خبرهای داغ:
وزیر نیرو:

معضل کم‌آبی با استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها قابل مهار است.

وزیر نیرو گفت: معضل کم آبی با استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها قابل مهار و کنترل است.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۷۲
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، رضا اردکانیان در جلسه شورای اداری شهرستان شاهرود در سالن ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان در سخنانی با تشکر از همه شرکت کنندگان در این مراسم اظهار کرد: توفیقی است که در مدت اخیر برای دومین بار سفر به این منطقه صورت می‌گیرد و اینبار در معیت ریاست جمهور در خدمت شما هستم.
وی افزود: امروز در دنیا یک شاخص توسعه یافتگی کشور‌ها در مناطق خشک و نیمه خشک نوع حکمرانی در زمینه آب است و نگاه می‌کنند کشور‌ها چه مدلی برای مدیریت منابع آب انتخاب کردند و بر آن اساس به عنوان نمره می‌دهند از حیث توسعه یافتگی.
وی افزود: به لحاظ طولانی مدت بودن پروژه‌ها و تاثیری که در بخش‌های مختلف می‌گذارد، آینده نگری دولت‌ها شاخص می‌اندازد درک و فهم آن‌ها و خلاصه نشده در دوره‌های کوتاه مدیریت است و اینکه سرمایه گذاری شود که در سالیان دورتر ثمره آن را نسل‌های بعد ببینند و این موضوع مهمی است.
اردکانیان تصریح کرد: موضوع مدیریتی در یک دستگاه خلاصه نشود مهم است و میان بخش بودن آب مسئله حائز اهمیت است و کشور‌هایی که پیشرفت داشتند چند وجهی انظباط مدیریت را مورد توجه قرار دادند و مدیریت آب به همه عرصه‌ها وابسته است و تولید کنندگان و مصرف کنندگان ذی نفع هستند و نسل بعد از ما خیلی بهتر از ما عمل خواهد کرد و نسل آن‌ها به دانش و فناوری بیشتر و روش‌های مدیریتی آن‌ها کارآمدتر خواهد بود و سهم درک و فهم عامه نسبت به موضوع آب و مدیریت مصرف بهتر از امروز خواهد بود، اما از یک امتیاز محروم هستند که نحوه برخورد ما با این امتیاز در زندگی خودمان و آیندگان تاثیر بسزایی دارد.
وی زمان و فرصت را امتیازی دانست که در اختیار ماست و در اختیار آیندگان نیست گفت: این سرمایه تجدید ناپذیر از دست رفتنی است و فارغ از سطح عام و سواد این فرصت فقط در اختیار ماست که خوب استفاده کنیم یا از دست بدهیم و در آینده هر آنچه را زنده کنند این فرصت از دست رفته دیگر نیست و ما مسئولیت داریم از این حیث در قبال آیندگان و کارنامه ما این فرصت است در همه عرصه ها.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم در دنیا بگردیم که کدام کشور است که در حکومتیش واحد‌هایی که به دانه میان بخش هستند در موضوع آب صاحب دغدغه هستند و اصلی‌ترین شاخصه توسعه یافتگی است.
وزیر نیرو تصریح کرد: واقعی‌ترین تقسیم بندی وجود دارد خود شهروندان تقسیم می‌شود که شهروند توسعه یافته و عقب مانده و در استان سمنان یکی از استان‌ها که بسیار خوب حرکت کردند در مصرف آب و دغدغه را در عمل نشان دادند و پرداختند که علاج حل مشکلات آب فقیه تامین آب جدید نیست بلکه چگونگی مصرف آب‌های موجود هم هست که اگر روش صحیحی انتخاب نکنیم آن آب‌های جدید بر فرض تامین با صرف منابع مالی بسیار وسیع در مقام مثال مثل آب در مشک سوراخ ریختن است که روش مصرف بهینه نباشد فرصت را از دست داده ایم.
وی افزود: موضوع آب را دستگاه‌های میان بخشی موضوع آب را مورد توجه قرار داده و این بسیار مهم است در استان سمنان و تلاش ما این است که یک نهضت و حرکت ملی راه بیندازیم برای حفظ حیات و پایداری ارزش‌ها و تمدن‌ها بلکه نجات منطقه و الگوی مناسبی باشد که منابع زیست محیطی را حفظ کنیم و این فرصت در اختیار ماست.
وی ادامه داد: در شرایطی که با کم‌آبی مواجه هستیم و شاهرود که فرودگاه بین‌المللی خواند شد، امکان سفر‌های بدون مرزی فراهم و هم صنعت توریسم و گردشگری می‌تواند پذیرای گردشگران و سرمایه گذاران باشد و صادرات محصولات کشاورزی فراخوان است آب صادر نکنیم و اگر آب صادر می‌کنیم به چند برابر قیمت تمام شده خودمان صادر کنیم.
اردکانیان خاطر نشان کرد: اگر الان با سوخت رایگان در نیروگاه‌ها برق تولید می‌کنیم، اما وقتی عرضه شود برای کشور چند تمام می‌شود و سیاست دولت است که در اقشار غیر متمکن تردید نیست، اما آب و انرژی ارزش واقعی خود را داشته باشند و شناخته شود و صحبت شود و در همه جا ذکر شود این یعنی قرار است منابع حیاتی کشور را حساب شده نرکص ف. کنیم و وارد فرهنگ ما می‌شود و حیات پایدار می‌شود.
وی تصریح کرد: در موضوع آب همه ادارات ذی نفع هستند و شکل و شیوه‌ای که مسئولین ادارات عمل می‌کنند تاثیرگذار است که وضعیت استان سمنان به کدام سمت حرکت کند و یا همت و تلاش‌های انجام شده تامین منابع پاسدار آب استان سمنان که رئیس جمهور اشاره کردند به شکل مناسب و فنی و اقتصادی دنبال شود و تامین انرژی استان فراهم شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: ۱۴۶۶ میلیارد تومان طرح‌ها برای سال‌های رو به جلو در این سفر تصمیم گیری شده و خواهد که این اعداد و ارقام در سازمان برنامه و بودجه جمع بندی می‌شود و منابع دولتی است، اما دستگاه‌های مثل وزارت نیرو به منابع داخلی خود اتکا دارند.
اردکانیان گفت: ۲۸۰۰ میلیارد تومان در دو نیروگاه سیکل ترکیبی شاهرود و سمنان اعتبار پیش بینی شده و ۹ پروژه در صنعت برق و یک پروژه آبرسانی که به مناسبت این سفر افتتاح یا عملیات اجرایی آغاز می‌شود و در دولت دوازدهم بهره برداری ۵۲ پروژه در استان سمنان داشتیم که در حال اقدام است و یک هزار میلیارد تومان اعتبار دارند و در حال اجرا هستند و امیدواریم نتایج سفر موجب رشد و توسعه استان و امیدوارم‌ی مردم و بازشدن ریچه‌های نو برای اشتغال و استفاده از منابع سرشار معدنی و انسانی استان شود.
وی با اشاره به موضوع فاضلاب شهری شاهرود ادامه داد: ۴۰ درصد از شبکه و تصفیه خانه ۷۵۰۰ مترمکعب در مدار بهره برداری رسیده است و اجرای فاز دوم سرمایه گذاری‌ی بخش خصوص استفاده شود، اما آنچه گفته شد هنوز علاقمندی نیست و سعی خواهیم کرد از سرجمع اعتبارات ملی کمک کنیم.
اردکانیان با اشاره به آب شرب شاهرود گفت: ۷۸۰ لیتر در ثانیه مورد نیاز شاهرود که در پیک تابستان حدود ۱۷۰ لیتر کمبود تولید آب شرب داشتیم، اما برنامه تامین بلند مدت در دستور کار وزارت نیرو است و منابع مالی لازم فراهم شده که از منبع آب سطحی اجرا شود و آب روستایی هم مجتمع آب سانی روستایی ابر در شاهرود و داودالموسوی در دامغان افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به برق افزود: وضعیت در شهرستان مناسبت است و برای افزایش واحد سوم نیروگاه که ۱۶۰ مگاوات است و دو ۲۵ مگاوات در راندمان دیگر فاز‌ها که ۲۱۰ مگاوات اضافه خواهد شد و در همین ولت نیروگاه سیکلت ترکیبی شاهرود به ۵۳۰ مگاوات خواهیم داشت که توسعه‌های صنعتی شهرستان استان کمک خواهد کرد و حتی شبکه سراسری و محدودیتی برای تامین برق برای متقتضیان جدید نیست و کلیه روستا‌ها برق دار شدند.
اردکانیان ادامه داد: در مورد پست انتقال منطقه طرود شهرستان که ۶۳ کیلو ولت نیاز هست ما ضوابط داریم که تلاش می‌کنیم تسهیل شود و عده‌ای هم باید مشارکت کنند که خودشان اقدام کنند ما هم کمک می‌کنیم انجام شود با توجه به طولانی بودن خط که ۱۲۰ کیلومتر که ایمیدور از منابع استانی کمک شود تا خط اجرا شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها