خبرهای داغ:

سومین عامل مرگ ومیر در دنیا فشارخون بالا است

شاهرود_ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: کرد:فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بروز بیماری قلبی وعروقی است و بیش از نیمی از سکته‌ها و نیمی از بیماری‌های قلبی و عروقی بدلیل فشارخون بالا است.
کد خبر: ۹۴۳۴۸۴۲
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

سومین عامل مرگ ومیر در دنیا فشارخون بالا استبه گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسین شیبانی در سمینار آموزشی کنترل فشار خون و راه‌های پیشگیری از آن درجمع پزشکان و مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف سلامت و آموزش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در محل سالن پورسینا دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، افزود: فشار خون بالا به‌علت ایجاد سکته‌ها و حملات قلبی، بزرگترین علت مرگ در دنیاست.
شیبانی بیان کرد:فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بروز بیماری قلبی وعروقی است و بیش از نیمی از سکته‌ها و نیمی از بیماری‌های قلبی و عروقی بدلیل فشارخون بالا است.
متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان داشت:فشارخون بالا در صورتی‌که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد:چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، فعالیت بدنی ناکافی، چربی خون بالا، چهار عامل خطری هستند که بالاترین علت مرگ و میر را درجهان به وجود می‌آورند
شیبانی گفت: فشار خون بالا می‌تواند آسیب به کلیه (نارسائی کلیه) چشم (اختلال بینائی) قلب (سکته قلبی) مغز (سکته مغزی) برساند که به همین دلیل فشار خون بالا بیماری خطر ناکی به حساب می‌آید.
او افزود: با بالا رفتن سن افراد به دلیل کاهش عملکرد کلیه‌ها، ناتوانی در دفع نمک بدن، سفت شدن دیواره رگ‌ها و افزایش وزن بدن، فشار خون افزایش می‌یابد.
متخصص قلب و عروق دانشگاه افزود: ۹۰ الی۹۵درصد فشار خون بالا در افراد مبتلا ناشناخته است که به این نوع فشار خون بالای اولیه گفته می‌شود و اگر علت فشار خون بالا شناخته شده باشد، مثلا به علت بیماری‌های کلیه، بیمــــاری غده فوق کلیوی یا مصرف قرص‌های ضد بــارداری و ….. باشد آنرا فشار خون بالای ثانویه می‌نامند. این نوع حدود ۵ الی۱۰درصد بیماران مبتلا به فشارخون بالا را شامل می‌شود.
شیبانی با تاکید با این موضوع که تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری فشار خون است و با یک‌بار اندازه گیری فشار خون، نمی‌توان فشار خون بالا را تشخیص داد.
متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد:تعداد مبتلایان به فشارخون بالادر جهان:۵۹۷ میلیون مرد و ۵۲۹ میلیون زن دچار فشار خون بالا هستند (مجموع یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون نفر) و شمار مبتلایان طی ۴۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است که این افزایش طی ۴۰ سال اخیر ناشی از افزایش تعداد جمعیت و پیر شدن جوامع است.
شیبانی تعداد افراد مبتلا به فشار خون در ایران را از ۴ میلیون نفر (۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مرد و یک میلیون و۹۰۰ هزار زن) در سال ۱۹۷۵ به بیش از ۹٫۷ میلیوندر سال ۲۰۱۵ رسیده است. (بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مرد و بیش از ۴میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن) و بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش جمعیت و افزایش امید به زندگی و پیر شدن جامعه ایران بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار