خبرهای داغ:
یادداشت/

حال و هوای محرم در جبهه‌های دفاع مقدس

بدون شک تاثیر محرم و قیام اباعبدالله الحسین(ع) در جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس تاثیری عمیق بر ایمان و اخلاص رزمندگان اسلام در نبرد با دشمن را داشت.
کد خبر: ۹۲۷۰۶۸۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

حال هوای محرم در جبهه‌های دفاع مقدسبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، بدون شک تاثیر محرم و قیام اباعبدالله الحسین(ع) در جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس تاثیری عمیق بر ایمان و اخلاص رزمندگان اسلام در نبرد با دشمن را داشت.

رزمندگان با تاسی از سالار شهیدان با وجودی که نیروهای رژیم بعث عراق به پشتیبانی استکبار از تمام امکانات و تجهیزات کامل و پیشرفته برخوردار بودند.

رزمندگان شجاع اسلام با دست خالی در مقابل آنها ایستادگی کردند. بازخوانی قیام عاشورا و تجلی جلوه‌های حماسه و عشق و ایمان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نشان دهنده این است که رزمنده‌ها در تمامی لحظات با نیروی برگرفته از نام و یاد  و راه اباعبدالله الحسین (ع) در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کردند؛ و برای اولین بار یک وجب هم از خاک مقدس ایران اسلامی که با خون هزاران شهید گلگون شده بود را به دشمن ندادند.

در عشق و ارادت رزمندگان اسلام به سیدالشهدا همین بس که در عزیمت به خط مقدم جبهه‌ها و انجام عملیات ذکر و نام حسین آرامش جان رزمندگان بود و در مراحل سخت، صبر و استقامت و ایمان حسین (ع) قوت دل‌های آنان می‌شد. در طول هشت سال دفاع مقدس بسیاری از عملیات‌ها و یگان‌ها و مقر رزمندگان اسلام به نام اباعبدالله الحسین(ع) مزین می‌شد.

این نامگذاری‌ها، از سر ارادت، ایمان و معرفت عاشورایی سرچشمه می‌گرفت و گواه آن بود  که نام حسین(ع)، عاشورا و کربلایش، الهام بخش، راهنما و پشتوانه روحی و فکری هشت سال دفاع مقدس بوده است. با اینکه عزاداری امام حسین (ع) در همه ایام سال در جبهه‌ها برگزار می‌شد و اغلب رزمنده‌ها در مرثیه‌ها و حتی اشعاری که دست جمعی در برنامه‌های صبحگاه و مذهبی می‌خواندند ذکر اباعبدالله نیز گفته می‌شد، اما فرا رسیدن محرم شور و حال خاصی به جبهه‌ها می‌داد.

حال و هوای محرم در جبهه همانند عزاداری در شهرها بود. رزمنده ها سعی می کردند تا عزاداری‌ها را به همان نحو در جبهه‌ها اجرا کنند. رزمندگان با پارچه‌های سیاه چادرها و سنگرها و محل‌های عزاداری را سیاه‌پوش می‌کردند.

گردان‌ها و لشگرها هر کدام جداگانه دسته‌های عزاداری مخصوص به خود را تشکیل می‌دادند. در هر صورت همان سنت و برنامه‌های عرفی که در شهر انجام می‌شد در جبهه هم برقرار بود، ابداع نوحه و مرثیه و سبک نوحه خوانی در جبهه خیلی زیاد بود، سبک‌های خاصی که حماسی بود و به فضای جبهه می‌خورد؛ برای مثال شعارهای صبحگاه که بچه‌ها با‌ آن می‌دویدند متناسب با ایام محرم سروده می‌شد. و اما درس‌هایی که ملت عزیز ایران مخصوصآ رزمندگان اسلام از حسین (ع) گرفتند از این قرار بود که ای  حسین  ای امام  برحق، تو ما را آموختی كه در هر عصر، زندگی با ستم پیشگان را ننگ و ذلت دانسته و مرگ را جز سعادت و نیل به فلاح نپنداریم.

ما را آموختی كه برای احیای ارزش‌های متعالی فراموش شده قیام كنیم، با تحریف‌ها و بدعت‌ها و وارونه جلوه دادنِ حق و حقیقت مبارزه كنیم. از تو آموختیم كه هر گاه در هر زمانه دین محمد (ص) جز با كشته شدنمان باقی نماند خود را به دست مرگ سپاریم و در راه برقراری احكام الهی، خویشتن را فدا سازیم.

یاد همه شهدای عزیزی که با رمز مبارک «یا حسین (ع)» به خط دشمن زدند و با سلام بر حسین (ع) به شهادت رسیدند گرامی باد.

یادداشت از: محمد فتحی می‌آبادی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار