استان اردبيل در زمينه گياهان دارويي پتانسيل بالايي دارد که امکان توليد آن در جاي جاي استان فراهم مي‌باشد.
کد خبر: ۸۹۹۸۳۴۰
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، به نظر اساتيد و کارشناسان به دليل اقليم منطقه انواع گياهان دارويي هم با کيفيت‌تر و هم مرغوب‌تر از ساير نقاط مي‌باشد. امروزه کشت و فرآوري گياهان دارويي در اردبيل مورد توجه پژوهشگران و محققان اين عرصه قرار گرفته است.
مهندس روح‌الله فرج محمديه، ‌کارشناس اصلاح نباتات و يکي از مخترعان استان اردبيل شخصي است که در طول 10 سال گذشته موفق به اختراع چندين داروي گياهي شده است که با او در اين زمينه گفت‌وگو کرده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد.

فعاليت پژوهشي و تحقيقاتي خودتان از کي بوده و در حال‌حاضر در چه زمينه‌اي فعاليت داريد؟

در سال 1386 شروع به تحقيق در حوزه داروهاي گياهي کردم و به کمک اساتيد روي ماده‌هاي موثره گياهان تحقيق و باتوجه به اصول و ارکان طب سنتي موفق به فرمولاسيون چندين داروي گياهي گشته‌ام که بعدا در مرکز رشد و فناوري گياهان دارويي جهاد دانشگاهي و همچنين دانشگاه آزاد استان اردبيل با ثبت يک شرکت فناوري مستقر شده‌ام.
سپس با تشکيل يک تيم تحقيقاتي چندين ايده‌هايي که داشتم با همکاري دوستان که در رشته دکتري داروسازي فارغ‌التحصيل شده‌اند توانستم داروهاي گياهي از قبيل درمان سينوزيت، درمان ديابت نوع 2، پماد گياهي ضدلک، پماد پسوريازيس، پماد زخم پاي ديابتي، واريکوسل، کبد چرب و ... به مرحله اجرا برسانيم.
فعاليت اصلي من توليدکننده و همچنين انجام کارهاي تحقيقاتي در زمينه فرمولاسيون‌سازي دارويي با منشا گياهي است. و به نظر من استان اردبيل به دليل داشتن اقليم خاص و دارا بودن گونه‌هاي متعدد گياهي بهترين پتانسيل براي انجام فعاليت علمي و تحقيقاتي است و هم‌اکنون به ساخت فرمولاسيونهاي جديد و تجاري‌سازي محصول فعاليت دارم.

چند مورد ثبت اختراع داريد؟

تاکنون چندين دارو جهت ثبت اختراع اقدام شده و مراحل پاياني طي مي شود.

داروي توليدي شما نسبت به نمونه مشابه خارجي چه برتري دارد؟

داروهاي ما کاملا طبيعي و توليد داخل هستند و فاقد عوارض جانبي مي‌باشند که در اين داروها سعي شده تا طول دوره درمان بيمار کوتاه و با هزينه پايين درمان شود.

ايده‌هايتان را بر چه اساسي تعريف مي‌کنيد؟

طبيعتا هر ايده به دنبال يکسري از نيازها ايجاد مي‌شود باتوجه اينکه مواد اوليه داروهاي شيميايي بصورت وارداتي است که منجر به خارج شدن سرمايه ملي مي‌گردد و از طرفي ديگر مرف داروهاي گياهي در ساير جوامع افزايش يافته از روي اين حساب تصميم گرفتيم با مطالعه و شناخت گياهان دارويي فرمولاسيون‌سازي با منشا گياهي را انجام دهيم.

داروها براي اينکه به مرحله تجاري‌سازي برسد به چه مراحل ديگري نياز دارد؟

کشف دارو به آزمايشها وآناليز دارو با دستگاه HPLC و انجام کارهاي فيتو شيميايي، تست حيواني و تست هاي باليني با اخذ کد اخلاقي که با انگيزه‌هاي متعددي براي دريافت مجوز از وزارت بهداشت و درمان نياز دارد. بر خود لازم مي دانم مراتب تشکر خود را از مرکز رشد جهاد دانشگاهي اردبيل و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامي اردبيل که در اين راستا از حمايت هاي معنوي خود ما را بهره مند کردند ابراز دارم .

هزينه پژوهش و توليد دارو چگونه است؟

تمامي هزينه‌ها را از منبع شرکت خودمان تامين مي‌کنيم اما متاسفانه هيچ سازماني به لحاظ مالي تحت حمايتشان نبوده‌ام که در اين راستا اکثر مخترعان اين مشکل گريبان‌گيرشان مي‌باشد که اميدوارم اين امکان فراهم باشد تا دانشگاه علوم پزشکي هموار گستره راه باشد.

در استان چه مشکلاتي در مسير پيشرفت مخترعان وجود دارد؟

متاسفانه استعدادها و قابليتهاي جوانان و مشکلات اصلي مخترعان زياد مطرح نيست در صورتي که بيشتر پژوهشگران استان جوانان و دانشجويان صاحب ايده براي توليد محصول به اعتبار اوليه نياز دارند بنابراين حمايت کمرنگ نهادهاي متولي باعث دلسردي مخترعان مي‌شود به خاطر همين برخي از آنها طرح خود را در استاني ديگر يا خارج کشور عملياتي مي‌کنند که اين اتفاق باعث عدم پيشرفت شهرمان و شخص مي شود.

چه توصيه‌اي به پژوهشگران و مخترعان جوان داريد؟

با عزم قوي و اراده محکم به راهشان ادامه دهند و با تلاش و کوشش فراوان مي‌توانند به هدفشان دست يابند.

ارسال نظرات