رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

نظام مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حاکم است/ راه‌اندازی راهیان علم و فناوری

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: متاسفانه نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور متناسب با آمایش سرزمینی نیست و نظام مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حاکم است.
کد خبر: ۹۰۱۰۴۳۹
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ مجتبی زارعی امروز در نشست خبری در محل دفتر سازمان بسیج اساتید استان خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: بسیج اساتید یک تشکل مدنی و حاکمیتی است بدین معنا که از سویی ملیت جمهوری اسلامی را نمایندگی می‌کند و از سوی دیگر مدنی است و در برش نخبگان نظام مردمی قرار دارد.

وی افزود: سند بالا دستی سازمان بسیج اساتید ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اکنون این سازمان بالغ بر ۷۲۰ کانون دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور دارد و بیش از ۳۵ هزار نفر از جامعه علمی کشور در این تشکل ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان داشت: در دوره جدید رویکردی که بسیج اساتید انتخاب کرده، رویکرد حل المسائلی است  و کانون‌ها در سه سطح تخصصی می‌شوند.
 
وی افزود: در بسیج اساتید مهم‌ترین تمرکز بر حوزه علمی، پژوهشی، فرهنگی و معنوی در درون دانشگاه‌هاست. دانشگاه جامعه‌محور و صنعت محور که باحوزه فرهنگ و فناوری ارتباط برقرار کند. بسیج اساتید قصد دارد در دوره جدید از طریق کانون‌های تخصصی خود در سطوح استانی و ملی مطالبه‌گر نیاز‌های دانشگاه و جامعه باشد.

زارعی تصریح کرد: دانشگاه ما از یک نظام اداری و بوروکراتیک در حوزه علمی رنج می‌برد در واقع متاسفانه نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور متناسب با آمایش سرزمینی نیست و نظام مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حاکم است که سبب کسب مهارت و فن نمی‌شود.

وی افزود: بسیج اساتید به دنبال این است که طبق سنت شرعی و اسلامی علم اقتدارآفرین باشد و بتواند تبدیل به قدرت شود همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری به طور مکرر به عنوان سلطان بودن علم در نظامات اجتماعی بیان شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: بسیج اساتید درصدد است در استان‌ها براساس مزیت‌ها و محور‌های توسعه‌ای هر استان به کمک استانداران و فرمانداران بیایند، با مشکلات مردم گره بخورند و از حوزه علم و تخصص به کارگزاران استانی یاری برسانند و راهکار‌های علمی توسط نخبگان استان تجویز شود.

وی به به برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی شهید چمران اشاره کرد و گفت: این جشنواره در زادروز این شهید والامقام و در اواخر سال ۹۷  با رویکرد حل‌المسائلی در دو سطح برای تمام استادان ملی و بین‌المللی و سطح دیگر برای اساتید بسیجی تدارک دیده می‌شود.

زارعی در بیان دیگر برنامه‌های سازمان عنوان داشت: راه‌اندازی راهیان علم و فناوری جهت نشان دادن عظمت و پیشرفت‌ها به جامعه علمی و نخبگی، سفیران و رایزنان فرهنگی و نمایندگان ما در خارج کشور از جمله برنامه‌های ماست تا از این طریق با ظرفیت و توانایی ایران آشنا شوند.

وی در ادامه گفت: در نظر داریم هر استادی با مسجد محله خود ارتباط برقرار کند و طبق تخصص خود نقش خود را ایفا کند.
 
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه ۳۵ هزار نفر از ۱۶۰ هزار نفر اساتید کشور عضو سازمان بسیج اساتید هستند، گفت: بنا داریم این گستره بسط پیدا کند و هر استادی که میل به ایران و اسلام دارد خارج از سلایق سیاسی را دعوت و از تخصصش استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات بسیج اساتید برای محل مشکل خشکسالی در خراسان رضوی گفت: از چند سال گذشته این مشکل در خراسان رضوی و استان‌های مجاور که با بحران آب روبه‌رو هستند در برنامه بسیج اساتید قرار گرفته، مسائلی را شناسایی کرده و در حال تدارک هستیم البته بسیج ساختار اداری گسترده‌ای ندارد و در آن استادان بنا دارند مسائل را به همراه کارگزاران و با دستورکار مشترک حل کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه اکنون در جامعه نبود روحیه جهادی احساس می‌شود، تصریح کرد: بسیج اساتید در استان‌ها درصدد است که مجموعه تخصص خود را با روحیه جهادی در اختیار کارگزاران قرار دهد لذا ضرورتی نمی‌بینیم برای این کار ساختارسازی کنیم درواقع بسیج اساتید می‌خواهد از حوزه علم راه‌های میانبر را فراهم کند که در این راستا با رئیس جمهور مکاتبه کردیم و پیام بسیج اساتید به آقای جهانگیری منتقل شد که استقبال کردند و قرار است برنامه‌ها در جلسات مشترک پیگیری شود.

زارعی ادامه داد: این یک دغدغه مقدس، واقعی و عینی است که باید پیگیری شود تا استادان برای ارائه راهکار‌های علمی خود مایوس نشوند، زیرا مشکل لاینحل در کشور وجود ندارد، اما باید راه‌های علمی را به رسمیت بشناسیم.

وی درباره برگزاری همایش سالانه بسیج اساتید گفت: بنا داریم اجتماعات سالانه خود را به شکل جدیدی و به‌صورت تخصصی و حل مسئله‌ای پیش ببریم. شاید نشست‌ها باید متناسب با ماموریت‌های سازمان به صورت منطقه‌ای برگزار شود و نتایجی را از آن پیگیری کنیم در این راستا بنا است استان‌های کشور به چند منطقه کاری تقسیم و استان‌هایی که اقلیم و مسائل مشترک دارند در یک منطقه قرار گیرند در واقع در سال جاری درصدد هستیم همایش‌های ملی بسیج اساتید را با برش‌های تخصصی برگزار و پیگیری کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها