خبرهای داغ:
معاون پیشگیری و درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

آمار ۲۰ درصدی مصرف مواد در محیطهای کار

دکتر براتی گفت:طبق بررسی های وزارت کار و تعاون در شیوع شناسی های انجام شده، مصرف مواد در محیطهای کار بالای ۲۰ درصد است که این امر لزوما مبنی بر معتاد بودن فرد نیست.
کد خبر: ۹۱۰۸۱۰۰
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دکتر براتی معاون پیشگیری و درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در جلسه کارگروه آموزشی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در قزوین با اشاره به ضرورت پیشگیری از مصرف مواد و اسیبها در محیط های کاری بیان کرد:در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده در کشور وجود دارد که این عده از لحاظ هزینه های اقتصادی و روان شناختی، بار اقتصادی و روانشناحتی بسیار زیادی را بر کشور وارد می کنند.
وی گفت:درصد بالایی از آمار زندانیان و طلاقها ناشی از مصرف مواد است که موجب شده ما هزینه بالایی در این خصوص پرداخت کنیم.
معاون پیشگیری و درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد:از طرفی این یک واقعیت است که ما هم برای مقابله با مواد مخدر تلاش زیادی کرده و هزینه های زیاد انسانی و اقتصادی پرداخت می کنیم. در بخش های مربوط به کاهش تقاضا نیز بسیار تلاش کرده ایم.
دکتر براتی عنوان کرد:بیش از هفت هزار مرکز سرپایی، چهل هزار مرکز تی سی، ۲۵۰ مرکز دی ایی سی، ۱۰۰ مرکز شلتر برای اسکان و خدمات رسانی به معتادان بی خانمان، در سراسر کشور وجود دارد.
وی افزود:اخیرا موضوعات مربوط به بهبود یافتگان در دستور کارما قرار دارد و امروز نیز افتتاح مرکز توانمندسازی استان انجام خواهد شد. فعالیتهای متنوعی در بخشهای درمان و بازتوانی و بهبودی از اعتیاد در حال انجام است اما واقعیت این است تمام این فعالیتها در بخش های مختلف، بازهم با کمبودها و نواقص جدی مواجه هستیم و نکته راهبردی اصلی باید مورد توجه قرار گیرد تا افراد وارد این عرصه نشوند چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.
معاون پیشگیری و درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد:سالهای سال است که در ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی به طور علمی به این موضوع پرداخته شده و تلاش ما این است که آحاد جامعه خودشان وارد بحث پیشگیری شوند تا کسانی که در این حیطه هستند به نوعی از مشکلات موجود مصون شوند.
دکتر براتی خاطرنشان کرد:راهبرد اصلی در کشور استفاده از توان مردم است. این فعالیت ها در جوامع و اجتماعات کوچک حول سه محور اجتماعات اموزشی، کاری و محلی فعالیت می کنند. سازمان بهزیستی چند فعالیت خوب از جمله مصون سازی در مهدها، مدارس و دانشگاه ها در حال اجرا دارد. در بخش مربوط به محلات شهری و روستایی با کمک سازمان تبلیغات، بسیج و شهرداری ها با سازمان بهزیستی مباحث مربوط به پیشگیری را اجرا می کند.
معاون پیشگیری و درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:جوامع و محیطهای کاری که شامل محیطهای اداری، سازمانی و محیطهای صنعتی و تولیدی می باشد نیز فعالیتهایی داشته ایم و سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این امر چند سالی است وارد کار شده اند و ما نیز در محیطهای اداری فعالیت کرده ایم.
دکتر براتی بیان کرد:امسال طرح کیان از طریق بهزیستی برای محیطهای اداری و سازمانی و طرح کاج در محیطهای صنعتی در حال اجراست. طبق بررسی های وزارت کار و تعاون در شیوع شناسی های انجام شده، مصرف مواد در محیطهای کار بالای ۲۰ درصد است که این امر لزوما مبنی بر معتاد بودن فرد نیست.
وی اضافه کرد:استرسها و فشارهای اجتماعی موجب شروع و افزایش مصرف مواد می شود و به ویژه فشارها و تنشهای ناشی از کار می تواند این امر را شدت ببخشد. که در نهایت این امر موجب فرسودگی شغلی میشود که از علایم ان بدبینی به شغل، خستگی روانی و شغلی و شک گرایی نسبت به محیط کار است.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها