خبرهای داغ:
خانم‌ها بخوانند؛

خانه‌تکانی با رعایت اصول ایمنی

یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه همزمان با آغاز خانه‌تکانی‌هاموارد مراجعه به اورژانس زیاد می‌شود، گفت: اشتباه شایع خانم‌ها اینست که برای بیشتر شدن خاصیت پاک کنندگی مواد شوینده، معمولا آب ژاول (وایتکس) را با جرم گیر مخلوط می‌کنند. این ترکیب شیمیایی بسیار خطرناک است که عوارض آن قابل درمان نیست.
کد خبر: ۸۹۹۸۶۶۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

به گزارش سرویس جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، محمد افضلی مقدم متخصص طب اورژانس،درباره رعایت نکات ایمنی حین خانه تکانی اظهار داشت: در اسفند ماه که فصل خانه تکانی است، بخش اورژانس مراکز درمانی با مراجعات انواع حوادث خانه‌تکانی بیشتر مواجه می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: روزانه افراد زیادی به دلیل سقوط از روی چهارپایه به اورژانس مراجعه می‌کنند. توصیه می‌شود افرادی که سن بالایی دارند روی چهارپایه نروند زیرا حفظ تعادل برای آنها بسیار سخت است و احتمال سقوط آنها زیاد است. اگر افراد جوان هم می‌خواهند برای خانه تکانی مدام از چهارپایه استفاده کنند، باید از کیفیت و ایمنی چهارپایه اطمینان حاصل کنند.

 

وی متذکر شد: حتی در مواردی، مراجعینی هم داشتیم که برای پاک کردن شیشه از طبقات اول و دوم به داخل حیاط سقوط کرده‌اند که در اینصورت مشکلات جدی بوجود خواهد آمد.

 

افضلی مقدم گفت: بطور کلی میزان آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی در خانه تکانی نوروز در خانم‌های چاق و افرادی که دچار مشکلاتی چون ساییدگی مفاصل، دیسکوپاتی و پوکی استخوانی هستند، رایج‌تر است و فرد باید فعالیت‌های فیزیکی را براساس میزان آمادگی جسمانی و بیماری‌های زمینه‌ای که دارد انجام دهد؛ به عنوان مثال فردی که ساییدگی زانو دارد از خم و راست کردن مکرر زانو و اعمال وزن و دوزانو یا چهارزانو نشستن خودداری کند یا در مورد مشکلات دیسک کمر از ایستادن طولانی مدت و خم و راست شدن مکرر و حمل وزنه‌های سنگین یا وضعیت‌های نشسته طولانی مدت همراه با خم بودن سروگردن خودداری شود.

 

این متخصص طب اورژانس در ادامه به عدم رعایت اصول استفاده از مواد شوینده که همواره خطراتی را می‌آفریند اشاره کرد و گفت: در ایام پایانی سال مراجعان متعددی که دچار مسمومیت با گاز کلر و ترکیبات فسفات شده‌اند زیاد داشته ایم. بنابراین عوارض جدی مسمومیت با مواد شوینده را نباید نادیده گرفت. اگر خانم‌ها در دراز مدت از مواد شوینده خطرناک استفاده و این مواد را باهم ترکیب می‌کنند، باید بدانند که اثرات سمی گازهایی که متصاعد می‌شوند باعث از بین رفتن بافت ریوی خواهد شد که عوارض آن جبران ناپذیر است.

 

وی خاطرنشان کرد: اشتباه شایع خانم‌ها اینست که برای بیشتر شدن خاصیت پاک کنندگی مواد شوینده، معمولا آب ژاول (وایتکس) را با جرم گیر مخلوط می‌کنند. این ترکیب شیمیایی بسیار خطرناک است و گازهای آن وارد دستگاه تنفسی شده و منجر به سوختگی در مجرای تنفسی می‌شود که عوارض آن قابل درمان نیست.

 

افضلی مقدم افزود: جرم گیر و وایتکس را نه تنها که نباید همزمان استفاده کرد، بلکه در یک محل با فاصله زمانی چند ساعته هم نباید استفاده کرد. اگر فردی دچار مسمومیت با گازهای مواد شوینده شد، اولین اقدام اورژانسی که اطرافیان باید انجام دهند اینست که فرد بیمار شده با گازهای مواد شوینده را باید از محل مثلا حمام دور کنند و در و پنجره‌ها را باز کنند تا برودت هوا، گازها را خارج کند. اگر مشکل بیمار با قرار گرفتن در فضای باز و هوای آزاد حل نشد، باید در اولین فرصت به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه شود تا درمان با اکسیژن و اقدامات بعدی انجام شود.

 

وی گفت: در ایام پایانی سال روزانه بطور متوسط دو یا سه مورد مسمومیت با گازهای مواد شوینده را داریم که بیشتر آنها به دلیل اینکه به موقع مراجعه می کنند نیاز به بستری ندارند و با یکسری اقدامات درمانی ساده مرخص می شوند. اما بخشی از اثرات گازهای مواد شوینده بر روی ریه و دستگاه تنفسی طی سالهای آتی خود را نشان می دهد.

 

افضلی مقدم در پایان یادآور شد: اثرات مواد شوینده بر پوست دست و ایجاد اگزمای پوستی یکی دیگر از عوارض شوینده‌هاست. خانم‌ها به هیچ‌وجه نباید از مواد شوینده غیراستاندارد استفاده کنند. همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشند که مواد شوینده استاندارد و به ظاهر مناسب هم به پوست آسیب می‌رسانند و هنگام کار با آنها باید مراقب‌ بود. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به پوست این افراد آسیب برساند، تماس زیاد پوست با آب است. استفاده زیاد از آب، چربی‌های سطح پوست را پاک می‌کند و نفوذپذیری لایه شاخی پوست را زیاد می‌کند.

 

ارسال نظرات