خبرهای داغ:
در حاشیه رونمایی از کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» ابراز شد:

استخراج نظام‌مند مراتب ارزش‌های اخلاقی ثمره مهم روان شناختی و محتوایی این کتاب است

نتایج کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» در واقع به صورت کاربردی در علم اخلاق و تبلیغ دین اجرای امر به معروف و نهی از منکر، حل تزاحم‌ها و تعارضات اخلاقی و تشخیص تکالیف اخلاقی افراد و نیز پیشگیری و درمان رفتار‌های اخلاقی مضمون و هدایت آن‌ها بسیار می‌تواند مؤثر واقع شود.
کد خبر: ۹۲۷۳۶۸۷
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
استخراج نظام‌مند مراتب ارزش‌های اخلاقی ثمره مهم روان شناختی و محتوایی این کتاب استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود که با حضور امام جمعه محترم شاهرود، معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود، معاون محترم فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، مسؤولین شهرستان و اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود برگزار شد از کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» نوشته عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود رونمایی شد.
دکتر علی رضوانی نویسنده کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» در این مراسم که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود برگزار شد گفت: "استخراج نظام‌مند اولویت‌ها و مراتب ارزش‌های اخلاقی ثمرات بسیار خوبی از لحاظ روان شناختی و محتوایی می‌تواند داشته باشد. "
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در خصوص هدف از نوشتن این کتاب ابراز کرد: "یکی از مباحث مهم اخلاقی در قرآن بحث اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی است و من در این کتاب به دنبال این بودم که با اهمیت‌ترین مفاهیم و رفتار‌های اخلاقی یا منفی‌ترین و مضرترین صفات و رفتار‌های ضد اخلاقی از نظر قرآن را به منظور اطلاع و مطالعه عموم مردم واکاوی کنم. "
معاون سابق فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ساختار کتاب ابراز کرد:" این کتاب به شکل روش‌مند در پی استخراج ارزش‌های اخلاقی و رتبه‌بندی نظام‌مند آن‌ها در قرآن و عهده‌دار تعیین مبانی نظری، شاخص‌های صوری (کمّی) و محتوایی (کیفی) اولویت‌بندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن است. "
وی در ادامه در خصوص فواید مطالعه کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» تصریح کرد: "نتایج این کتاب در واقع به صورت کاربردی در علم اخلاق و تبلیغ دین اجرای امر به معروف و نهی از منکر، حل تزاحم‌ها و تعارضات اخلاقی و تشخیص تکالیف اخلاقی افراد و نیز پیشگیری و درمان رفتار‌های اخلاقی مضمون و هدایت آن‌ها بسیار می‌تواند مؤثر واقع شود. "
رضوانی این کتاب را راهنمای خوبی برای دو راهی‌های اخلاقی دانست و خاطر نشان کرد: "انسان در بسیاری از لحظات زندگی در وسط دو راهی قرار می‌گیرد. فلاسفه زیادی خواستند راهکار‌هایی برای روشن شدن مسیر انسان در حوزه اخلاق عرضه کنند. خلط تزاحم وظایف اخلاقی و تعارض ادله آن از جمله مواردی است که فلاسفه تا به حال نتوانستند راهکار خوبی برای انتخاب بهترین راه در دو راهی‌ها بدهند. "
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه دستیابی صحیح و روش‌مند به آموزه‌های کتاب آسمانی قرآن، با توجه به ویژگی‌های خارق العاده آن، روش‌شناسی خاص خود را طلب می‌کند تأکید کرد:"فهم درست مفاهیم ارزشمند قرآنی به تبیین دقیق و کامل مبانی، روش‌ها و مراحل فهم و تفسیر نیاز دارد. نظام اخلاقی قرآن وحدت گرایانه است. نظامی خدامحور است که ملاک و محور تمام ارزش‌ها و تمام اعمال انسان «خدای سبحان و نزدیکی به او» است. "
رضوانی در تشریح علل تألیف این کتاب تصریح کرد: "قرآن کریم جامع‌ترین و کامل‌ترین معارف وحیانی را در خود جای داده است. دستیابی صحیح و روش‌مند به آموزه‌های این کتاب آسمانی، با توجه به ویژگی‌های خارق العاده آن، روش‌شناسی خاص خود را طلب می‌کند و فهم درست آن نیز به تبین دقیق و کامل مبانی، روش‌ها و مراحل فهم و تفسیر این کتاب نیاز دارد. علوم وحیانی اگرچه در مقام ثبوت از انسجام و انتظام برخوردارند، در مقام اثبات سیری از پراکندگی را به سوی انسجام پیموده‌اند. "
وی یکی از مباحث مهم اخلاقیات در قرآن را بحث «نظام اولویت‌بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی» دانست و خاطر نشان کرد: "کشف و استخراج این اولویت‌ها و مراتب در هر زمینه‌ای، امری معقول بوده و در حوزه اخلاق اسلامی نیز پسندیده است. اولویت در لغت به معنای تفوّق، رجحان، برتری و افضلیت است؛ یعنی اهمیت و برتری یک شیء (یا بیشتر) از میان دو یا چند شیء دیگر. مراد از اولویت در فضایل اخلاقی یا مراتب در رذایل اخلاقی، این است که با اهمیت‌ترین مفاهیم و رفتار‌های اخلاقی، یا منفی‌ترین و مضرترین صفات و رفتار‌های ضد اخلاقی از نظر قرآن را با توجه به ملاک‌هایی که ارائه می‌دهیم، با تلفیق روش‌های «نقلی» و «تحلیلی» به دست آوریم. البته با توجه به اختلاف در ملاک بین ارزش‌ها و اختلاف در شرایط موجود، و گستردگی نظام ارزشی اسلام و تنوع نظامات، بیان سلسله مراتب این نظام گسترده ارزشی، کاری بس دشوار و طاقت فرساست. اما مسلما برخی از این ارزش‌ها در رتبه بالاتری قرار دارند. "
رضوانی با بیان اینکه تاکنون درباره نظام اولویت‌بندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مقاله یا پایان‌نامه‌ای نیز نوشته نشده است تصریح کرد: "با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد درباره چگونگی دسته‌بندی فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن، مدل‌ها وشیوه‌هایی مطرح شده است علماء و مفسران و فق‌های بزرگ اسلام تاکنون آثار و کتب ارزشمندی در جهت گسترش و ترویج علم و دین نگاشته‌اند که همه این‌ها در جای خود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، اما متأسفانه از مسأله «معیار اولویت‌بندی و مرتبه‌بندی اخلاقیات»، گرهی را نمی‌گشایند. عموماً این کار‌ها ناظر به دسته‌بندی ارزش‌های اخلاقی است و نه اولویت‌بندی و اصلی و فرعی کردن آنها. تا جایی که نگارنده جستجو کرده، در هر حال پرسش‌هایی از این دست که «نظام رتبه‌بندی و مراتب فضایل و رذایل اخلاقی در قرآن چیست؟» و «بر اساس چه ملاک‌هایی این نظام از آیات قرآن استفاده می‌شود؟» نگارنده را بر آن داشت تا در جهت روشن شدن پاسخ این مسئله، به یاری خدا و با استفاده از هنمود‌های ارزنده استادان و دانشمندان حوزه علوم قرآن و اخلاق، گامی هر چند کوتاه، ولی در حد توان بردارد. "
به گزارش بسیج کتاب «اولویت بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن» به قلم علی رضوانی توسط نشر معارف در ۲۴۸ صفحه با قیمت ۴۵۰۰۰۰ ریال در دفتر نشر معارف چاپ و منتشر شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها