جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان اردبیل گفت: روستاییان مناطق محروم و کم برخودار از دو چیز بسیار گلایه دارند یکی راه بین مزارع و راه‌های بین روستایی است و دومی مشکلا آب شرب و کشاورزی است فلذا راه روستایی و آب از اساسی‌ترین مشکلات مناطق محروم است.
کد خبر: ۹۱۰۷۵۸۵
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

راه روستایی و آب از اساسی‌ترین مشکلات مناطق محروم است/ در صدد احیا کارگاه‌ها در روستا‌ها هستیم/اقتصاد روستا‌ها باید بر اساس اقتصاد بدون وام باشد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حسین میراضی صبح امروز در جلسه تعامل قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان اردبیل با حضور فرمانده سپاه استان، استاندار اردبیل و برخی از مسئولان و اعضای قرارگاه برگزار شد، اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی، طبق فرامین و رهنمود های مقام معظم رهبری در زدودن چهره محرومیت از روستاهای کشور، فعالیت خود را از اواخر سال ۹۵ در ۳۱ استان آغاز به کار نمود و در همین راستا قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس علیه السلام استان اردبیل در ۵ کارگروه فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت، سلامت، معیشت و اشتغال و زیرساخت و عمران، عملیات میدانی خود را در دهستانهای اوجارود شرقی شهرستان گرمی، صلوات مشکین شهر و خورش رستم خلخال شروع کرد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی اجتماعی قرارگاه گفت: اولین قدم در راستای احصاء مشکلات روستائیان برداشته شد که در این امر با ورود در ۸۰ روستای محروم و تشکیل هسته های جهادی، به بررسی و احصاء مشکلات روستائیان پرداخته شد.

میراضی در خصوص استقرار روحانی در روستاها بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات در روستاها عدم وجود روحانی بود که توانستیم، ۱۲ روحانی را در کمتر از ۳ ماه در روستاهای محروم هدف مستقر کنیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان اردبیل افزود: با استقرار روحانیون در روستاها، برنامه های ملی از جمله حماسه ۹ دی، دهه فجر و راهپیمایی و برنامه های مناسبتی از جمله فاطمیه، ماه محرم، و ماه مبارک رمضان در روستاهای محروم دهستان های هدف احیاء گردید که رضایتمندی اهالی روستاها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: مشاوره ازدواج و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مشاوره در زمینه ترک اعتیاد و تحکیم در حفظ وحدت و انسجام روستایی از دیگر برنامه های فرهنگی اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان اردبیل است که در مناطق محروم روستایی انجام می شود.

میراض خاطرنشان‌کرد: برپایی نماز جماعت، برگزاری کلاس های قرآن از جمله حفظ و تجوید، احکام و نماز جمعه از دیگر برنامه های انجام یافته در مناطق محروم روستایی است که توسط امامان مستقر قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاها انجام می شود.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان اردبیل از فعالیت ارزشمند همسران امامان روستاها نیز چنین بیان داشت: همسران امامان روستا نیز با برگزاری کلاس های آموزش خیاطی، آموزش قرآن، آموزش پخت غذاهای سنتی و مشاوره خانواده، نقش مهمی را در آبادانی روستاهای محروم استان ایفا می کنند.

 میراضی بیان کرد: اقدامات و کارهای ارزشمند دولت در طول چهل سال از انقلاب بسیار شایسته است و همکاری دولتمردان و برخی از ادارات با قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بحث عمران و آبادانی بسیار کار قابل تحصین است و در پیشرفت کارهای عمرانی در روستا کمک حال ما بوده است.

وی افزود: روستاییان مناطق محروم و کم برخودار از دو چیز بسیار گلایه دارند یکی راه بین مزارع و راه های بین روستایی است و دومی مشکلا آب شرب و کشاورزی است فلذا راه روستایی و آب از اساسی ترین مشکلات مناطق محروم است که در همین راستا خواستار توجه و حمایت جدی دولت و استاندار محترم به راه های مواصلاتی در روستاها هستیم.

 وی با اشاره به  اشتغال زایی روستاییان گفت: داشته های خود روستاییان ارزشمندترین داشته هایی است که روستاییان به وسیله آن می توانند اقصتاد خود را بهبود بخشیده و پیشرفت های بسیار خوبی داشته باشند و این بستر که اقصتاد روستاها باید بر اساس اقتصاد بدون وام باشد بایستی فراهم شود و مردم برای ایجاد اشتغال و اقتصاد از داشته های خودشان استفاده های بهتری داشته باشند.

میراضی اظهار داشت: اقدامات مهمی که کارگروه سلامت در طول ماه‌های گذشته انجام داده است شامل:
۱) برگزاری بیش از ۸۰ کلاس اصلاح تغذیه با رویکرد پیشگیری مقدم بر درمان و عدم استفاده از محصولات تراریخته.
۲) برگزاری کارگاه های سلامت برای امامان روستا و ورود امامان روستا به عنوان پیشرو در ارتقاء سلامت عمومی روستاییان.
۳) تربیت فعالان موثر در روستا با عنوان سفیران سلامت.
۴) احیاء تنورهای گلی و تشویق به منظور پخت نان سبوس دار.
۵) اعزام مبلغان عرصه تغذیه به روستاها و برگزاری کلاس برای عموم روستاییان.
۶) برگزاری کارگاه های مدیریت پسماند.
۷)اجرای طرح ویزیت دام در تمام روستاهای هدف قرارگاه.
۸) اجرای طرح نهال کاری و غرس ۱۵۴۰ اصله نهال مثمر.
۹) برگزاری طرح های جمع آوری زباله از سطح روستاها
۱۰) و توزیع ۶۰۰ جلد کتاب و سه هزار بسته نمک دریا، بخشی از فعالیت‌های کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان اردبیل می باشد.

 جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل تربیت دانش آموزان و جوانان انقلابی را مهم شمرد و افزود: تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی با شاخصه های دین مداری، انقلابی، کارآمد و توانمند وظیفه ذاتی کارگروه تعلیم و تربیت می باشد.

بخشی از فعالیت های کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه اردبیل عبارتند از:
۱) احیای مدارس روستایی شامل: مرمت، بهسازی و شاداب سازی مدارس.
۲) برگزاری جشن تکلیف و اهداء جوایز.
۳) اجرای مسابقات ورزشی در بین مدارس.
۴) بستن تفاهم نامه هایی با روسای آموزش و پرورش شهرستان ها جهت ورود امامان روستا به مدارس.
۵) تسطیح راه بین مدارس و محوطه سازی برای مدارس روستا.
۶) توزیع بسته های غذایی و آموزشی برای دانش آموزان محروم روستایی.
۷) ورود امامان روستا به مدارس برای اقامه نماز جماعت و بیان احکام
۸) و ارتباط صمیمی و گفتگوی چهره به چهره با معلمان و دانش آموزان.

حسین‌میراضی با اشاره به اقدامات عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس علیه السلام استان اردبیل گفت: در حوزه زیرساخت و عمران،پس از احصاء مشکلات میدانی به مدت ۶ ماه و حضور شبانه روزی در روستاهای هدف و بعد از برآورد تقریبی پروژه های عمرانی در بخش راهسازی، پل سازی، آبرسانی، احداث، مرمت و بازسازی مدارس، خانه های عالم و خانه محروم و سایر مشکلات عمرانی روستاها که در اولویت اجرایی قرار داشتند، از شهریور ۹۶ شروع به عملیات اجرایی در دهستانهای هدف گردید.

بطوری که:

۱۷ پروژه آبرسانی به متراژ ۳۳۰ متر مکعب

احداث و تکمیل ۸ خانه عالم به متراژ ۶۹۵ متر مربع

احداث یک خانه محروم به متراژ ۷۶ مترمربع

احداث هفت پل ارتباطی به متراژ ۱۹۱ مترمربع

مرمت و بازسازی ۱۰ مدرسه به متراژ ۲۴۱۵ متر مربع

اصلاح، تسطیح و تعریض ۴۰ راه بین روستایی به متراژ ۱۴۹ کیلومتر

احداث ۳۲ جاده بین مزارع به متراژ ۹۰ کیلومتر

ایجاد ۳ چاله دفن زباله به متراژ ۷۸۶۰ مترمکعب

احداث یک آبشخور حیوانی، به متراژ ۱۵ متر طول

و خاکبرداری ۲۰ سایت مسکونی به متراژ ۴۸۰۰ متر مکعب

این درحالیست که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل در صرفه جویی هزینه پروژه های عمرانی، نسبت به اشل دولتی که ۱۲۷.۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برآورد شده بود را ۱۲ برابر کاهش داده و در مجموع ۱۲۲ پروژه عمرانی را با مبلغ ۱۰.۳۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال در مناطق محروم دهستانهای هدف اجرا کرده است.

ارسال نظرات