خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

بیش از ۶۰ درصد معتادان کشور متاهل و ۵۰ درصد شاغل هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: بیش از ۶۰ درصد معتادان کشور متأهل، بیش از ۵۰ درصد شاغل و بیشی از نیم از آن‌ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند.
کد خبر: ۹۰۳۳۲۴۹
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، رضا چمن در همایش پیشگیری و درمان اعتیاد در تالار پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سخنانی با اشاره به آمار‌های جهانی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر اظهار کرد: بین
۲/۵ تا پنج درصد مردم جهان مصرف کننده مواد مخدر هستند که این آمار در ایران بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون و ۲ هزار تن، یعنی بین ۳ تا
۳/۵درصد و به طور تقریبی مشابه متوسط جهانی است.
وی با بیان اینکه هفت تا ۱۰ درصد معتادان در ایران را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود ۷۵ درصد معتادان نیز کمتر از ۴۰ سال هستند افزود: ۴۶ مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در شاهرود وجود دارد که به ازای هر پنج هزار و ۵۰۰ نفر یک مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در شاهرود فعال است در حالی که این آمار در کشور به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک مرکز است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه وجود تعداد زیاد این مراکز حتی بیشتر از استان‌های با جمعیت بالای ۷۰۰ هزار نفر خود جای بحث و تأمل داشته و می‌تواند تیغی ۲ لبه باشد گفت: شیوع اعتیاد در استان‌هایی مانند کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس از استان سمنان بیشتر بوده و در چهارمحال و بختیاری، اردبیل، یزد و اصفهان وضعیت از استان ما بهتر است.
وی شایع‌ترین نوع ماده مخدر در منطقه و دنیا را نیز تریاک عنوان کرد و افزود: در ایران ۶۰ درصد مواد مصرفی تریاک بوده و رویکرد به سمت مصرف مواد صنعتی همچون شیشه و پس از آن حشیش هم در حال افزایش است.
چمن با بیان اینکه در بیشتر محافل بیکاری، تجرد و بی سوادی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به اعتیاد عنوان می‌شود، تأکید کرد: این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد معتادان کشور متأهل، بیش از ۵۰ درصد شاغل و بیشی از نیم از آن‌ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند.
وی بیان کرد: لذت جویی، کنجکاوی، اختلالات شخصیتی، قدرت نداشتن در نه گفتن، اختلافات خانوادگی، فقر، حاشیه نشینی، ناکامی‌های عشقی و شغلی و تحصیلی از دیگر عوامل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است.
لازم به ذکر است: همایش پیشگیری و درمان اعتیاد روز شنبه به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود و با همکاری انجمن صنفی درمانگران اعتیاد برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها