خبرهای داغ:
فیلم‌نامه‌ای در وصف عروس آل محمد؛

تقدیر پرنسس

اگر سریال حضرت نرجس خاتون (س) به نمایش دربیاید، می بینید که وجود حضرت صاحب (عج) در این ماجرا چه راه‌حل‌ها را به ذهن حقیر می‌رساند...
کد خبر: ۹۳۲۷۱۱۷
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛خبرگزاری بسیج: - «من هرگاه به گره‌ای برمی‌خوردم، به لطف حضرت صاحب الزمان (عج) متوسل میشدم. البته داستان همچنان ادامه دارد و من هنوز هم متوسل به لطف حضرتش هستم. اگر سریال حضرت نرجس خاتون (س) به نمایش دربیاید، خواهید دید که وجود حضرت صاحب (عج) در این ماجرا چه شگفتی‌ها آفریده و راه‌حل‌ها را به ذهن حقیر می‌رساند. در واقع ۸۰ درصد کار را حضرت صاحب الزمان (عج) به دست گرفت و هیچ سطری از این فیلم‌نامه، بدون وضو نگارش نشده است.» آنچه خواندید بخشی از گفتگوی یک نویسنده عاشق اهل بیت (ع) در خلق یک اثر فاخر است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
فرزانه همتی: «سامرا عطر دیگری دارد وقتی بر مزار نرجس خاتون راز دل میگویی؛ رویایی صادقه مرا از فرش به عرش رساند؛ حالا تا زمان ظهور در این خاک عزیز خواهم خفت»، دکتر شهرزاد مظفری اصیل، فارغ التحصيل دکترای تاریخ و فلسفه اسلامی، نویسنده فیلم‌نامه سریال نرجس خاتون سلام الله علیها مادر گرامی آقا امام زمان(عج) است که از روند نگارش این فیلمنامه حکایت می‌کند.

مظفری اصیل می‌گوید: ۱۴ سال است که در زمینه فیلمنامه، رمان نویسی و تحقیق و پژوهش قرآنی بر مبنای نگاه اهل بیت علیهم السلام فعالیت دارم و بر منابع اصیل کتابخانه‌های حرم علوی در نجف اشرف و کتابخانه آیت الله مرعشی در قم و دیگر کتابخانه‌های معظم، اشراف دارم که یاری‌گر بنده در تحقق آمال و آرزوهایم بوده و هستند. از سال ۸۹ تا ۹۱ در رشته فیلمنامه نویسی آکادمیک اخذ مدرک کردم و بدین ترتیب وارد حوزه فیلمنامه‌نویسی شدم. من تحقیقات بسیاری در کشورهای عربی و غیرعربی انجام دادم که قابل تأمل ترین آن، کنفرانسی بود راجع به وجوه تشابه و نقادانه شخصیت حضرت مریم (س) در مکاتب فکری و تاریخی یهودیت، مسیحیت و اسلام که با استقبال خوبی هم مواجه شد.
داستان های قرآنی، حلال مشکلات جامعه
این فیلم‌نامه نویس، درحال حاضر مشغول نوشتن رمان و کتابهایی بر مبنای قرآن و رویدادهای تاریخی است و علت فعالیت خود را در این زمینه، اینطور بیان می‌کند: «امروزه در داستانهایی که با عناوین گوناگون به خورد جامعه میدهند، خلاء این نوع داستان‌ها حس می شود و در واقع مطالبی ارائه نمی‌دهند که بتواند مشکلات جامعه ما را به صورت تکنیکی برطرف کند. یک نگاه اجمالی به جنگ رسانه‌ای که سینمای معاند علیه مبانی توحیدی و ساختارهای نبوت و امامت راه انداخته، این ضرورت را بیش از پیش مبرهن می‌سازد که در زمینه قصص قرآن و تاریخ صُلحا و ائمه اطهار علیهم السلام کار بشود و ما هرچقدر تلاش کنیم باز کم کاری کرده‌ایم. بسیاری به بنده انتقاد میکردند و می‌فرمودند بهتر است در زمینه‌های به اصطلاح امروزی و در ژانر اجتماعی کار کنم، لیکن منویات و افق فکری من به کار در زمینه قرآن محصور می‌شود، زیرا این مهم را نیاز جامعه می‌دانم. قرآن عزیز میفرماید؛ «تاریخ موجب عبرت است برای صاحبان بصیرت». در حقیقت خداوند متعال به ما کد داده، راهنمایی میکند و میفرماید نیاز شما، مرور تاریخ و حرکت در صراط مستقیمی است که جانشینان من (پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام) نشان می دهند. بنابراین باید بتوانیم از عبرت های قرآنی برای گره گشایی معضلات جامعه استفاده کنیم.
مظفری اصیل، تاکنون در زمینه انبیاء و اهل بیت (ع)، فعالیتهای چشمگیری داشته و درباره یکی از آثار فاخر خود توضیح می‌دهد: «سال ۸۷، ایده فیلم‌نامه نرجس (س) به ذهنم رسید، بنابراین طی یک مطالعه اجمالی روی زندگی بانو علاقه بسیاری در من برانگیخته شد که جدی تر به مسئله نگاه کنم. با عنایت امام عصر(عج) و حضور سبز و معطر مادر گرامی شان، بدون هیچ پیش زمینه تولیدی یا حمایت مالی، شخصا به این مهم ورود کردم و میشنیدم عزیزانی با همین دغدغه در حال کار هستند اما این امر باعث نمیشد دست از کار بکشم.
سفری به ترکیه برای بازدید از زادگاه حضرت نرجس خاتون (س)
این پژوهشگر قرآنی می‌افزاید: در آن زمان، مرحوم فرج الله سلحشور که سریال اصحاب کهف را با پیش زمینه رومی تولید کرده بود راهنماییهایی هم به من ارائه داد که روحش شاد و یادش گرامی، منتها منابع داخلی اشباع کننده و کافی نبود. مجددا روی منابع مسجد مقدس جمکران، آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه (س) و کتابخانه‌های شامخ علما و مراجع عظام در قم و مشهد و اصفهان تمرکز کردم، لیکن راجع به تاریخ و شخص بانو نرجس(س) مطلب حائز اهمیتی وجود نداشت. از این‌رو به زادگاه حضرت در ترکیه سفر کرده و ضمن انجام تحقیقات میدانی از تاریخ مصور و باقیمانده از آن برهه، به نوشته‌ها و متون کهن رومی نیز دست یافتم و رازهای مگوی بسیاری راجع به سرگذشت مادر حضرت صاحب الزمان (عج) افشا شد. همچنین کتابهایی از ایتالیا، قبرس و یونان با هزینه شخصی ترجمه شدند و این مطلب برای بنده بسیار تعجب آور بود که چطور منابع برون مرزی و نوشته شده توسط نویسندگان و مورخان اجنبی، بیشتر از ما روی شخصیت این بانو کار کردند.
وی ضمن بیان اینکه زندگی حضرت نرجس خاتون (س) حرفهای ناگفته‌ی بسیار دارد، اضافه می‌کند: در این فیلم‌نامه برای اولین بار به شخصیت مادر گرامی آقا امام زمان (عج) از دید مهدویت جهانی نگاه کردیم. داستان از ازدواج والدین نرجس خاتون (س) شروع می شود و ضمن واکاوی سیر مبارزاتی و بیانی نمایشی از زوایای کارآمد و مبهم شخصیت بانو در محیط منحط روم شرقی تا شهادت بانو در منطقه «سُرّ مَن رأی» یا «سامرا» ادامه می‌یابد. شاخص ما از بیان مفصل و مشروح زندگی بانو این است که به مخاطب مخصوصا دختران عزیزمان نشان دهیم که از چه اسباب و راه هایی، می توان مقرب به درگاه معبود بود. دلایل نرجس شدنِ نرجس چه بود؟ چه بایدهایی، می تواند از یک دختر در محیطی لبریز از ثروت و شهوت، یک شخصیت والامقام و قدسی بسازد؟ این چیز کمی نیست و می تواند الگوسازی خلاقانه‌ای در سیستم فیلمسازی و سریال سازی به ثمر بنشاند إن شاء الله.

«تقدیر پرنسس» نام موقتی که برای سریال نرجس خاتون (س) انتخاب شده است
مظفری اصیل، ادامه می‌دهد: در طی این سالها به صورت جسته و گریخته می‌شنیدم که تهیه کنندگان و کارگردانان مختلفی عزمشان را جزم کرده‌اند تا اثری با این موضوع تولید کنند که به هر دلیل، این توفیق یار نشد؛ از طرفی بنده هم حاضر نبودم با هر گروه فیلمساز وارد تعامل شوم زیرا می‌دانستم متنی که با وضو نوشته شده باید به دست اهلش برسد. تا اینکه توفیق یار شد و با جناب دکتر محمدمهدی مومنی‌ها دبیرکل بنیاد تقریب ادیان و مذاهب آشنا شدم و نگفته نماند این بنیاد وزین، قدم‌های خوب و کارآمدی در این راستا برداشت. طرح نرجس خاتون(س) رفته رفته شکل منسجم تری به خود پیدا کرد و همزمان با تدوین سری پژوهشی فیلم، متوجه شدیم که چنانچه کار به مرحله تولید برسد، تحقیقات جامع درباره بانو نرجس (س) را در قالب دانشنامه‌ای نوین و کامل در اختیار علاقمندان به مهدویت قرار دهیم. این سریال در ۶۰ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای نوشته می‌شود و عنوان سریال که تا این مرحله از کار مورد قبول تهیه کننده قرار گرفته، «تقدیر پرنسس» است اما احتمال تغییر در آن نیز وجود دارد. در دنیایی که میل به شهرت طلبی و ثروت اندوزی موج می زند، جا دارد از حمایت همه جانبه آقایان دکتر علیرضا ابوالفضلی و دکتر مومنی ها که از میان خیل کثیر نویسندگان محترم، این حقیر را برای نگارش این امر مقدس انتخاب کردند تشکر کنم و بخاطر اعتمادشان قدردان باشم.
۱۴۰۰، سال پیش تولید قصه مهدوی
این نویسنده و پژوهشگر قرآنی، پیش‌بینی‌اش درباره ساخت فیلم و زمان بهره برداری از آن را شرح می‌دهد و می‌گوید: دعای امروز ما فارغ از هر گونه علاقه و رغبت کاری، تعجیل در ظهور آقا حضرت حجت (عج) و برطرف گردیدن وبای عالمگیر کرونا است. فلذا از این فرصت پیش آمده برای استحکام متن استفاده کردیم و پیش بینی می‌شود با کمرنگ شدن کرونا و مهیا شدن شرایط تولیدی، سال ۱۴۰۰، سال پیش تولید این پروژه باشد که باز تحقق این امر منوط به اوضاع کشور است. تا کنون ۴۰ درصد کار نوشته شده و سعی بلیغ داریم با روایتی خلاقانه و مخاطب پسند، یک قصه مهدوی کامل و یک جامعیتِ تاریخی و قابل قبول از سرگذشت امامین عسکریین (ع) و حضرت صاحب الزمان (عج) به ثمر بنشیند إن شاء الله.
سریال در سطح جهانی ساخته می‌شود
وی با ذکر این نکته که کار درحال پیگیری است و ضرورت فیلمنامه اقتضا می کند که با فراهم شدن بستر مناسب برای آغاز پیش تولید، شهرک سینمایی مستقلی ساخته بشود و اکسسوار جذاب تر و دقیق تری طراحی شود و از نیروهای متعهد، جوان و انقلابی در این پروژه بهره گیری شود، فلذا پیش بینی می‌شود که کار در فاصله سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۰۱ به مرحله آغازین خود برسد. از آنجا که روال سنتی در صنعت سینمای کشور تا حدودی ترقی پیدا کرده و استاندارهای ما در خلق آثار با پروژه‌های برون مرزی سینمای اروپا وارد رقابت شده، امیدواریم که بتوانیم اثری در خور جهان عدالتخواه و در شأن حضرت حجت (عج) ساخته شود و از جمیع تمهیدات سینمایی و امکانات به روز، برای خلق اثری ماندگار بهره برداری شود.

پیام حضرت نرجس خاتون (س) به نویسنده داستانش

مظفری اصیل، از دلدادگی‌اش با حضرت نرجس خاتون (س) و حضرت حجت (عج) در طول نوشتن داستان نرجس خاتون و عنایات مکرر بانو، اینچنین تعریف می‌کند: بنده در طی انجام مراحل نگارش «تقدیر پرنسس»، پی در پی مدد حضرت نرجس (س) را با تمام وجودم حس کردم و از ساحت مقدسش کمک می گیرم، اگر جز از این ‌بود قطعا جرئت انجام آن را پیدا نمیکردم زیرا قلم زدن برای طاووس اهل بهشت، افتخاری است که قسمت و نصیب هرکسی نمی شود. همچنین بی مناسبت نیست از رویایی که فکر می کنم سال ۹۱ دیدم، مطلبی عرض کننم.
از آنجاکه والده بنده سالهاست مراسم روضه اهل بیت علیهم السلام در زادگاهشان برگزار می‌کند، شبی در رویا دیدم بانویی لاغراندام با چشمهای بسیار زیبا و نافذ، وارد روضه شدند و من به ایشان چای تعارف کردم، ایشان پس از برداشتن چای، نوشته‌ای را درون سینی گذاشت و فرمودند؛ «من داستان کودکی ام را به دقت مطالعه کردم. خوب بود، فقط در پانزده سالگیِ داستان من بیشتر دقت کنید. من در صومعه بزرگ شدم.» وقتی به آن نوشته نگاه کردم متوجه شدم دقیقا همان فایل تحقیقی نرجس خاتون (س) بود که عنوان خودم هم ذیل آن مرقوم بود. وقتی بیدار شدم فهمیدم دقیقا همانطور است که بانو متذکر شدند و ما در مورد دوران نوجوانی ایشان در منابع داخلی، هیچ گونه اطلاعاتی در دست نداریم و جای کار دارد. پس از رصد منابع خارجی و ترکی، متوجه شدیم که مستندات تاریخی با قول بانو در رویا مطابقت دارد و خدا را شاکر شدم که به مدد صاحبان اصلی این اثر، از مسیر انحراف و دوری از واقعیت ایمن ماندم.
قلم صاحب الزمان (عج) بر داستان مادرش
این نویسنده شیدای اهل بیت (ع)، عنایت حضرت حجت (عج) را در این کار بسیار مشهود بیان می‌کند و می‌گوید: من هرگاه به گره‌ای در این داستان برمی‌خورم، به لطف حضرت بقیه الله (عج) متوسل میشوم. البته این داستان همچنان ادامه دارد و اگر بخواهم به تخیل نویسندگی شخصی بسنده کنم، مطمئنا به نتیجه مطلوب نمیرسم، فلذا هنوز هم متوسل به لطف حضرتش هستم. ان شاالله این سریال ساخته که شود خواهید دید وجود حضرت صاحب (عج) در این ماجرا چه شگفتی ها آفریده است زیرا ایشان گره‌های داستانی را براحتی باز می فرماید و به ذهن بنده حقیر می‌رساند. در واقع ۲۰ درصد داستان را بنده نوشتم و ۸۰ درصد آن را حضرت قائم (عج) به دست دارد و هیچ سطری از این فیلم نامه، بدون وضو و دعای فرج نگارش نشده است.
ساخت سریال زنان تاریخ‌ساز اسلام برای مقابله با فیلم‌های هالیوودی
وی متذکر می‌شود: بحمدلله در مسیر نگارش متن از وجود ذی قیمت استاد تاریخ و کلام، دکتر محمدحسین رجبی دوانی متنعم هستیم و از سایه سار دانش ایشان از موانع داستانی عبور کرده و موازنه درام و تاریخ را به نحو احسن پیش می بریم. لازم به ذکر است که با عنایت حضرت سبحان و همیاری استاد رجبی دوانی، رایزنی‌هایی هم برای به ثمر نشستن پروژه سریال حضرت خدیجه (س) در حال انجام است. فیلمنامه مراحل پژوهشی را سپری کرده و بنا است با عنایت روح بلند رسول الله(ص)، فیلمنامه ای با عنوان «ام المومنین» به مرحله نگارش برسد. همچنین تحقیقات پروژه مادر گرامی امام رضا(ع) و میثم تمار رحمه الله علیه و سرگذشت فضه نوبیه کنیز بیت ولایت در دست تکمیل و ورود به مرحله نگارش هستند که در این مهم، تنها از باری تعالی و شخص ائمه اطهار علیهم السلام استعانت می جوییم. در واقع بیشتر تمرکز بنده روی همسران و مادران ائمه اطهار علیهم السلام است زیرا اساس و بنیان سینمای معاند بر نابودی کانون خانواده و ریزش شالوده آن یعنی "مادر" برنامه ریزی شده است و تلاش ما به عنوان بچه شیعه بر این است که بتوانیم ستاره‌های مهجوری را که برای نسل امروزمان حرف‌های زیادی دارند را معرفی کنیم.
امامی که از جمیع اقوام و افکار در رگهایش خون جاری است، می‌آید
مظفری اصیل یادآور می‌شود: دیدگاه غربی میگوید؛ «زن و مادر» باید به انحراف کشیده شوند تا اهداف صهیونست‌ها به ثمر بنشیند. تا وقتی اسلام بر ارجحیت مقام زن و پاکدامنی صراحت دارد، آمال جبهه شیطان عقیم می‌ماند و نفوذ به سیستم عقیدتی امت محمد (ص) ناممکن خواهد بود. سالهاست سینمای معاند با اشراف بر این موضوع، تلویزیون‌های عربی و ترکیه‌ای و هندی و کره‌ای را تامین مالی می کند تا شرق را ویران و شاکله زندگی و باور را در جوامع مسلمان به آن سمتی که مرادشان هست تغییر دهند. با تولید آثار سخیف که نشر دهنده رذایل اخلاقی و خانوادگی است، ذهن مردم را درگیر کردند و از معارف زلال الهی دور کردند. در بستری چنین معاند و دشمن خوی، این تکلیف ماست که بتوانیم جبهه حق را برجسته و بیشتر به دنیا معرفی کنیم. هراس دشمن از دیانت و عقاید ما، دلیل آشکاری است که هدف ما، راه ما و باور ما را تقویت می کند. امروز با منبر رسانه، بدون هیچ تسلیحات نظامی، کشورها را فتح و بر ذهن ها و عقول چیره میشوند و هنگامی که تاریخ را تورق می کنیم، متوجه می شویم این حربه دشمن، چیز تازه ای نیست. اهل باطل همواره از ابزار تبلیغ و رسانه به اقتضای زمانه خویش علیه حق استفاده کرده و می کنند. خب تکلیف ما چیست؟ رسالت ما به عنوان پیروان مکتب امیرالمومنین علیه السلام چیست؟ سکوت؟ تقیه؟ صرفا نقد و واکاوی؟ خیر. ما مکلف به فعالیت و پویشیم. ما ستارگان بسیاری در تاریخمان داریم که هویت و اندیشه های هر کدامشان، لرزه بر اندام طواغیت زمانه می افکند. ما در سریال «تقدیر پرنسس» از امامی سخن به میان می آوریم که از جمیع اقوام و افکار، در رگهایش خون جاری است. کمترین دلیل ما بر این مدعا همسران ائمه علیهم السلام است که هر کدام از بلادی و نژادی و تمدنی بودند و این بی حکمت نیست. امام زمان(عج) می آیند و اهل زور و تزویر را از تخت به زیر می کشند و ان شاء الله با آن نُطق زینبی و همت علوی‌شان، پرده شب را برانداخته و صبح پیروزی را به ارمغان می آورند.
خرداد سال آینده نگارش رمان نمایشی «سیدالکریم» به پایان می‌رسد
این فیلم نامه‌ نویس به کار روی داستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) زیر نظر واحد فرهنگی آستان مقدس هم اشاره می‌کند و می‌گوید: امام زادگان نمونه‌های ملموس‌تر و باورپذیرتری برای نسل امروزند. کسانی که نه صرفا به پشتوانه نسبشان که براساس همت و لیاقتشان از چشمه سار معارف اهل بیتی نوشیدند و به جاهِ و عزت رسیدند. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز یک الگوی درخشان و مظلوم است که از غبار گمنامی مصون نمانده و تلاش ما بر این است که با عنایت امام کریم(ع)، شخصیتی مبارز، ثابت بر عقیده با رویکرد مقابله با جبهه خفقان و زور و تزویر را به جامعه ارائه دهیم و پیش بینی میشود خرداد سال آینده نگارش رمان نمایشی «سیدالکریم» به پایان برسد. جا دارد در این مجال از همیاری جناب دکتر امید مقیمی که در دسترسی به منابع، کمک شایانی مبذول داشتند و ایضا هنرمند متعهد و انقلابی جناب فرهاد رحمتی که زحمت طراحی عنوان رمان را برعهده دارند متشکر و سپاسگذار باشم.
حرف آخر، «دعای فرج»
وی به عنوان حرف پایانی می‌گوید: «دعای فرج» حرف آخر من است و از خوانندگان این مطلب هم تنها می‌خواهم برای ظهور حضرت حجت (ع) دعا کنند. ان شالله حضرت هرچه سریعتر ظهور کنند تا گره از مشکلات خلق باز شود. امیدم این است که اگر در آخرت به من بگویند؛ چه توشه‌ای با خودت آورده‌ای؟ من در جواب بگویم فیلمنامه ای نوشته‌ام به عشق قائم آل محمد (عج) و خواهم گفت؛ این باقیات و صالحات من است.
انتهای پیام/*
منبع: طنین یاس/*
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار