خبرهای داغ:
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکید کرد:

مراجعه دانش آموزان به پایگاه‌های جامع سلامت برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: از دانش آموزان تقاضا داریم به یکی از یازده پایگاه ارائه خدمات جامع سلامت در شهرستان مراجعه و پرونده الکترونیک سلامت خود را تشکیل دهند.
کد خبر: ۹۰۰۸۷۶۶
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، احسان بینش در مراسم نواختن زنگ سلامت به مناسبت هفته سلامت که در مدرسه دخترانه نجابت شاهرود برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه آینده کشور به دست جوانان ساخته خواهد شد و یکی از گروه‌های هدف در برنامه‌ریزی سلامت دانش آموزان را شامل می‌شود، افزود: در تعریف سازمان بهداشت همه افراد جامعه باید خدمات اولیه سلامت شامل پیشگیری و درمان را بدون فشار مالی دریافت و به آن دسترس داشته باشند لذا بر این اساس، ریز فاکتور‌های بیماری‌های اصلی موجب نا سلامتی در جامعه را کنترل و کاهش می‌دهیم.
وی انسان سالم را محور یک زندگی سالم خواند و بابیان اینکه هزینه‌های درمانی تحمیل بر جامعه مباحث عمرانی را تحت شعاع قرار می‌دهد، گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای طرح تحول سلامت فرمودند که ما می‌خواهیم اگر کسی بیمار شد غیر از درد و رنج بیماری مشکل دیگری نداشته باشد و به همین دلیل در طرح تحول سلامت اقدامات بهداشت و کنترل بیماری‌ها به نحو مطلوب انجام شد.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه از سال ۹۳ به بعد طرح تحول سلامت با جدیت بیشتری دنبال شد، اظهار کرد: نتیجه تلاش‌های تیم بهداشت کشور را ازاینجا می‌توان فهمید که امید به زندگی در ابتدای انقلاب از ۵۷ سال امروز به ۷۵ سال رسیده است و در دورترین روستا‌ها بهترین خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه می‌شود.
بینش تصریح کرد: یکی از اهداف طرح تحول سلامت رسیدن به کاهش بار مالی کمتر به بیماران بود که هم‌اکنون نیز مباحث پیشگیری و درمان در خانواده‌ها به طور جد پیگیری می‌شود و شاهد بهبود شاخص‌ها در این زمینه هستیم.
وی افزود: حدود نیمی از جمعیت دنیا به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی با انتخاب شعار پوشش همگانی سلامت برای همه و همه جا می‌کوشد تا توجه عموم را به بحث خود مراقبتی جلب کند و در این راستا بحث مادران باردار، افراد سالمند و گروه‌های ریسک و کودکان را به عنوان مهم‌ترین گروه‌های هدف در ارتقا سلامت دنبال می‌شود.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه شبکه بهداشت و درمان بر گروه‌های سنی شش تا ۱۸ سال تاکید بیشتری دارد، عنوان کرد: توجه به نوجوانان محور توسعه پایدار است و اهمیت آن در بحث اثرگذاری رفتار‌های موثر در سلامت و تغذیه افراد منتهی می‌شود تغییر عادات غلط کنترل بیماری‌های غیر واگیردار را به دنبال دارد.
بینش تصریح کرد: امروز نگرانی شبکه بهداشت بیماری‌های واگیر نیست بلکه کنترل بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت، فشارخون و شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی باید کنترل شود.
وی افزود: مبتلا شدن ۲۰ درصد افراد به فشارخون و ۱۰ درصد افراد به دیابت در جامعه ناشی از عدم تشخیص به موقع بیماری است که هزینه بسیاری را متحمل جامعه می‌کند و با اصلاح این رفتار‌ها و فرهنگ‌سازی آن از طریق کودکان و نوجوانان در خانواده‌ها می‌توانیم به سمت جامعه سالم گام برداریم.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه نهادینه شدن خود مراقبتی و اینکه چه طور افراد از سلامتی خود مراقبت کنند می‌تواند در ارتقا سلامت نسل‌های آتی جامعه اثرگذار باشد، گفت: از دانش آموزان تقاضا داریم به یکی از یازده پایگاه ارائه خدمات جامع سلامت در شهرستان مراجعه و پرونده الکترونیک سلامت خود را تشکیل دهند.
بینش در ادامه تصریح کرد: یکی از بحث‌های خود مراقبتی علاوه بر اهمیت ورزش و تغذیه آموزش مهارت‌های زندگی شامل کنترل خشم، قدرت حل مسائل، نه گفتن در جامعه است که باید این مباحث در نظام آموزش‌وپرورش تدریس و مورد توجه واقع شود.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با تمام امکانات خود تنها قادر به تحقق ۳۰ درصد سلامت جامعه است، افزود: باید با همکاری‌های بین بخشی، همه اقشار جامعه برای تحقق سهم ۷۰ درصدی سلامت تلاش کنند چراکه شبکه بهداشت به‌تن‌هایی قادر به تامین سلامت نخواهد بود و این نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها