خبرهای داغ:

۹۰ درصد کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مجازی برگزار شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: برگزاری کلاس‌های مجازی به حضور استاد و دانشجو در محل دانشگاه بی‌نیاز است و این باعث کاهش هزینه تحصیل می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۸۵۴۸
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیداحمد ابوالقاسمی‌فر درباره راه‌اندازی کلاس‌های مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اظهار کرد: برگزاری آموزش مجازی کلاس‌ها در این واحد دانشگاهی از ۲۴ اسفند ۹۸ به‌صورت رسمی آغاز شد و در ایام نوروز نیز کلاس‌های جبرانی که شامل سه هفته تعطیلی کلاس‌ها در اسفند می‌شد صورت گرفت.
وی درباره مشکلات سامانه آموزش مجازی گفت: دسترسی نداشتن تعدادی از دانشجویان و حتی استادان به کامپیوتر و یا گوشی هوشمند و اینترنت، مشکل پهنای باند که باعث قطعی صدا و یا قطع کامل ارتباط با سامانه می‌شد، آموزش ناکافی که استادان و دانشجویان که آنان مجبور شدند بسیاری از موارد را با آزمون و خطا پیگیری کنند ازجمله مشکلاتی بود که در روند راه‌اندازی کلاس‌های مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با آن روبه‌رو بودیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود درباره نحوه آموزش و پشتیبانی سامانه آموزش مجازی LMS در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: به‌طور عمده این آموزش توسط اداره روابط عمومی این واحد دانشگاهی انجام شد.
ابوالقاسمی‌فر در مورد فعالیت‌های مقدماتی راه‌اندازی کلاس‌های مجازی به آنا گفت: رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی این واحد دانشگاهی به‌عنوان عضو کمیته پشتیبان سامانه LMS و عضویت در این کمیته ۲۲ اسفند ۹۸ به سازمان مرکزی معرفی و اطلاع‌رسانی استادان و دانشجویان برای برگزاری کلاس‌های مجازی از ۲۴ اسفند ۹۸ در سایت دانشگاه انجام و ۱۴ ویدئو آموزشی توسط رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی این واحد دانشگاهی تهیه و در شبکه‌های اجتماعی دانشگاه منتشر و حتی به گروه پشتیبان‌های واحد الکترونیکی و واحد‌های استان ارسال شد که از جمله اقدامات ابتدایی برای آموزش و راه‌اندازی کلاس‌های مجازی بوده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: گروه‌های مجازی برای ثبت‌نام استادان و دانشجویان و قراردادن اطلاعات آنان از قبیل: شماره تماس در این گروه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده برای بهتر برگزارشدن کلا‌س‌ها بود؛ البته گروه‌هایی نیز تشکیل و در آن برای تبادل نظر بین استادان و دانشجویان برای معضلات کلاس مجازی راه‌اندازی شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود افزود: در برگزاری این کلاس‌ها تعدادی از دانشجویان و استادان با مشکلات متعددی مواجه بودند که پرسش‌های خود را در گروه‌های مجازی به اشتراک می‌گذاشتند و با تلاش گروه پشتیبان برطرف می‌شد.
ابوالقاسمی‌فر بیان کرد: تعدادی از دانشجویان در نصب نرم‌افزار‌های لازم نیز با مشکل مواجه بودند که به‌صورت حضوری این نرم‌افزار‌ها برای آنان نصب و راه‌اندازی شد.
این استاد دانشگاه درباره میزان مفیدبودن آموزش مجازی اظهار کرد: این روش مزایای زیادی دارد ازجمله اینکه به حضور استاد و دانشجو در محل کلاس نیازی نیست و امکان برگزاری کلاس در هر ساعتی از شبانه‌روز وجود دارد از سوی دیگر مخاطرات رفت و آمد استادان و دانشجویان کاهش پیدا کرده و طبیعی است که به‌دنبال آن هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.
ابوالقاسمی‌فر خاطر‌نشان کرد: در کلاس‌های حضوری اگر دانشجو کلاس را ضبط نکند، محتوا در لحظه بوده، اما در کلاس‌های مجازی دسترسی به محتوای آموزشی بعد از پایان کلاس وجود دارد؛ چراکه کلاس‌ها ضبط می‌شود.
وی برای کلاس‌های مجازی معایبی را برشمرد و یادآور شد: نیاز به اینترنت و سخت‌افزاری مانند گوشی هوشمند و کامپیوتر برای همه دانشجویان که ممکن است عده‌ای نتوانند آن را تأمین کنند، بازدهی کم در برخی از دروس که نیاز به تعامل استاد و دانشجو در آن بیشتر است، مشکل برگزاری دروس آزمایشگاهی و عملی، مشکلات پهنای باند که باعث می‌شود قطعی‌های مکرر پیش آید، نظارت نداشتن بر حضور مؤثر دانشجو در کلاس اگر نتوان ارتباط ویدئویی را ایجاد کرد ازجمله ضعف‌های کلاس‌های مجازی است و با تمام این مشکلات حدود ۵۰ درصد دانشجویان و حدود ۹۵ درصد استادان در این کلاس‌ها حضور داشتند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها