حرکت دانشگاهها به سمت کارآفرینی قابل تحسین است

دکتر سلیمان بیگی اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت حرکت کرده و انتظار می رود در این مسیر موفقیت های گذشته خود را با حمایت مسئولان تکرار کنند.
کد خبر: ۹۳۹۹۹۳۱
|
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،دکتر محمد سلیمان بیگی ، نفر برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری بخش کتاب، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری بیان کرد: وضعیت علمی کشور در سطح مطلوبی قرار دارد و به استناد صحبت های  ریاست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سهم تولیدات علمی ایران از تولید علمی جهان دو درصد و سهم ایران از استنادات علمی دنیا بیش از سه درصد است .

وضعیت علمی ایران در جهان مطلوب است

وی با بیان اینکه در مجموع ایران در جایگاه شانزدهم تولید علمی دنیا و اول منطقه قرار دارد اظهار کرد:  این آمارها نشان می دهد که در دو دهه گذشته شاهد یک جهش در تولید علم بوده ایم که در سطح جهانی مطلوب و قابل توجه است.

مدرس دانشگاه های ایلام اذعان کرد: اثرات رشد علمی در جامعه دانشجویی و اعضای هیأت علمی دانشگاهی ایران به وضوح دیده می شود . به نحویکه پذیرش دانشجویان فارغ التحصیل داخلی در مقاطع دکتری و ارشد در دانشگاه های بزرگ و معروف خارج کشور گویای رشد علمی کشور بوده و فعالیت اعضای هیأت علمی دانشگاههای داخلی با وجود تمام محدودیت ها و کاستی ها، در سطح اساتید دانشگاه های بزرگ بین المللی، گواهی دیگر بر این مدعی است.

حرکت دانشگاهها به سمت کارآفرینی قابل تحسین است

وی با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت حرکت کرده و انتظار می رود در این مسیر موفقیت های گذشته خود را تکرار کنند اذعان کرد: برای تحقق چنین هدف بزرگی قطعا دانشگاه و اساتید نیازمند برنامه ریزی مدون، حمایت مالی، ارتباطات، تبادلات بین المللی و ارتباط نزدیک با مصرف کنندگان علم در کشور هستند و برای رسیدن به این هدف لازم است با ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان، زمینه های لازم جهت حمایت مادی و معنوی از آنان فراهم شود.

دکتر سلیمان بیگی اذعان کرد: به لطف الهی و تلاشهای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشد علمی کشور بسیار خوب بوده و اگر مشکلات، کاستی ها و محدودیتهای حال حاضر وجود نداشت، قطعا جایگاه جهانی بهتری داشتیم ،

وی می گوید: معتقد هستم وقت آن رسیده که ایران برای تبدیل علم به ثروت برنامه ریزی و زمینه سازی کند و قطعاً اگر در این مسیر حرکت نکنیم سرمایه های ارزشمندی که قبلا کسب شده هدر خواهند رفت.

محدود کردن حق و حقوق نخبگان افزایش مهاجرات نخبگان را به همراه خواهد داشت

پژوهشگر ایلامی در ادامه اظهارات خود به پدیده مهاجرت و خروج نخبگان از کشور اشاره و بیان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته، روند مناسبی برای حمایت از نخبگان صورت نگرفت و هنوز هم برنامه مدونی برای کاهش روند مهاجرت نخبگان دیده نمی شود .

وی می گوید: با توجه به محدود کردن سقف حقوق اعضای هیات علمی به حدود  ۱۰۰۰ دلار، در آینده نزدیک روند رو به رشد مهاجرت نخبگان دور از انتظار نیست.چراکه  قانون محدود کردن حق و حقوق اساتید، محدود کردن فعالیت ها و انگیزه های آنان را در پی داشته و  اگر در این خصوص اصلاحات لازم صورت نگیرد پدیده مهاجرت نخبگان به معضلی برای جامعه تبدیل خواهد شد .

دکتر سلیمان بیگی در پایان اظهارات خود دلیل اصلی مهاجرت اکثریت نخبگان از کشور را نبود شغل و درآمد مناسب دانست و بیان کرد: دلایلی دیگری همچون تبعیض در استخدام و تبدیل وضعیت آنان در مهاجرت نخبگان بی تاثیر نیست ، به نحویکه  شاهد هستیم  که نخبگان بسیاری در کشور بعد از سالها تلاش و فعالیت، نتوانسته اند برای خود شغل مناسبی داشته باشند و با خدمات و تلاشهای صادقانه و داشتن روحیه وطن دوستی و عشق به وطن، تلاشهای آنان بی نتیجه مانده و از حداقل حقوق و مزایا بهره مند هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار