خبرهای داغ:
امام جمعه شاهرود:

اعمال قلبی باید برای خدا باشد/مکارم اخلاقی فضیلتی برتر و مهم‌تر از حُسن خُلق است

امام جمعه شاهرود گفت: امام سجاد در دعای مکارم اخلاق تاکید دارند، حتی اعمال قلبی باید تنها برای خدا و دور از هرگونه هوی یا خودنمایی و اغراض شخصی یا گروهی باشد.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۶۹
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی در جمع کارکنان سپاه شاهرود در حسینیه ثارالله این نهاد با اشاره به دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) در صحیفه کامله سجادیه افزود: دعای مکارم الاخلاق، بیستمین دعا از صحیفه سجادیه با ۳۰ فراز از معروف‌ترین دعا‌های این کتاب محسوب می‌شود، این دعا به دلیل دارا بودن مضامین و ابعاد تربیتی و سیر و سلوک عرفانی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و با شرح و تفسیر‌های متعددی بر آن منتشر شده است.
وی با بیان اینکه دعای مکارم الاخلاق هر قسمت را با درود بر محمد و آل محمد آغاز و امام سجاد (ع) در ضمن هر فراز با درخواست آراستگی به برخی از اخلاق پسندیده یا طلب دوری از بعضی رذائل اخلاقی، ارزش‌ها و ضدارزش‌های اخلاقی را فرمود گفت: در این دعا با واژه‌ها و جملات متعدد خداوند را شکرگذار بودیم و با طلب عفو و بخشش خواستار رهایی از گناهان و رذائل اخلاقی شده‎ایم.
امینی خاطر نشان کرد: این ادعیه از دیرین از سوی محققان و دعا پژوهان مورد توجه بوده است و علمای بسیاری به تألیف کتاب‌هایی در شرح و تفسیر صحیفه سجادیه به طور کلی و یا به طور اختصاصی بر دو امر بهره‌مندی از قرآن کریم و احادیث پیامبر (ص) و معصومین و استفاده از مضامین بلند و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی در این دعا مبادرت ورزیده‌اند.
امام جمعه شاهرود تصریح کرد: دعای مکارم الاخلاق با ویژگی‌هایی چون؛ تکرار صلوات در ابتدای فراز‌ها و درخواست‌ها در این دعا از سیر ایمان و کمال و یقین تا نیکوترین نیت‌ها و عمل‌ها و رسیدن به حالاتی است که بستر سیر وسلوک و نهادینه شدن اوصاف اخلاقی را فراهم کند، در بین دیگر دعا‌ها معروف شده است.
وی تاکید کرد: مکارم اخلاق در سیر کمالی انسان آن قدر اهمیت دارد که رسول خدا فرمود: (من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاقی را به حد نهایی و تمامیت برسانم.) مکارم اخلاقی فضیلتی برتر و مهم‌تر از حُسن خُلق است.
امینی ادامه داد: حضرت در ابتدای دعا به بیان مسائل اعتقادی، چون ایمان، یقین و نیّت پرداخته اند و به استوار کردن پایه‌های ایمان و اعتقاد توصیه می‌فرمایند.
وی اضافه کرد: نور ایمان وقتی بدون هیچ حجابی در دل جای گیرد یقین نامیده شود و حضرت در این دعا بالاترین مرتبه یقین را از پروردگار خواستارند.
امام جمعه شاهرود تصریح کرد: امام سجاد در ابتدای دعا و نخستین جملات، پایه و اساس سلوک الی اللّه را بیان می‌فرمایند که ایمان کامل که به حد یقین برسد و نیّتی خالص تا پایان عمل و عملی شایسته‌تر از اعمال دیگران.
وی عنوان کرد: این نکات فرق اصلی تعلیمات خاندان رسالت را از دیگران نشان می‌دهد، و می‌فهماند که حتی اعمال قلبی باید تنها برای خدا باشد و دور از هرگونه هوی یا خودنمایی و اغراض شخصی یا گروهی.
ارسال نظرات
پر بیننده ها