معاون دادستان خراسان‌رضوی:

مراکز فوریت‌های فضای مجازی در سطح خراسان رضوی راه‌اندازی می‌‌شود

معاون دادستان خراسان‌رضوی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مراکز فوریت‌های فضای مجازی در سطح استان خراسان رضوی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۹۸۴۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ جواد جاویدنیا ظهر امروز در نشست خبری مشترک کارگروه رسانه و مطبوعات با معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در امور فضای مجازی اظهار داشت: با تدبیر رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی و همچنین دادستان در رسیدگی تخصصی به امور فضای مجازی و زمین و مسکن، معاونت فضای مجازی از آذرماه سال ۹۶ فعالیت می‌کند.

وی افزود: با ابلاغ ویژه دادستان خراسان رضوی، نظارت بر ساخت و ساز‌های حاشیه شهر مشهد به این معاونت واگذار شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در امور فضای مجازی با اشاره به اینکه دادسرای استان از پیشگام‌ترین دادسرا‌های کشور در معاونت فضای مجازی است، بیان کرد: به زودی مراکز فوریت‌های فضای مجازی را در سطح استان راه‌اندازی می‌کنیم تا مردم بتوانند در هر ساعت از شبانه روز درخواست خدماتی داشته باشند، همانطور که پلیس ۱۱۰ این امکان را انجام می‌دهد.

جاویدنیا با اشاره به اینکه کلاهبرداری‌های تلفنی بالاترین آمار جرائم را در سطح استان خراسان رضوی دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که روند رسیدگی به این نوع از جرایم را تسریع کنیم، ولی چیزی که برعهده مردم و رسانه‌ها است اطلاع رسانی به روز است، چرا که هر روز شگرد‌های این نوع از کلاهبرداری‌ها عوض می‌شود و مردم را به سمت خودپرداز‌ها می‌کشاند.

وی اضافه کرد: پیگیر ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان هستیم، اما متاسفانه بعضی از اپراتور‌ها حاضر نیستند به قوانین وضع شده تن بدهند و این سیم‌کارت‌ها را غیرفعال کنند تا مردم قربانی این شرایط نشوند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در امور مجازی در ادامه تاکید کرد: بحث قمار و شرط‌بندی‌های اینترنتی رشد فزاینده و چشم گیری داشتند و مردم باید توجه داشته باشند که عنوان مهم نیست و به غیر از نرم‌افزار‌های رسمی و صدا و سیما سایر مواردی که شرط‌بندی ایجاد می‌شود، قمار است.

جاویدنیا افزود: متاسفانه تعداد خیلی زیادی از این سایت‌ها بعد از مدتی به تعهدات مالی که با کاربر دارند عمل نمی‌کنند و خود کاربر هم نمی‌تواند شکایت کند چرا که خود او نیز مجرم است و یا باید از پولش بگذرد یا تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

وی با اشاره به دیگر شگرد‌هایی که برای کلاهبرداری به کار می‌برند، گفت: گدایی تلفنی از این مورد‌ها است، به صورتی که با افرادی که در شهر شناخته شده و صاحب اموالی هستند تماس می‌گیرند و خودشان را از طرف دفتر ریاست جمهوری یا فلان مسئول شهر معرفی می‌کنند و درخواست کمک مالی می‌کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در امور مجازی با اشاره فعالیت دوباره شرکت‌های هرمی در مشهد اظهار داشت: متاسفانه در این اوضاع بد اقتصادی، مردم دوباره درگیر شرکت‌های هرمی شدند و با اسامی جدید مانند شرکت «یونی فایند» در مشهد فعالیت می‌کنند. در این شرکت‌های به بهانه سرمایه‌گذاری در خارج از کشور از مردم از هزار تا ده هزار دلار پول می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی‌های شبکه‌ای در واقع نوع مثبت شرکت‌های هرمی است، بیان کرد: این شرکت‌ها تفاوت‌هایی با شرکت‌های هرمی دارند و زیرمجموعه وزارت و دارایی برای این شرکت‌های مجاز مجوز صادر می‌کند و مشخص می‌کند که چه کالا‌هایی را می‌توانند خرید و فروش کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در امور مجازی در ادامه تاکید کرد: انتشار هرگونه اسناد و مدارکی که شخصی جرمی مرتکب شده باشد، از طرف هر شخص، حزب یا گروهی مصداق بارز نشر اکاذیب است و مشمول افترا خواهد شد و جرائمی است که مجازات‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

جاویدنیا افزود: توصیه و تاکید جدی ما به فعالان مجازی است که هر خبری و هر مطلبی تحت عنوان افشاگری‌ها منتشر می‌شود را منتشر نکنند تا فضای مجازی به گونه‌ایی شکل بگیرد که مردم سمت اطلاعات ناصحیح که مبنای درستی هم ندارد، نروند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار