عدالت مفهومی اخلاقی است. انسان به دلیل وجود فقر و محرومیت به اختلافات اجتماعی خواه و ناخواه تن می دهد،
کد خبر: ۹۲۵۷۷۶۱
|
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

سازمان بسیج حقوق دانان می تواند دیدبان خوبی برای عدالت باشد.

 

به گزارش خبرگزاری بسیج اردبیل /  گزارش یاداشت

عدالت مفهومی اخلاقی است. انسان به دلیل وجود فقر و محرومیت به اختلافات اجتماعی خواه و ناخواه تن می دهد، اگرچه در خود به نوعی عدالت احساس نیاز می کند. و این احساس عدالت نزد همه کم و بیش وجود دارد، ولی بیشتر احکام عرفی، ساده و ناقص است و بیشترمردم درباره مسایل حقوقی و اقتصادی، عدالت را تشخیص نمی دهند.

همان گونه که در اخلاق باید، عرف پاکان و پرهیزکاران را مبنا قرار داد، مفهوم عدالت را نیز باید در نوشته های حقوق دانان و اخلاق جستجو کرد. و این زمانی تحقق می یابد که حقوق دانان احساس تکلیف کنند و وارد عرصه آموزشی وتبیین آگاه سازی حقوق شهروندی شوند تا فرهنگ حقوق آموزی و رعایت آن درجامعه نهادینه شود.


می دانیم که انسان ذاتا طالب اجرای عدالت است. بویژه درمیان مسلمانان که ریشه مذهبی دارند. عدالت را مفهومی منطقی و قانونی می دانند اما برخی از انسان ها به سبب نا داری و یا محرومیت ، درعمل نسبت به آن بی اعتنا هستند.


سخت ترین دل ها حتی غیرمنطقی ترین آدم ها ظاهرا عدالت را قبول دارند. در درون خود وجدان را تا حدودی دارند. درتاریخ زندگی بشر، تشخیص خوب وبد را اجرای عدالت تشکیل می دهد. با وجود این، عدم آگاهی و وجود مشکلات زندگی ، آسیب های اجتماعی را بوجود می آورد. نزاع ، خشونت ، ستیز، سرقت ودیگرمسائل رخ می دهد، چندان که گاه ستمگران و زورمندان، ظلم ها می کنند تا اثبات نمایند که روشی عادلانه دارند ، پس از دامنگیرشدن دردادگستری به عدالت پی می برند و برآن اعتراف می کنند.

از این رو عدالت پیوسته از این ابهامات درونی وغیرآگاهانه عده کمی از بشر رنج می برد پس باید براین باور باشیم که مردم و جامعه با اخلاق پیوند بخورد یعنی آموزش اخلاقی و اعتقادی با یادگیری و با انس با اخلاقیات وآموزش همگانی تحول ایجاد می شود.
یکی از راه های تحول درجامعه ، آموزش همگانی حقوق و حقوق آموزی است.آگاه سازی آحاد جامعه را به سوی عدالت و راستی سوق می دهد.
یکی دیگر از مهم ترین عوامل ایجاد نظم در جامعه ، جلوگیری از آشفتگی و پیشگیری از خشونت اجتماعی اجرای عدالت است.
گاه اجرای قانون و قواعد عادلانه مانند کیفر جرم در مواردی خاص، وجدان عدالت خواه را قانع و راضی نمی کند اخلال درجامعه بوجود می آورد تا اینکه تعارض و مشکلات بوجود می آید. و از ارزش ها و اعتبارت و معنویات آداب و رسوم انسان ها تاثیر می گذارد.
عدالت حکم می کند که خطا کار باید کیفر اعمال زشت خود را ببیند؛ و هیچ کس را نمی توان، برای جرمی که دیگری مرتکب شده است، مجازات کرد.


سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل درجهت تحقق اجرای عدالت دیدبان و ناظر است. اگرچه خود خواهان عدالت درجامعه است دراین زمینه نیز تلاش می نماید

رضا ندایی مسئول سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل

ارسال نظرات