یکی از ابزار مهم تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است و نبود چنین مدیران و مسئولانی یک آسیب مهم و مانع بر سر راه انقلاب اسلامی است.

استقرار عدالت در جامعه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، فاصله گرفتن از این شعار و وجود ناعدالتی ، تبعیض ، فساد در جامعه ، به ویژه وقتی که این فساد متوجه کارگزاران دولتی و بیت‌المال مسلمین باشد رفته رفته به یک آسیب بزرگ در داخل نظام تبدیل می‌شود وممکن است ضربه مهلک به بدنه نظام وارد کند.

بنابراین کار گزاران نظام ضمن بری از آلوده شدن به فساد و ناپاکی ، برای تحقق عدالت ، رفع تبعیض و ریشه‌کنی فساد تلاش کنند ، البته وظیفه سازمان‌های نظارتی و قضایی در این مبحث سنگین و سرنوشت‌ساز است.

بی‌توجهی به تقویت فرهنگ دینی و ایمان مردم یکی دیگر از آسیب‌های متصور برای کند کردن حرکت روبه رشد انقلاب اسلامی است.

عمل صالح ریشه در باور و ایمان زلال دارد ، ارتقای فرهنگ ، فکر و عمل دینی ، سرچشمه‌ای نیروزا برای همه فعالیت‌هاست ، اگر ایمان مردم مستحکم باشد ، از آن‌ها موجودات آسیب‌ناپذیر ، فعال و پر نشاط بوجود می‌آورد ، اما وقتی ایمان ضعیف باشد همه آفت‌ها دنبالش می‌آید ، یکی از وظایف مهم کارگزاران تفویت فرهنگ دینی و ایمان مردم است وسرباز زدن از این امر می‌تواند خدشه جبران ناپذیری به پیکره انقلاب اسلامی وارد کند.

در خدمت مردم بودن، رسیدگی به طبقات محروم جامعه، توجه به تحصیل و اشتغال شهروندان می‌تواند کمک‌های فراوانی به تحکیم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی نماید وغفلت از مردم بویژه غفلت ازطبقات کم‌ درآمد و شیوع زندگی اشرافی در در کارگزاران نظام ویروس کشنده برای نظام است و پاد زهر آن دوری از زندگی اشرافیگری وتوجه ویژه به قشر کم در آمد جامعه و رفع نیازهای ضروری آنان است.

شناخت دشمن یکی از مؤلفه‌های مهم انقلاب اسلامی بوده و بی‌توجهی به دشمن و توهم خواندن آن نه تنها یک آسیب است بلکه در درازمدت می‌تواند به تهدید جدی تبدیل شود، سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت استوار است، معامله بر سر هر یک از اصول ذکر شده یک آسیب برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود ، لذا ضمن تعامل سازنده با جهان و کشورهای منطقه و اصرار بر سیاست تنش‌زدایی واعتماد سازی همچنان بایداز شعارهای اصلی سیاست خارجی صیانت کرد.

کلام آخر اینکه هنوز‌ در اول راه هستیم، ساده‌انگاری است که اگر بگوییم انقلاب اسلامی به تمامی اهداف و آرمان‌های ترسیم شده خود رسیده است؛ برای فتح قله‌های پبشرفت و ترقی نیازی به فداکاری بیشتری داریم.

یادداشت از: عظیم دشتی

ارسال نظرات