خبرهای داغ:
در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس آمار ایران:

از تجلیل پیشکسوت آمار ایران تا تشکیل سازمان نظام آمار شناسی و رتبه بندی متخصصین آمار

در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس آمار ایران استاد بازنشسته دانشگاه تهران به عنوان پیشکسوت آمار تجلیل و رئیس انجمن آمار ایران از تشکیل سازمان نظام آمار شناسی و راه اندازی نظام رتبه بندی متخصصین آمار خبر داد.
کد خبر: ۹۰۵۰۱۶۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس آمار ایران با حضور رئیس مرکز آمار ایران، رئیس انجمن آمار ایران، رئیس دانشگاه صنعتی و اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه، شهردار شهر شاهرود، اساتید، دانشجویان، کارشناسان سازمان‌های مختلف کشور، ایرانی‌های مقیم خارج و مهمانان خارجی و و پیشکسوت آمار در محل تالار شقایق‌های این دانشگاه برگزار گردید.
محمد رضا ربیعی دبیر چهاردهمین کنفرانس آمار ایران ضمن خیرمقدم به مهمانان به ویژه شرکت کنندگانی که از کشور‌های آمریکا، ارمنستان، تایوان، استرالیا، دانمارک، برزیل، ایرلند، کانادا و کویت به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند، از حامیان برگزاری این کنفرانس تقدیر و تشکر نمود.
دبیر کنفرانس با ارائه گزارش مختصری از روند کمیته‌های علمی و اجرایی به استقبال بی نظیر اساتید بنام و برجسته و دانشجویان اشاره و تعداد مقالات ارسال شده از سوی دانش پژوهان به دبیرخانه کنفرانس را ۳۵۶ مقاله اعلام کرد و گفت: از بین مقالات با داوری‌های مناسب از سوی حدود ۹۵ داور از سراسر کشور ۲۱۵ مقاله در بخش سخنرانی و ۱۰۶ مقاله در بخش پوستری پذیرفته شده است. در این میان از بین ۲۱۵ مقاله پذیرفته شده در بخش سخنرانی حدود ۷۸ مقاله در ۱۶ نشست تخصصی ارائه می‌شود. همچنین ارائه ۱۵ سخنرانی عمومی توسط مدعوین خارجی و داخلی، برگزاری مجمع عمومی انجمن آمار ایران، سه میز گرد و یک کارگاه آموزشی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس می‌باشد.
ربیعی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف این کنفرانس گسترش فرهنگ آماری است افزود: برای تحقق بخشیدن به این هدف با همکاری آموزش و پرورش شهرستان شاهرود و انجمن دبیران ریاضی شهرستان همایش یک روزه‌ای در تیرماه سال جاری برگزار شد.
محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، در ابتدا این مراسم ضمن خیر مقدم و تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس به بیان اهمیت علم آمار در سطوح مختلف زندگی پرداخت و خاطر نشان کرد: بدون داشتن آمار صحیح دقیق امکان هدایت مجموعه مدیریت وجود ندارد و دسترسی به آمار دقیق نقش سازنده‌ای در پیشبرد اهداف یک سازمان خواهد داشت.
وی با معرفی دانشگاه صنعتی شاهرود به توانمندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری این دانشگاه و جایگاه برجسته در سطح ملی تاکید نمود و افزود: این دانشگاه علاوه بر امور آموزشی و برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در سطح ملی، با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز امکان خدمت رسانی و مشاوره در حوزه‌های مختلف کشور را دارد.
محسن احمدی شهردار شهر شاهرود نیز با حضور در این کنفرانس به میهمانان حاضر، خصوصاً دانشمندان و دانش پژوهان عرصه علم آمار خوشامد گفت و با اشاره به موقعیت جغرافیایی شاهرود، به ویژگی‌های ارزشمند اقلیمی این شهر اشاره کرد و گفت: از آنجایی که علم آمار با جمع آوری اطلاعات و داده‌ها و سپس تجزیه، تحلیل و نهایتا استنباط و نتیجه گیری درباره همه اموری که در آینده رقم خواهد خورد اظهار نظر می‌نماید. امیدواریم کشور عزیزمان و شهر باصفای شاهرود بر مبنای پژوهش واقع بینانه، تهیه آمار و تحلیل دقیق بتواند از استنباط و نتیجه مطلوب پژوهندگان برای ساختن کشوری آباد و شهری پر رونق برخوردار گردد.
علیرضا نعمت الهی رئیس انجمن آمار ایران در این کنفرانس ضمن تقدیر از حمایت‌های هیئت رئیسه دانشگاه، از کمیته‌های علمی و اجرایی و تمامی دست اندرکاران این کنفرانس قدردانی نمود.
نعمت الهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره نخستین بنیان گذاران آمار در ایران و بانیان این کنفرانس، به ویژه دو اسطوره فقید و آمارگستر کشور، زنده یادان دکتر علی عمیدی و دکترناصر رضا ارقامی که در سال گذشته جهان فانی را وداع گفته و به جاودانگی پیوستند، گفت: پس از برگزاری موفق نخستین کنفرانس دو سالانه آمار ایران در سال ۱۳۷۱ در دانشگاه صنعتی اصفهان، تاکنون سیزده کنفرانس از این دست بدون وقفه و با موفقیت و در موعد‌های منظم برگزار گردیده است و هم اکنون نیزشاهد برگزاری چهاردهمین کنفرانس در سرزمین پنج اقلیم، شهر باستانی و زیبای شاهرود هستیم. امیدوارم با مغتنم شمردن این فرصت، به اهداف کنفرانس، به ویژه، ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا نمودن آنان با جدیدترین پیشرفت‌ها و دستاورد‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آمار، دست یابیم.
وی با اشاره به برخی از مشکلات، چالش ها، دغدغه‌های فکری و بیم و امید‌های پیش روی جامعه آماری کشور با توجه به حال ناخوش علوم ریاضی وگرایش نا متعارف دانش آموزان مقاطع متوسطه به تحصیل در رشته‌های علوم تجربی، بی توجهی به بازار کار و وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان آمار، تلاش انجمن را در راستای سازماندهی و نظم بخشیدن به امور واگذاری طرح‌های تحقیقاتی و مشاوره‌های آماری به کارشناسان و متخصصان آمار در قالب تشکیل سازمان نظام آمار شناسی و راه اندازی نظام رتبه بندی متخصصین آمار عنوان نمود.
رئیس انجمن آمار ایران برقراری تعادل بین آمار محض و کاربردی، خروج از قالب‌های سنتی و توجه ویژه به مهارت‌ها و فناوری‌های جدید مانند تجزیه و تحلیل کلان داده ها، داده کاوی، کاربرد شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آماری را جزو اهداف اصلی انجمن آمار بیان نمود.
وی بازنگری و به روز رسانی برنامه‌های درسی رشته آمار و بهبود روش‌های تدریس را از جمله راه‌های تربیت فارغ التحصیلانی دانست که توانایی برقراری تعادل بین آمار محض و آمار کاربردی را داشته باشند.
در ادامه بنا به سنت حسنه‌ای که انجمن آمار ایران بانی آن بوده است و در افتتاحیه‌های ۲ سالانه آمار از اساتیدی که در اشاعه علم آمار در ایران تاثیر قابل توجه‌ای داشته اند به عنوان پیشکسوت آمار تجلیل می‌نماید، در این کنفرانس نیز از دکتر احمد پارسیان استاد بازنشسته آمار دانشگاه تهران به عنوان پیشکسوت آمار تجلیل بعمل آمد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها