خبرهای داغ:
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان جنوبی خبر داد

اجرای 35برنامه محوری در دهه احیای امر به معروف و نهی ازمنکر/معرفی الگوهای موفق در رأس برنامه‌ها

سردار قاسمي: 35 برنامه کشوری داریم هر کدام چند جزء برنامه می‌شوند همین تعداد برنامه استانی داریم که از فردا آغاز می‌شود و معرفی الگوهای موفق در رأس برنامه‌ها است.
کد خبر: ۹۳۶۳۵۹۱
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، سردار علی قاسمی دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهیدان صارمی و ناصری و تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر همزمان با یکم محرم آغاز می شود و برنامه های مختلف در طول این دهه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر امری حکومتی و از نوع حکومت الهی است عنوان داشت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ولایت محور است یعنی بر عهده ولایت‌فقیه زمان است و دستگاه‌هایی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام می‌دهند زیرمجموعه ولی فقیه هستند.

قاسمی افزود: در زمان پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع)، علما و ائمه تشکیل حکومت دادند برای اقامه  امربه‌معروف بوده‌است. امربه‌معروف امام محور است و نائب عصر(عج)،  ولایت‌فقیه ، نماینده ولی‌فقیه در استان، امام‌جمعه مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش و امام‌جماعت مسجد این‌ها نماد حاکمیت الهی هستند.

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مردم محور است خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک تکلیف بر عهده همه مردم و شورا محور است در مساجد، مدارس و ادارات شوراهای امربه‌معروف فعال هستند.

 وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مثبت محور و ایجابی است، تنبیهی سلبی و پلیسی نیست بیان داشت: آمربه‌معروف و ناهی‌ ازمنکر با زبان خوش و مهربانی دعوت‌کننده، درخواست‌کننده، ارشادکننده و مثبت محور است.

 قاسمی با بیان اینکه امربه‌معروف پیشگیری و نهی‌ازمنکر درمان است ادامه داد: امر به معروف مقدم است تا جایی‌که سلاح امربه‌معروف کارساز است از سلاح نهی از منکر استفاده نمی شود و جایی‌که امربه‌معروف خوب اجرا شود منکر پیدا نمی‌شود.

 

« قیام حسینی، مردم مطالبه‌گر و مسئولان پاسخ‌گو» شعار امسال دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر  است

وی اظهار داشت: « قیام حسینی، مردم مطالبه‌گر و مسئولان پاسخ‌گو» شعار امسال دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر  است و دو هشتگ «بی‌تفاوت نباشیم» و «همه مسئولیم» برگرفته از آیات قرآن است چراکه در برابر مسائل پیرامون نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و در برابر قرآن، خداوند متعال و مردم همه ما مسئولیم وظایف ما در قبال اطرافیان و خویشان داریم که یکی از آن‌ها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان با اشاره به اینکه دهه احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را داریم اجرای آن همیشگی است گفت: در طول این دهه ترویج، تبلیغ و فرهنگ‌سازی را دنبال می‌کنیم و از آنجایی که پیام عاشورا در طول تاریخ تکرار می‌شود و آشنایی افکار عمومی با این فریضه دینی است. فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ غنی اسلام از برنامه ها است که همه فرایض با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اقامه می‌شود.

وی اضافه کرد: ترویج الگوهای موفق در هر قشر، فضاسازی ایجابی و اقناعی، فعال‌سازی ظرفیت های قانونی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تقویت روحیه مطالبه‌گری که در بخش‌هایی احیا شده اما دنیایی است امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید دنیایی و اخروی باشد.

قاسمی ادامه داد: افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی خصوصا بین جوانان، دانش‌آموزان ، دانشجویان، علما و روحانیون جوان از جمله اولویت ها است.

 

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دفاع ارزشی است

 وی خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر واجب فراموش‌شده، واجب نجات‌بخش یا دفاع ارزشی است هر کس از حق خودش دربرابر متجاوز و زورگو مطالبه‌گری می‌کند آمر به معروف می‌شود لذا دفاع از ارزش‌ها از مباحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان با اشاره به برنامه‌های سراسری کشوری و استانی و شهرستانی در طول دهه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اجرا می‌شود گفت: عموماً در ستاد برنامه‌ها را برای شهرستان‌ها موظفی نداریم و بسته به هر شهرستان و محیط های کاری متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه در رأس برنامه‌ها معرفی الگوهای موفق است اظهار داشت: 35 برنامه کشوری داریم هر کدام چند جزء برنامه می‌شوند همین تعداد برنامه استانی داریم که از فردا آغاز می‌شود.

قاسمی افزود: تجلیل و تکریم از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، معرفی الگوهای موفق و برتر به جامعه، همایش های توجیهی و آموزشی، دید وبازدید از خانواده‌های معظم شهدا، برگزاری شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر در مساجد، محلات و ادارات، نشست‌های توجیهی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یا درس اخلاق، مسابقات فرهنگی رادیویی تلویزیونی و مسابقات محلات، تجلیل از خبرنگاران و هنرمندان، مشاوره‌های حقوقی و حمایت‌های حقوقی انجام می شود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های این دهه تجلیل از کسانی که در احیای ارزش‌های دفاع مقدس و دستاوردهای انقلاب تلاش کردند در دوره تداوم ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب شرکت داشتند ، همکاری با پایگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی مساجد برای برپایی نمایشگاهها، نشست با هیئت‌های مذهبی با حضور آمران به معروف، گردهمایی ائمه جمعه و جماعات، گردهمایی مداحان و مبلغین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دیدارهایی با ستادهای امربه‌معروف در شهرستان‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی با برخی ادارات در زمینه ترویج فرهنگ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان از دیگر برنامه‌های جانبی دهه را ترویج سبک زندگی حسینی با سخنرانی در هیئت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و فرهنگ عاشورایی، تبادل اطلاعات، فیلم‌ها و انیمیشن‌های تولید محتوا شده در بستر در فضای مجازی، تجلیل از گروه‌های هنری و سرود در زمینه قیام عاشورا  و نشست‌هایی با حوزه‌های علمیه، دیدار با ایثارگران و شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر ادارات برشمرد.

وی با اشاره به عملکرد ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سال گذشته گفت: این ستاد طرح‌ریزی و حمایتی است ستاد اجرایی نیست برای این‌که اهداف احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را داشته‌باشیم در شوراها و کارگروه‌های مشورتی کارها را دنبال می‌کنیم.

 قاسمی عنوان کرد: برگزاری جلسات شورای امر به معروف استان ، شورای معاونین با هیئت اندیشه ورز هر ماه یکبار، جلسات هم‌اندیشی جشنواره فیلم کوتاه، برگزاری 14 جلسه کمیته مطالبه‌گری، 3 جلسه کمیته‌های اجتماعی ، 3جلسه کمیته حقوقی و 20جلسه کمیته‌هایی فرهنگ سازی، رسانه و آموزش و برگزاری جلساتی با پلیس اماکن و اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی را از برنامه های سال گذشته برشمرد.

 

تشکیل 20 گروه جهادی امربه‌معروف و نهی از منکر

وی ادامه داد: بیش‌از هزار نفر از کسانی که طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند توجیه و سامان‌دهی شدند و کارت دریافت کرده‌اند تشکیل 20 گروه جهادی امربه‌معروف در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنر و رسانه که این اقدام همچنان ادامه دارد.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان گفت: در موضوع گردشگری ستاد حمایت می‌کند و حضور گردشگری غیربومی و غیراسلامی را برنمی‌تابد که در ایام تعطیلات و عزاداری ها مسائل ضد گردشگری و ضد اخلاقی را شاهد بودیم جلساتی با میراث فرهنگی و گردشگری، صداوسیما و نیروی انتظامی برگزار شد دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده است.

 وی اضافه کرد: در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر رابط دادستان داریم و پرونده‌ها ارجاع می‌شوند به دادستانی که در سال گذشته 10 تا 15 پرونده  کارشده بعضاً ابطال مجوزهای گردشگری یا پلمپ مراکزی که تخلف داشته‌اند و مسئولینی جابه‌جا شدند.

قاسمی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در هیئت های عزاداری اشاره کرد و افزود:  عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین نیز در ستاد مرکزی پیشگیری از کرونا برنامه‌ریزی‌شده و در هیئت‌ها تیمی برای نظارت سازمان‌دهی شده است آموزش‌هایی را دیده‌اند و مداحان نیز توجیه شدند رعایت بخشنامه‌ها را در دستور کار برگزاری هیئت‌های عزاداری قرار دادند.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار