لبیک به امام حسین(علیه السلام) همان لبیک به خدا گفتن است

با فرا رسیدن ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) مراسمی در جوار شهدای گمنام شهرستان کنگان برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۳۷۲۷
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کنگان در شب اول ماه محرم الحرام حجت الاسلام جعفری زاده بیاناتی را ارائه داد: توی روایات و همچنین آیات قرآن آمده است که برای ارتباط با پروردگار وسیله قرار بدید. خوب قطعا همه ما میدونیم وقتی ما ائمه و بزرگان رو واسطه قرار میدیم و به اصطلاح به آن‌ها متوسل میشویم در اصل درخواستمان از خدا هست، اما، چون این آدم‌ها نزد خدا آبرو و برتری دارند سعی میکنیم از اون‌ها کمک بگیریم. قرار دادن افرادی به عنوان وسائط بین خداوند و انسان ها، امری مجزا از رحمت الهی نیست. به عبارت دیگر، معرفی پیامبر و اهل بیت به عنوان وسائط، خود به جهت رحمت خداوند است و ایشان، خود مظهر رحمت الهی هستند. از این رو، نباید تصور کرد که رفتن به سراغ وسائط، رفتن به سراغ غیر خداوند است بلکه وسائط در واقع مظهر رحمت خداوند هستند، چنانچه در مورد پیامبر اسلام، تعبیر رحمه للعالمین به کار رفته است که نشانگر این است که ایشان رحمت خداوند برای تمام جهانیان است. با توجه به این مسئله، خود خداوند چنین راهی را قرار داده است تا انسان ها، از این طریق به رحمت او دست یابند.
ایشان در ادامه سلسله مباحث خود به بیان آیه‌ای از قرآن کریم و توضیح آن پرداخت: خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت ع. دور کند و کاملا شما را پاک سازد (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً)
تعبیر به "انما" که معمولا براى حصر است، دلیل بر این است که این موهبت ویژه خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) است. جمله "یرید" اشاره به اراده تکوینى پروردگار است، و گرنه اراده تشریعى، و به تعبیر دیگر لزوم پاک نگاه داشتن خویش، انحصارى به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) ندارد، و همه مردم بدون استثناء به حکم شرع موظفند از هر گونه گناه و پلیدى پاک باشند.
ممکن است گفته شود اراده تکوینى موجب یک نوع جبر است، بطور خلاصه مى‏توان گفت: معصومان داراى یک نوع شایستگى اکتسابى از طریق اعمال خویشند، و یک نوع لیاقت ذاتى و موهبتى از سوى پروردگار، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند. به تعبیر دیگر معصومان به خاطر تاییدات الهى و اعمال پاک خویش، چنان هستند که در عین داشتن قدرت و اختیار براى گناه کردن به سراغ گناه نمى‏روند درست همانگونه که هیچ فرد عاقلى حاضر نیست، قطعه آتشى را بر دارد و به دهان خویش بگذارد با اینکه نه اجبارى در این کار است و نه اکراهى، این حالتى است که از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهی‌ها و مبادى فطرى و طبیعى مى‏جوشد، بى آنکه جبر و اجبارى در کار باشد.
در ادامه مراسم مداحان اهبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به ذکر مصیبت سید و سالار شهیدان پرداختند.
انتهای خبر/
ارسال نظرات
آخرین اخبار