خاطرات سوم خرداد از سوی راویان فتح خرمشهر در «محفل خاطره» حوزه هنری استان اردبیل بازگو شد.
کد خبر: ۹۱۴۲۰۹۷
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

روایت فتح خرمشهر در محفل خاطره حوزه هنری استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، خاطرات بهار 1361 به مناسبت سوم خرداد از سوی راویان فتح خرمشهر در سالن استاد جابر عناصری حوزه هنری استان اردبیل بازگو شد.

امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل، ضمن سپاس از رشادت‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران، رزمندگان و خانواده‌های ایشان اظهار کرد: ما خود را وامدار ایثار این بزرگواران می‌دانیم و با اعتقاد بر اینکه آرامش و امنیت امروز را مدیون از خودگذشتگی آنان هستیم گرد هم آمده‌ایم تا در میان خاطراتی که امروز مرور می‌شود درس‌های تازه‌ای بگیریم.

تاریخ دوران دفاع مقدس با نَقل خاطرات ماندگار می‌شود

جواد زنجانی، فرماندار اردبیل و از فرماندهان 8 سال دفاع مقدس به عنوان نخستین راوی محفل خاطره تصریح کرد: این گرد هم‌آیی محفل اختصاصی اهل درد، اهل دل و سهمداران سنگینی‌ها و بردباری‌های دوران دفاع مقدس است و در چنین جمع‌هایی خاطرات سینه به سینه انتقال می‌یابد و جاودانه می‌شود.

وی افزود: کتاب «ایستاده در میدان مین» مجموعه خاطرات من از آن دوران بوده که به همت و تلاش محمود مهدوی و همسرش مریم عزیزخانی ماندگار شد.

زنجانی ادامه داد: این کتاب‌ها بیش از ما مربوط به تاریخ دفاع مقدس ایران و فرزندان این دیار بوده و با طبع آن بخشی از سرگذشت این سرزمین ضبط و ثبت شده است.

اتحاد و اعتقاد به خدا به فتح خرمشهر انجامید

زارع ولی محمدی، دیگر راوی خاطرات نیز با تشریح بخشی از آنچه در بهار 61 گذشت تا سر انجام به فتح خرمشهر رسید، از نقش خود و همرزمانش در آن واقعه گفت و اضافه کرد: طرح‌ریزی عملیات فتح بسیار حرفه‌ای، استادانه، دقیق و حساب‌شده صورت گرفت و ترکیب مقدس ارتش و سپاه و بسیج چنان اتفاق مهم و پیروزی شگرفی را رقم زد.

وی خطاب به جوانان و سربازان حاضر در مراسم بیان کرد: شعر «ایران! میهنم! نام تو حافظ جان ما؛ خاک تو سرمه چشم ما...» را با چنان صلابت و اعتقاد عمیقی خواندیم تا بالاخره با افتخار و فداکاری از میان آتش دشمن گذشتیم و در یک کلام خرمشهر را خدا آزاد کرد.

حضور خدا رمز پیروزی است

حجت الاسلام والمسلمین مظفری، پدر شهید سلیمان مظفری، سومین راوی این محفل نیز ضمن توصیف بخش دیگری از جریان فتح خرمشهر، با این مطلع که «زلیخا گفتن و یوسف شنیدن؛ شنیدن کی بود مانند دیدن» گفت: شعرا و نویسندگان، تنها شنیده‌های خود را به نظم و نثر کشیده‌اند؛ اما آنچه اتفاق افتاد وَرای همه اینهاست؛ این که اگر خدا پشت همه کارها نباشد و دست رحمت خود را از پشت ما بکشد، گرفتاری‌ها آغاز می‌شود؛ لذا درک حضور خدا در تمام لحظات زندگی مقدم و ضروری است.

پخش کلیپ، شعرخوانی و مدیحه‌سرایی از دیگر برنامه‌های «محفل خاطره» بود که به همت حوزه هنری و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه حضرت عباس(ع)، مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تیپ 40 متحرک هجومی نزاجای استان اردبیل برگزار شد.

ارسال نظرات