در مسجدجامع شهرکرد برگزار شد؛

تفسیر آیات و شرح نزول سوره مبارکه فتح

همزمان با ایام فرخنده میلاد باسعادت پیامبراعظم صلی الله علیه وآله وسلم و خجسته میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، شرح نزول سوره مبارکه فتح برای حاضرین در مسجدجامع شهرکرد بیان شد.
کد خبر: ۹۴۶۱۹۹۷
|
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام دکتر سید مهدی هاشمی، با تبریک  موالید سراسر نور ماه ربیع الاول، ولادت با سعادت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم و میلاد امام جعفر صادق علیه السلام هفته وحدت، گفت: انتخاب سوره مبارک فتح متناسب با این ایام مبارک است.

کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: سوره مبارک فتح از نظر ترتیب نزول، سوره ۱۱۲ قرآن است و قبل از سوره صف و بعد از سوره مائده نازل شده و از نظر ترتیب در مصحف شریف سوره ۴۸ است و در جزء ۲۶ قرار دارد و قبل از سوره مبارک محمد صلی الله علیه وآله وسلم و بعد از آن سوره مبارکه حجرات است.

مسئول کانون تخصصی تبلیغ دینی خادمیاران رضوی شهرستان شهرکرد افزود: در این سوره مبارکه به ماجرای صلح حدیبیه در سال ششم هجرت و ماجرا‌های پیرامون آن از جمله تخلف اعراب از شرکت در جنگ اشاره شده است، در این سوره خداوند منتی را که بر فرستاده‌اش ارزانی داشته، به مؤمنان وعده‌های زیبایی در قبال اعمال صالحشان می‌دهد.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: اکثر مفسران قرآن مجید بر این باورند که منظور از فتح همان پیروزی در صلح حدیبیه است که نصیب مسلمانان شد و بعضی دیگر هم این فتح را فتح مکه می‌دانند، نظرات دیگری هم وجود دارد که این فتح را به فتح خیبر، پیروزی اسلام بر تمام دشمنان از طریق قدرت منطق و برتری دلایل و معجزات آشکار و همچنین مربوط به گشودن اسرار علوم بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ارتباط داده‌اند.

کارشناس مسایل مذهبی به فضیلت تلاوت سوره مبارکه فتح اشاره کرد و گفت: از رحمت العالمین  روایت کرده است که"هر کس سوره فتح را قرائت کند مانند آن است که با پیامبر اعظم حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه وآله وسلم در فتح مکه شرکت داشته است"، در روایت دیگری آمده است که خواننده سوره فتح مانند کسى است که زیر آن درخت (بیعت شجره) با پیامبر گرامی اسلام بیعت کرده است.

مسئول کانون تخصصی تبلیغ دینی خادمیاران رضوی شهرستان شهرکرد، هجرت رسول گرامی اسلام از مکه به مدینه اشاره کرد و افزود: پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم هجرت خود را از کنار کعبه به سوی مدینه آغاز کرد و فرزندش گرامیش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هم از مدینه به مکه و از کنار کعبه برای قیام کربلا حرکت کرد و منجی عالم بشریت هم قیام و انقلابش را از کنار کعبه آغاز و با ظلم و ستم مبارزه می کند.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره  پیش بینی مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر اینکه تجهیزات سعودی به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد گفت: با آغاز حکومت جهانی امام زمان ارواحنافداه از مکه معظمه و کنار کعبه، برای مفسدان جای باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام هاشمی در خاتمه به جایگاه مومنین و متقین اشاره و با تلاوت" إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ"گفت: آیه 11 سوره بروج می فرماید "خداوند برای آن‌ها باغ‌هایی فراهم کرده که زیر آن‌ها نهرها جاری است در حالی که در آن جاویدان هستند و از آن بهتر و بالاتر "إِنَّ المُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ،* فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ"، "به يقين پرهيزگاران در باغ‌ها و نهرهاى بهشتى جاى دارند، در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند عزّت و سلطنت جاودانی متنعّمند". پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند" ای علی علیه السلام بر تو بشارت باد، هیچ بنده‌ای نیست که تو را دوست بدارد و به دوستی تو گرایش پیدا کند، مگر اینکه روز قیامت خداوند او را با ما محشور می‌گرداند، سپس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این آیه را خواندند: إِنَّ المُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ،* فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار