یادداشت//

بیم آمریکا به امید اروپا/ تجربه برجام چراغ راه مذاکره با اروپائی‌ها

اکنون که سه سال از جسم و روح برجام و خروج آمریکا از این توافق می‌گذرد، به برجام اروپائی رسیدیم، برجامی که نگاه‌ها به آن با شک و تردید‌های زیادی همراه است که در واقع نباید تجربه تلخ گذشته را تکرار و اقتصاد کشور را به آن گره زد.
کد خبر: ۹۰۴۲۳۳۷
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ و مشخص شدن کابینه همه تمرکز دولتمردان کشورمان روی ارتباط با غربی‌ها و بخصوص با آمریکا معطوف شده بود چنانچه چنین فرضیه محکمی در اذهان متبادر کرده بودند که مشکل هسته‌ای را رفع کنیم بخش عظیمی از معضلات اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم‌ها در جامعه حل خواهد شد.

این در شرایطی است که بار‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند که ما مخالف مذاکره و تعامل با دنیا نیستیم، اما بدانید که آمریکا شیطان بزرگ، بدعهد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد، اما در عین حال اصرار دولت باعث شد تا چهار سال وقت و هزینه نظام و دغدغه اصلی مسئولان دولتی صرف قراردادی شود که نتایج آن را امروز شاهدیم.

مذاکره کنندگان کشورمان تلاش کردند تا در این برنامه جامع اقدام مشترک یا به اصطلاح برجام هر یک از کشور‌های مذاکره کننده و طرف قرارداد به توافقات عمل کرده و زیر تعهدات خود نزنند، اما رفتار بعد از برجام اوباما و خروج از برجام ترامپ چرایی شیطان صفت بودن سیاستمداران آمریکائی و بی اعتمادی به آن‌ها را برای همه سلایق سیاسی جامعه روشن و مبرهن ساخت.



بیم آمریکا به امید به اروپا مبدل شده است

برجام در این سه سالی که گذشت مملو از تجربه و عبرت تاریخی برای مسئولان و ملت ایران بود و چهره اقعی آمریکائی‌ها را برای نسل امروز انقلاب اسلامی نشان داد تا بدانند اروپائی‌ها هم همان راه آمریکا را خواهند رفت، چون آلت دست سیاستمداران ایالات متحده هستند.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که آمریکا و چند کشور اروپائی قبل از برجام با پروژه ایران هراسی سعی در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران داشتند، اما با خروج یک جانبه ترامپ از این توافق و چانه زنی اروپائی ها، به قول رئیس محترم جمهور بی اخلاقی آمریکائی‌ها و حقانیت ایران به اثبات رسید، اما به فرمود: ه رهبر معظم انقلاب ما مذاکره کردیم که بی اخلاقی آمریکائی‌ها را ثابت کنیم یا مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها را رفع کنیم؟

با رفتن باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا برخی رسانه‌ها که امضای آمریکا را پای توافق هسته‌ای تضمینی برای برجام می‌دانستند اکنون معتقدند که بیم آمریکا به امید به اروپا مبدل شده است.

خروج شرکت‌های اروپائی یکی پس از دیگری

هر چند اروپائی‌ها به فکر بدست گرفتن بازار اقتصادی خود هستند، اما به جهت اینکه اغلب مدیران شرکت‌های بزرگ اروپائی آمریکائی و یا یهودی هستند و ضمن اینکه حجم مراودات با ایالات متحده بیش از حجم مراودات با ایران است.

این موئلفه‌ها شرایطی را رقم زده تا اروپائی‌ها جرائت دور زدن تحریم‌ها و ماندن در ایران را نداشته باشند و اکنون شاهدیم که یکی پس از دیگری در حال خروج از ایران هستند و کما اینکه برخی از شرکت‌های بزرگ آن‌ها این سابقه را در کارنامه خود قبلا ثبت کردند.

اما آنچه که امروز بسیار مهم است خواسته مردم مبتنی بر جلوگیری از تکرار تجربه تلخ تاریخی است که مذاکره کنندگان با اروپا ضمن اخذ مجوز‌ها و ضمانت‌های لازم، تعهدات را با قدرت و تعقل به پیش ببرند، زیرا در پشت پرده و در واقع اینان دوستان واقعی ما نیستند و فقط به دنبال منافعشان هستند.

تجربه برجام چراغ راه مذاکره با اروپائی‌ها

اکنون که سه سال از جسم و روح برجام و خروج آمریکا از این توافق می‌گذرد به برجام اروپائی رسیدیم، برجامی که نگاه‌ها به آن با شک و و تردید‌های زیادی همراه است که در واقع نباید تجربه تلخ گذشته را تکرار و اقتصاد کشور را به آن گره زد.

مذاکره کنندگان کشورمان باید در مذاکره با اروپائی‌ها مراقب باشند تا یک بار دیگر کشور را اسیر برجام اروپائی و اقتصاد کشور را به آن گره نزنند، زیرا اگر قرار بود با این توافق مشکلی از اقتصاد و معیشت کشور حل شود تاکنون حل شده بود.

همچنین لازم است دولتمردان با میدان دادن به جوانان بومی و دانشمندان داخلی کشورمان ضمن حمایت از تولید ملی و تولید ثروت و اشتغال از تحریم‌ها بعنوان یک فرصت برای قدرت اقتصادی بهره ببرند، زیرا ملت و کشور ایران بار‌ها ثابت کردند که در شرایط تحریم رشد قابل ملاحظه‌ای کرده اند کما اینکه این رشد را در صنایع موشکی و دفاعی و هوافضا، پزشکی، هسته‌ای و برخی دیگر از عرصه‌ها شاهدیم و دشمن نیز به آن اعتزاف کرده است.

بسیار لازم و ضروری است که بدانیم مردم و مسئولان ما تجربه‌ها و درس‌ها از این توافق برجام دارند، اما آنچه که بعنوان مطالبه مطرح می‌کنند این است که باید این تجربه تلخ تاریخی چراغ راه مذاکره کنندگان با اروپایی‌ها باشد.

به قلم پرویز نیازی
ارسال نظرات
پر بیننده ها