مسئول دفتر نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفدع مقدس استان اردبیل گفت: زنان شجاع ایران اسلامی، حماسه ‏آفرینان عرصه‏ های پشتیبانی و امداد جبهه های جنگ و جهاد بودند که نقش خود را در نهایت تعهد، ایثار و تلاش به نحو احسن ایفا نمودند.
کد خبر: ۹۰۶۲۲۹۴
|
۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
زنان، حماسه‏ آفرینان عرصه‏های پشتیبانی و امداد جبهه‏ های جنگ بودند/ زنان جانباز، گمنام مانده‌اند
 
لیلا نظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اردبیل، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، با بیان اینکه زنان ایرانی با انقلاب اسلامی و جنگ، حیاتی دوباره یافتند، افزود: مادران، همسران، خواهران و دختران ایرانی کسانی بودند که در جبهه و پشت آن از عقیده و ناموس و سرزمین خویش دفاع ‏کردند و این میدان سخت و طاقت ‏فرسا را با سربلندی پشت سر گذاشتند.

وی این حضور مؤثر را افتخاری برای زن ایرانی عنوان و تصریح کرد: حضور در خط مقدم جبهه و جنگ، پرستاری و مداوای مجروحان جنگی، تهیه وسایل رفاهی برای رزمندگان و حضور فرهنگی در جامعه از مهم‏ترین فعالیت‏های زنان در هشت سال دفاع مقدس است.

مسئول دفتر نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفدع مقدس استان اردبیل با اشاره به اینکه زنان در طول دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان، حماسه‏ های بزرگی آفریدند و دیدگان تاریخ را در بهتی عجیب فرو بردند، خاطرنشان کرد: با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، اردبیلی‌ها هم برای عمل به رسالت خود، به صف مدافعان میهن اسلامی‌مان پیوستند و سهم خود را به نحو مطلوبی ادا کردند.

نظری، مادران و همسران شهیدان را مربیان اسطوره‌های ماندگار تاریخ اعلام و اضافه کرد: آن‌ها از نخستین روزهای جنگ، همپای رزمندگان به ستیز با دشمن پرداختند. گاه، تن به تن جنگیدند و گاه با پرداختن به امور جنگی، حضور مستقیم خود را در دفاع مقدس، حفظ کردند.
زنان، حماسه‏ آفرینان عرصه‏های پشتیبانی و امداد جبهه‏ های جنگ بودند/ زنان جانباز، گمنام مانده‌اند

وی نقش مادران و همسران شهدا را در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نقشی مهم، موثر و شایان توجه دانست و اظهار داشت: شهدا، اسطوره‌هایـی هستند که نام‌شان برای همیشه در تـاریخ ثبت شده است و بی شک، آن‌ها این افتخار را مدیون ایثار و از خود گذشتگی مادران و همسران خود هستند.
زنان، حماسه‏ آفرینان عرصه‏های پشتیبانی و امداد جبهه‏ های جنگ بودند/ زنان جانباز، گمنام مانده‌اند


مسئول دفتر نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان اردبیل با ذکر نمونه‌هایی از حضور مؤثر زنان اردبیلی در دفاع مقدس گفت: مادر شهیدان فخر ذاکر در هنگام اعزام فرزندش به جبهه در گفتگو با صدا و سیما اظهار داشت: «من مادر شهید مصطفی و مرتضی فخر ذاکر هستم. منافقین خیال می‌کنند که من بدبخت شده‌ام در حالی که برایم افتخار است که فرزندانم در راه دین اسلام و قرآن به خون خود غلتیدند. پسر سومم را هم می‌فرستم. اگر زنده ماند، فدای امام خمینی و اگر شهید شد؛ فدای حضرت زینب (س) و حضرت علی اکبر (ع) و علی اصغر (ع) و من ذره‌ای هم ناراحت نیستم. اگر این پسرم هم شهید شود، پسر ۱۴ ساله‌ای هم دارم که باز هم او را کفن‌پوش می‌کنم و به منطقه می‌فرستم!».

نظری افزود: کم نیستند زنانی که در آن دوران با اصابت ترکش خمپاره یا بر اثر بمباران‌های هوایـی، عضوی از بدن خود را از دست دادند و دچـار موج گرفتگی و یا گرفتار عوارض بمب‌های شیمیایی شدند و در زمره جانبازان جای گرفتند. اما آیا به راستی می‌توان برای جانبازان زن نیز هم، چون مردان جانباز، درصدی از جانبازی تعیین کرد؟ آیا احساس یک زن جانباز همچون مرد جانباز است و آیا جامعه به او هم همچون یک مرد جانباز می‌نگرد؟

وی گفت: زنان جانباز، حماسه‌سازانی هستند که گمنام مانده‌اند و غریبانه‌تر از مردان جانباز، سهم‌شان در اجتماع به فراموشی سپرده شده‌است.
ارسال نظرات