خبرهای داغ:
در 4 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شد:

کاهش 85 درصدی شیوع بیماری آنفولانزا در بین طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در چندماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 85 درصدی شیوع بیماری آنفولانزا در بین طیور بودیم.
کد خبر: ۹۰۳۹۷۴۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، علیرضا رفیعی‌پور در جمع خبرنگاران استان قزوین با اشاره به اقداماتی که در زمینه تأمین گوشت قرمز مصرفی در داخل کشور انجام شده است، اظهار کرد:  بخشی از گوشت مصرفی کشور در داخل و بخشی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود.
وی افزود: گوشت قرمز وارداتی عمدتا از 28 کشورها اروپایی، 20 کشور آسیای میانه و اقیانوسیه وارد کشور شده و بخش دیگر آن نیز از طریق پرورش و ذبح 12 میلیون رأس دام در داخل کشور تأمین می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه مطلع بودیم دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دوباره تحریم‌ها را علیه این نظام آغاز می‌کنند، برای واردات گوشت قرمز به کشور ثبت سفارش لازم را انجام دادیم به گونه ای که در 4 ماهه نخست سال جاری بیش از 100 هزار تن گوشت قرمز از کشورهای هدف ثبت سفارش گوشت انجام شده است.
رفیعی‌پور ادامه داد: واردکنندگان نیز در این مدت ارز دولتی مورد نیاز خود را دریافت کردند بنابراین مشکلی برای واردات گوشت قرمز وجود ندارد و نباید نگران کمبود گوشت قرمز باشیم.
وی با اشاره به کاهش آمار ابتلای طیور به آنفولانزا عنوان کرد: در چندماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 85 درصدی شیوع بیماری آنفولانزا در بین طیور بودیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 25 میلیون قطعه مرغ و در سال جاری 450 قطعه مرغ بر اثر بیماری آنفولانزا تلف شدند که به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات صورت گرفته وضعیت شیوع بیماری در سال جاری بسیار بهتر از سال‌های گذشته است.
رفیعی‌پور با بیان اینکه 95 درصد واکسن مورد نیاز دام در داخل کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: برای تأمین فقط پنج درصد از واکسن دام‌ها به کشورهای دیگر وابسته هستیم و با توجه به اینکه این درصد اندک باقی‌مانده را می‌توانیم از کشورهای همسایه مانند ترکیه وارد کنیم، تحریم‌ها مشکلی در این زمینه برای ما ایجاد نمی‌کند.
وی اظهار کرد: همچنین در حوزه طیور 65 درصد واکسن مورد نیاز در داخل کشور تولید شده و 35 درصد باقی مانده از کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان کاهش آمار بیماری‌های حوزه دام گفت: در حوزه دامی شاهد کاهش 25 تا  75 درصدی بیماری‌های حوزه دام در استان‌های مختلف کشور هستیم و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از حدود 7 هزار کانون به 6 هزار و 400 کانون کاهش یافته است.
رفیعی پور افزود: در حوزه جابجایی دام در مرزها نمی‌توان کنترل 100 درصدی داشت اما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با نیروی انتظامی داریم، در مرزبانی ورود و خروج دام‌ها با دقت بالایی رصد می‌شود که این امر در کاهش انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام موثر است.
 
وی با اشاره به بازدید از مجتمع گوشت زیاران گفت: این مجتمع یک مجتمع گوشت استاندارد است که مسوولان آن به منظور تکمیل ظرفیت خالی این مجتمع صنعتی درخواست واردات دام را داشتند و تقاصای آن‌ها مورد موافقت قرار گرفت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برخی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری یادآور شد: اولویت اصلی سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری ممنوعیت کامل کشتار در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه است زیرا کشتار در خارج از کشتارگاه بی‌شک شیوع بیماری‌های مشترک  بین انسان و دام را به دنبال دارد.
1009/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها