خبرهای داغ:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:

کتابخانه‌ها پایگاه‌های اجتماعی محله هستند

همدان-مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان گفت: در بحث فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها را پایگاه‌های اجتماعی محله نام‌گذاری کردیم با هدف اینکه کتابخانه را با مردم و مردم را با کتابخانه آشنا کنیم.
کد خبر: ۹۴۵۸۳۳۱
|
۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کتابخانه‌ها پایگاه‌های اجتماعی محله هستند

به گزارش خبرگزاری بسيج از همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: در مسائل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در حال حاضر بحث توسعه کمی و کیفی مطرح است که در بحث کمی ۱۱۸ باب کتابخانه که ۴۶ باب کتابخانه‌های روستایی و ۷۱ باب کتابخانه شهری و یک کتابخانه سیار وجود دارد، که در شهرستان بهار ۱۲ باب کتابخانه موجود است که ۵ باب کتابخانه شهری و ۷ باب روستایی دارد.

وی بیان کرد: در توسعه کمی، ما با تعریف پروژه‌ها توسعه فضاهای کتابخانه روستاها و قسمت‌های شهری با جمعیت خوبی مواجه هستیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در حال حاضر پروژه‌ها آماده بهره‌برداری است و با توجه به اعتباراتی که از سوی سفر ریاست جمهوری برای اداره کتابخانه‌های عمومی استان درنظر گرفته شده در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در بحث تعریف خدمات در کتابخانه‌های عمومی ما بحث کیفی را داریم که بحث کارکرد های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی و جامعه دانش بنیان است و تعریف انواع خدمات و بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و مراجعه کنندگان ما بيشترين بار جمعیتی از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان است.

زارعی افزود: در بحث کیفی فعالیت‌های متفاوتی در حوزه کتابخوانی از جمله فناوری‌های اطلاعات، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و استفاده از فضاهای مجازی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها را پایگاه‌های اجتماعی محله نام‌گذاری کردیم با هدف اینکه کتابخانه را با مردم و مردم را با کتابخانه آشنا کنیم و فرایند بسياري از مباحث مطالعات و يادگيري در کنار آموزش و پرورش نیز شکل‌ خواهد گرفت.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان نیز در خصوص فضای کتابخانه روستای پرلوک شهرستان بهار گفت: بحث توسعه کتابخانه‌ها از لحاظ عمرانی و توسعه کمی طی سال‌های اخیر بر اساس استانداردها عمل کرده‌ایم چراکه کتابخانه پایگاه اجتماعی محله است و غیر از استانداردهای عمرانی که در نظر گرفته شد بحث استانداردهای فضاسازی و شفاف‌سازی هم در نظر گرفته شده زیرا مورد استفاده مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکثر کتابخانه‌هایی که در چند سال‌های اخیر مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفته با استانداردهای کشور است و از لحاظ فضا سازماندهی، منابع اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در مؤلفه‌های مختلف اقدامات استاندارد انجام شده است و کتابخانه پورسینا پاسارگاد نیز که چند سال پیش افتتاح شده با بهترين امکانات و استاندارد در حال ارائه خدمات است.

زارعی گفت: سعی داریم بسياري از کتابخانه‌هایی که در سال‌های قبل به فرسایش رسیده است در بحث بازنگري تعمیر و تجهیز مورد توجه قرار دهیم چراکه قطعا کاربران از این فضاها بيشتر مورد استفاده خود قرار خواهند داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار