همزمان با ایام شهادت مولای متقیان امام علی (ع)؛

قدیمی‌ترین نهج البلاغه جهان در مشهد رونمایی شد

قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه نهج البلاغه جهان همزمان با ایام شهادت مولای متقیان امام علی (ع) در دهمین برنامه «سه شنبه‌های فرهنگی» رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۴۳۲۰۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ در این مراسم که صبح امروز در موزه قرآن و نفایس و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، قدیمی‌ترین نهج البلاغه تاریخ‌دار مجموعه نسخ خطی آستان قدس رضوی مربوط به قرن ۶ و به خط محمد بن محمد بن احمد النقیب که در سال ۵۴۴ کتابت شده است، رونمایی شد.

این نسخه که توسط مرحوم فاضل خان در ۱۰۶۵ وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده، دارای ۱۷۴ برگ با عناوین شنگرف و زنگار، به خط نسخ معرب ۱۷ سطری کتابت شده است و علاوه بر متن کامل نهج البلاغه در انتهای کتاب درباره نقش مهر‌های حضرت علی (ع) و تجلیل از نهج البلاغه مطالبی عنوان شده است.

یکی دیگر از قدیمی‌ترین نهج البلاغه گنجینه رضوی مربوط به نیمه نخست قرن ۵ است که به خط نسخ ممتاز ۱۵ سطری به شیوه ابن ابواب کتابت شده است.

این نسخه دارای ۱۷۰ برگ است که با نسخه‌های به خط سید رضی مقابله شده و عناوین آن به خط ثلث جلی، کاغذ حنایی آهار مهره سمرقندی، معلق به حواشی مختصر و وقفی فخرالدین نصری امینی در سال ۱۳۵۶ است.

نهج البلاغه نفیس دیگر این مجموعه کتابت شده در ذیقعده ۶۳۱ به خط حسن بن محمد بن عبدالله الرواندی است که به خط کهن ۱۳ سطری و به شیوه ابن ابواب در ۲۲۶ برگ کتابت شده و از نظر قدمت کتابت کامل بودن و تزیینات نفیس و با ارزش است.

منتخب نهج البلاغه نسخه نفیس دیگری است که جامع آن را در سه مقصد و یک خاتمه گردآوری کرده که از ویژگی‌های این نسخه خط نسخ نسبتا عالی به سبک یاقوت مستعصمی است که در سال ۷۵۹ کتابت شده است.

همچنین از دیگر نفایس این مجموعه می‌توان به نهج البلاغه به خط نسخ ۱۳ سطری اشاره کرد که توسط علی بن علی موسوی الطبری در تاریخ ۷۷۷ ه. ق. کتابت شده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی با پیشینه یک هزار و یکصد ساله خود و با توجه به انتساب امام علی بن موسی الرضا (ع) از غنای خاصی برخوردار است و تعدادی بیش از ۷۵۰ نسخه نفیس از نهج البلاغه خطی و چاپ سنگی با شروح و حاشیه تعلیقیه و ترجمه را فراهم آورده که در نوع خود بی نظیر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها