رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از شگردهای مختلف اقدام به تهیه رسید جعلی تراکنش بانکی می کنند که اگر هم‌وطنان هوشیار نباشند ممکن است در دام این شیوه‌ها گرفتار شوند.
کد خبر: ۹۲۷۱۳۸۷
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

فروشندگان مراقب رسیدهای جعلی باشند

به گزارش خبرگزاری بسیج  از اردبیل، علی قهرمان طالع صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه عدم آگاهی کافی کاربران سایت‌های ثبت آگهی فروش کالا، در مورد روال تراکنش‌های بانکی باعث شده است تا این افراد در هنگام معاملات حضوری و یا مجازی در دام کلاهبرداران بیافتند.

وی افزود: در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ثبت آگهی، شیوه‌های کلاهبرداری مختلفی از جمله پرداخت بیعانه، جعل اطلاعات شخصی و بانکی، عکس‌های جعلی کالا، کارشناس جعلی خودرو، پرداخت چک و یا ارائه رسیدهای جعلی انتقال پول استفاده می‌شود که اگر هم‌وطنان هوشیار نباشند ممکن است در دام یکی از این شیوه‌ها گرفتار شوند.  

رئیس پلیس فتا استان اردبیل در مورد جدیدترین روش کلاهبرداری بیان داشت: مجرمان سایبری بلافاصله پس از ثبت آگهی فروش کالا در سایت، مخصوصاً کالاهای لوکس و مرغوب با فروشنده تماس گرفته و ضمن قرار ملاقات حضوری و قبل رسیدن به محل، برای جلب اعتماد فروشنده مبلغ کمی را به‌صورت اینترنتی با کارت عابر بانک سرقتی یا جعلی انتقال داده و یا در محل به‌‌صورت نقدی در اختیار وی قرار می دهند و پس از جلب رضایت فروشنده با استفاده از برنامه‌های رسیدساز جعلی و ارسال پیامک مبلغ حواله را به وی ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: چون انتقال وجه در مبالغ بالا به‌ وسیله حواله‌های ساتنا و پایا انجام ‌گرفته و برای نشستن وجه در حساب به زمان نیاز است، فرد فروشنده با اطمینان از اینکه پس از مدتی پول در حساب وی خواهد بود کالا را به کلاهبردار تحویل می‌دهد.

قهرمان طالع ادامه داد: اولین نکته‌ای که کاربران سایت‌های ثبت آگهی باید بدانند این است که ثبت آگهی اولیه در این‌گونه برنامه‌ها کاملاً رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی ندارد و دومین نکته اینکه که فروشندگان کالا تا دریافت کامل وجه از خریدار و در صورت امکان اخذ مشخصات، آدرس و تلفن همراه و ثابت، هیچ‌گونه اجناسی را در اختیار وی قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: هم‌وطنان عزیز می‌توانند در صورت برخورد با موارد مشکوک آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری برای ما گزارش کنند.

ارسال نظرات