خبرهای داغ:
بسیج جامعه زنان کشور پیشنهاد می دهد:

۵ برنامه ریزی مهم برای داشتن یک زندگی موفق

انسان های موفق همواره برای ۵ مورد در زندگی خود برنامه ریزی دارند که این موارد شامل، برنامه ریزی برای تشکیل خانواده، تحصیلی، شغلی، سرمایه اقتصادی و سلامت است.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۶۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،برنامه ریزی یکی از ویژگی های ثابت همه انسان های موفق است، کسانی که برای آینده خود و دیگران اهمیت قائل هستند، برای داشتن آینده ای بهتر برنامه ریزی می کنند.
باید همواره این موضوع را در نظر داشت که موفقیت در زندگی برای هر فرد متفاوت است، برای عده ای پیشرفت اقتصادی، برای برخی رشد علمی و برای گروهی داشتن شغلی مناسب با روحیه آنان و عده ای نیز یاری مستمندان و افراد نیازمند را مهمترین موفقیت در زندگی خود می دانند.
از این رو نخستین گام در راه موفقیت انتخاب هدف صحیح و سپس مسیر درست برای رسیدن به آن است که با برنامه ریزی به هنگام محقق می گردد و لازم است که این برنامه ریزی و آینده نگری در چند بعد خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی و شغلی صورت گیرد و در کنار آن می بایست انسان هم زمان به فکر سلامتی و نشاط خود هم باشد و برای آن نیز برنامه ای مستقل و همیشگی تعیین کند، به نوعی می توان گفت برنامه ریزی برای داشتن شادابی و سلامت جسم که می تواند سلامت روح را هم تضمین کند، از سایر برنامه ها ضروری تر و دائمی تر است.
انسان موفق یک هدف بلند مدت و سپس چند هدف کوتاه مدت را انتخاب می کند و برای رسیدن به آن گام بر می دارد و در این مسیر باید برای دیگر ابعاد زندگی خود از جمله خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی و شغلی نیز برنامه ریزی داشت.
منظور از برنامه ریزی برای زندگی خانوادگی این است که فرد بداند چه زمانی اقدام به تشکیل خانواده داشته باشد و یا اگر با شرایطی که فعلا در آن قرار گرفته تا چه زمان امکان تغییر شرایط را ندارد و نمی تواند ازدواج کند و این موضوع بیشتر شامل حال افرادی می شود که از زندگی متاهلی خود جدا شده اند و با داشتن فرزند ناچارند که ملاک های خاصی را برای همسر آینده خود تعیین کنند و یا با توجه به ویژگی هایی که در خود سراغ دارند در حال حاضر امکان تشکیل یک زندگی جدید را ندارند، اما مهمترین نکته این است که هر انسان موفقی ازدواج را یک تصادف و شانس نمی داند و برای آن نیز برنامه ریزی می کند اما باید توجه داشت که انتخاب شریک زندگی چندان هم ساده نیست و به این خاطر فرد نباید تمام فعالیت های خود را متوقف به ازدواج کنند و با توکل به خداوند متعال در کنار کارهای دیگر به این موضوع نیز توجه کند.
تحصیل برای برخی تنها یک سرگرمی محسوب می شود اما در زندگی امروز، تحصیل یک وسیله برای رشد موقعیت شغلی و حتی ایجاد فرصت های بهتر برای ازدواج قلمداد می شود، از این رو انسان های موفق در انتخاب رشته تحصیلی و مقطع آن نیز برنامه ریزی می کنند، بسیاری از افراد به صرف داشتن علاقه و یا استعداد به انتخاب رشته دست می زنند در حالیکه از بازار کار آن بی اطلاع هستند و یا در آن مقطع بازار کار برایشان مهم نیست، این افراد باید همواره در نظر داشته باشند که زمانی خواهد رسید که این توقع را از خود داشته باشند که پس از طی کردن راه دشوار تحصیل و هزینه های ناشی از آن و هزینه فرصتی که برای انتخاب یک رشته تحصیلی و موفقیت در آن صرف کرده اند، ما به ازایی داشته باشند که اگر فقط به صرف علاقه این مسیر را انتخاب کرده باشند و فقط درس خوانده باشند، چیزی به جز حسرت سهم آنان نخواهد شد.
بیان این مطلب بدین معنی نیست که برای انتخاب رشته فقط به بازار کار توجه شود چه بسا یک رشته که در مقطعی از زمان دارای بازار کار خوبی باشد اما پس از گذشت چند سال از رونق بیفتد، به ویژه برای بانوان انتخاب یک رشته خوب که متناسب با شان و موقعیت وی باشد بسیار با اهمیت تر است، زیرا با توجه به ویژگی هایی که بانوان دارند انتخاب رشته تحصیلی با هزینه های آن که بر دوش خانواده باشد و سپس رفتن به بازار کار که با شرایط آنان سازگار نیست، مشکل آفرین خواهد شد، به طور مثال بانوانی که رشته مهندسی معدن را انتخاب می کنند باید به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند.
همچنین باید در خصوص مقطع تحصیلی هم توجه کنند که تا چه زمانی صرفا مشغول به تحصیل خواهند بود و یا برای رفتن به مقطع بالاتر چه شرایطی لازم است که آن را ایجاد کنند تا بر روند حرکت علمی آنان افزوده شود.
اما مهمترین تصمیم در زندگی شخصی، پس از انتخاب همسر و انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل مناسب است که بتواند آینده اقتصادی فرد را تضمین کند.
داشتن سرمایه اقتصادی برای پیشرفت فرد بسیار با اهمیت است، البته این جمله به این معنی نیست که فرد برای داشتن پول بیشتر و سرمایه بالاتر از رشد خانوادگی و یا تحصیلی خود غافل باشد، بلکه منظور این است که برای داشتن شغل و فرصت های شغلی بهتر که سرمایه اقتصادی وی را تضمین می کند تلاش کند و برنامه داشته باشد.
در زمان های قدیم که بانوان بیشتر به کارهای خانگی و غیر اقتصادی مشغول بودند این مسئله چندان اهمیت نداشت، اما رفته رفته با بالارفتن تحصیلات و تغییر در سبک زندگی این موضوع خود را بیشتر نشان داد.
ولی در این زمینه بانوان نسبت به مردان شرایط بهتری دارند زیرا بار اقتصادی خانواده به صورت عرفی و شرعی بر عهده مرد است و زنان بیشتر به حالت تفریح و کمک خرجی بودن به این قضیه نگاه می کنند و به نظر می رسد این هم درست باشد، زیرا مسئولیت های سخت خانه داری و تربیت فرزندان بیشتر از آنکه بر عهده مردان باشد بر دوش بانوان است و داشتن یک کار نیمه وقت می تواند هم فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آنان را تامین کند و هم مانع از انجام مسئولیت های خانوادگی برای آنان نباشد.
در پایان گفتنی است که انسان های موفق در انتخاب های مهم زندگی خود به بزرگترین هدفی که دارند توجه می کنند و لازم است که بانوان ایرانی با توجه به آموزه های بزرگ قرآنی اسلامی این هدف را انتخاب کنند و همواره با توکل به خداوند متعال، در راه رسیدن به اهداف خود گام بردارند.
زهرا باقری

ارسال نظرات